כמעט כולם מכירים את הסלוגן "חלית? נפצעת?" אשר מפורסם בכל אמצעי התקשורת: בעיתונות, רדיו, טלויזיה, שלטי חוצות, אינטרנט ועוד. עצם העובדה שהמשפט הזה הפך לסלוגן, מעיד על עוצמת הפרסום האגרסיבי שעושות חברות למימוש זכויות רפואיות כגון: "לבנת פורן", "זכותי" וכד'. בעוד, שלחברות הללו מותר לפרסם כאוות נפשם ללא שום מגבלה, הרי שעל עורכי הדין חלות מגבלות על הפרסום בהתאם לכללי האתיקה.


הפרסום המסיבי והפעולות שעושות החברות למימוש זכויות, הינם מצג שווא והטעיית הציבור, תוך שהן מסיגות את גבול המקצוע של עורכי הדין ומנסות לנכס לעצמן פעולות שאסור להן לבצע.


על מנת למגר תופעה זו, הגישה לשכת עורכי הדין, כנגד חברת לבנת פורן, תביעה לבית המשפט להורות לה לחדול לבצע פעולות שהיא אינה מוסמכת לבצע ע"פ דין.


סוגיה זו הגיעה עד לפתחו של בית המשפט העליון אשר קבע בפסק הדין (ע"א 4223/12), כי חל איסור מוחלט על חברות מסוג זה לבצע פעולות בעלות אופי משפטי. ביהמ"ש פסק: "אין מקום לאפשר לעובדי המרכז לאבחן את זכויותיהם של הלקוחות ולייעץ להם באשר למסלולים שבהם רצוי לתעל את תביעותיהם. בפעולות אלה טמון שיקול דעת ממשי ובעל מורכבות, שהפעלתו בצורה לקויה עלולה לחשוף את הציבור לנזקים, מבלי לספק את ההגנות שחוק לשכת עורכי הדין נועד להקנות לו".


עוד קבע ביהמ"ש כי החברות הללו רשאיות לסייע במילוי טפסים בלבד. כך נפסק:


"אדגיש פעם נוספת: ההיתר לסייע במילוי טפסים וניסוח מכתבים יתאפשר רק כל אימת שמדובר בעניין טכני ובאדם המתקשה מסיבה כלשהי בביצוע פעולות אלה. אין בכך כדי לספק פרצה או אצטלה למתן ייעוץ והכוונה משפטיים סמויים".


בשורה התחתונה, קבע בית המשפט העליון, כי לחברות האמורות אסור לבצע כל פעילות בעלת גוון משפטי, וכל שהותר להן לעשות הוא "סיוע במילוי טפסים". האם לשם כך זקוק אותו אדם שנפגע ופנה לאותן חברות על מנת לממש את מלוא זכויותיו? ברור שלא. מגיע לו הרבה יותר בגין התמורה הגבוהה שהוא משלם לאותן חברות.


אלא מה, חרף קביעת בית המשפט העליון, אותן חברות ממשיכות בפרסומים אגרסיביים המטעים את הציבור התמים באשר למימוש זכויותיו. בימים אלו יוצאת לשכת עורכי הדין בקמפיין נרחב על מנת להסביר לציבור הנזקק לטיפול מול הביטוח הלאומי, כי אותן חברות אינן רשאיות לבצע כל פעילות לטובתם, אלא פעולה אחת בלבד, של מילוי טפסים.


להלן חלק מהסיבות שיעזרו לכם להחליט מדוע לפנות רק לעורך דין ולא לאותן חברות:


• רק עורך דין יכול לייצג בוועדות הרפואיות לסוגיהן. לאותן חברות אין כל סמכות לייצג את הנפגע בוועדות הרפואיות מכל סוג שהוא. ואכן, הן לא מייצגות בוועדות. מיותר לציין כמה חשובה נוכחותו של עורך דין בזמן הבדיקה של התובע ע"י הוועדה הרפואית. ורק עו"ד יכול להיות שם בשבילכם.


• רק עורך דין יכול להגיש ערעור או תביעה לבית המשפט (או לבית הדין לעבודה). אין חולק, כי הגוף היחידי שמסומך לייצג ולהגיש בשם הנפגע תובענה לבית המשפט הוא עורך דין בלבד. אותן חברות אינן מוסמכות, אינן מסוגלות ואינן מוכשרות להגיש תביעה או ערעור לבית המשפט. כאמור מלבד מילוי טפסים, החברות האמורות אינן רשאיות לבצע כל פעילות בעלת גוון משפטי. רק עורך דין מוסמך לכך.


• חשיפה לטיפול רשלני ובלתי מקצועי. מכיוון שאותן חברות אינן מוכשרות ואינן רשאיות לבצע כל פעילות משפטית, הרי שהתובע נחשף לסיכון שהוא לוקח על עצמו, שמא תביעתו תטופל בצורה רשלנית ולא מקצועית ע"י אותן חברות, ואגב כך, ייגרם לו נזק בלתי הפיך.


• טיפול מרוכז מול כל הגורמים. ברוב התביעות של נזקי גוף קיים צורך לתבוע מספר גורמים מלבד הביטוח הלאומי. במצב כזה יידרש התובע, בשלב כלשהו, ייצוג של עורך דין. לדוגמה, עובד שנפגע במהלך עבודתו, זכאי להגיש תביעה לביטוח לאומי למימוש זכויותיו. בנוסף, הוא זכאי לתבוע גם את המעסיק בתביעת נזיקין ואת חברת הביטוח של המעסיק במסגרת ביטוח חבות מעבידים. בנוסף, אם מדובר בהיעדרות ארוכה מהעבודה, הוא זכאי לתבוע את חברת הביטוח או את קרן הפנסיה בתביעה של אבדן כושר עבודה. מדובר במכלול של תביעות ו/או פעולות משפטיות אשר מצריכות טיפול משפטי ע"י עורך דין בלבד.


• תשלום שכר טרחה כפול. לדוגמה, אדם שנפגע בעבודה והגיש תביעה לביטוח לאומי באמצעות חברה למימוש זכויות והתביעה נדחתה או שהוועדה לעררים לא קבעה את הנכות המתאימה, התובע רשאי להגיש תביעה או ערעור לבית הדין לעבודה. במצב כזה, החברה למימוש זכויות אינה רשאית לייצג בהליך המשפטי. במידה והתובע ירצה להיות מיוצג בהליך המשפטי, הרי שהוא יכול לעשות זאת רק באמצעות עו"ד, דהיינו, יצטרך לשלם שכר טרחה נוסף לזה ששלם כבר לחברה האמורה.

 

סיכומו של דבר, על מנת למקסם את מלוא זכויותיכם אל מול כל הגופים הרלוונטיים, מומלץ לעשות זאת באמצעות עורך דין שיש לו את הידע והסמכות לכך, ולא להתפתות למצגי השווא של החברות המפרסמות באגרסיביות את מה שאינן מוסמכות לספק לציבור.