זהו החוק שמכוחו אנו תובעים ומקבלים תשלומים מחברות הביטוח עבור הנזקים הגופניים שקרו לנו, בעטיין של תאונות דרכים, בהן אני מעורבים.


אז מה אומר בעצם סעיף 8 - "ייחוד העילה"?


סעיף זה קובע, כי ניתן לתבוע תשלום בגין נזקי גוף שכאלה, אך ורק מכוחו של חוק זה ולא מכוחו של שום חוק אחר (ולרגע קט, נתעלם ממספר חריגים לכלל זה).


או קיי - האם זה טוב? ואולי זה בכלל רע לנו?


אם כך נבהיר - כמו כל דבר, יש לדבר פנים לכאן ולכאן. מחד, זה מצוין - שכן אין לנו צורך להתדיין ולהוכיח מי "אשם" בתאונת הדרכים - כל מי שניזוק גופנית - זכאי לפיצוי, בין שהוא האשם בתאונה ובין שלא.


החוק מסדיר את העניין בכך שהוא קובע, כי די בקביעה שמדובר בתאונת דרכים (על פי מה שמגדיר החוק כ"תאונת דרכים").


ככלל - הנוהגים ברכב, יפוצו, כל עוד הם נוהגים עם פוליסת ביטוח חובה תקפה. יתר הנפגעים יפוצו גם הם מכוחה של פוליסת ביטוח החובה, של הרכב שפגע בהם (ושוב - נתעלם כרגע מהחריגים).


מאידך - הפיצוי מוגבל במרבית רכיביו והוא מסתכם בסכומים נמוכים יותר, מאשר אלו, אותם ניתן היה לתבוע ולקבל (אולי), אם אפשר היה לתבוע רכיבים אלה, מכוחם של חוקים אחרים (למשל - אם ניתן היה לתבוע את הנהג "האשם" בתאונה, מכוחם של חוקים אחרים, כמו פקודת הנזיקין, למשל.


ייחוד העילה משמעו - אין אפשרות לתבוע נזקים כאלה אלא אך ורק מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.


בדיוק מסיבה זו, לא ניתן כמובן לתבוע פוליסות ביטוח אחריות לסוגיהן השונים (אחריות מקצועית, למשל) עבור נזקים גופניים שנגרמו בעטיה של תאונת דרכים, (למשל על ידי נהגים מקצועיים).


מה הייתה בעצם מטרתו הבסיסית של המחוקק, שקבע את הנאמר בחוק זה בכלל ובסעיף ייחוד העילה בפרט?


המטרה הייתה פשטות, מהירות ומניעת סיבוכים. הרצון היה ליצור מסגרת שבאמצעותה יוכלו נפגעי תאונות דרכים לזכות במגיע להם בצורה מהירה ופשוטה, ללא צורך בהתנהלות משפטית ארוכה, ללא צורך בהוכחת "אשמת" הנהג הפוגע וכדומה.


בפעול, הוכיחה המציאות שהדברים אינם כה פשוטים. קורה לא אחת שלמרות כל האמור לעיל, נדרשים נפגעי תאונות להליך משפטי. אומנם הוא אינו מתמקד בצורך להוכיח מי אשם בתאונה, אולם הוא עוסק לרוב בהתדיינות אם אכן האירוע בו מדובר, מוגדר כ"תאונת דרכים", על פי המוגדר בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, אם לאו.


בנוסף, עוסקים ההליכים הללו בקביעות הרפואיות, כלומר מהו שיעור הנכות (וכפועל יוצא מכך - מהו הפיצוי המגיע) כתוצאה מאירוע התאונה. בפועל נוצרו בעיות נוספות. ננסה לעמוד על חלקן, באחד המאמרים הבאים.


מה אנו למדים מכל זה?


הפיצוי לנפגעי תאונות דרכים, מכוסה עקרונית מכוחה של פוליסת ביטוח החובה והיא בלבד. הדבר נכון למרבית המקרים, אך גם כאן קיימים חריגים, עליהן נרחיב במאמרים הבאים.


מדובר ב"נישה" ייחודית, אותה יש להכיר היטב. אם קרה והיית מעורב בתאונת דרכים - דאג שאיש מקצוע המתמצא בכך, יטפל בכל הקשור בקבלת פיצוי הוגן.