בהוצאת חשבונית פיקטיבית יש משום צמצום מלאכותי של היקף ההכנסות החייבות במס. הוצאתה היא דרך להתחמק מתשלום מס ולמעשה יש בה משום הערמה על שלטונות המס והונאתם.

 

חשבוניות פיקטיביות הן סוג של התחזות. הן יוצרות מצג שווא, המטעה בכוונת מכוון. מדובר בחשבוניות שמופקות אף שלא בוצעה כל עסקה בפועל או לחלופין, הן כוללות מחיר הגבוה בהרבה משווי העסקה שנעשתה. פרקטיקה נפסדת זו נועדה להרוויח כסף שלא כדין (ובכך להסתכן בהעמדה לדין).

 

כמו בסוגי פשיעה אחרים בכלל ושל צווארון לבן בפרט, גם חשבונית פיקטיבית עלולה לגרום למי שמוציא אותה להיענש בחומרה, היות ששלטונות המס רואות בחומרה עבירה פלילית זו.

 

לא רק מי שמפיק חשבוניות כאלה עלול להיחשד בביצוע עבירה, אלא, לעתים, גם מי שמקבלים את החשבונית שעל פי שווי הסכום הכתוב בה הם מתקזזים כהוצאה. אף אם מקבלי החשבונית הם קרבנות תמימים של מעשה הונאה ונוכלות, במקרים מסוימים הם עלולים להיחקר בחשד של שיתוף פעולה.

 

חשבונית פיקטיבית במציאות שאינה פיקטיבית

 

על מידת החומרה שהמדינה מייחסת לעבירה מסוג זה עשוי להעיד העונש המושת על המורשעים בה: מי שמוציאים חשבונית פיקטיבית עלולים להידון למאסר בפועל, למאסר על תנאי ואף לתשלום קנס גבוה.

 

החשש מפני עונש כבד מצדיק ואף מחייב מי שחשודים בהנפקת חשבוניות שלא כדין להסתייע בשירותיו של עורך דין פלילי מנוסה. ייעוץ וייצוג על ידי עורך דין כזה עשוי לגרום להפחתה ניכרת בעונש, בין השאר הודות להצגת נסיבות מקלות, העדר מודעות לחומרת המעשה, ביצועו כתוצאה מלחץ שהופעל עליו על ידי גורמים עבריינים, המרת כתב אישום בהגעה להסכם על תשלום כופר, הוכחה כי מה שנחזה ונחשד כחשבוניות פיקטיביות לא היו אלה חשבוניות אמתיות שנפל בהם פגם טכני כל שהוא ועוד.

 

השורה התחתונה זהה לשורה הראשונה ועוד לפניה, לכותרת המאמר: הגשת חשבונית פיקטיבית - אינה הדרך לחסוך. חשוב להבין כי אכן "סוף גנב לתלייה"; כי הפשע לא משתלם; כי סופם של הניסיונות להערים על מס ההכנסה יהיה בלכידתו של מי שמנסה להונות אותם.

 

מי שמוציא חשבונית פיקטיבית ביודעין- משחק באש. חשוב ואפשרי לייעל את העסק ולחסוך בהוצאות בו באופן חוקי ותקין. הגדלת הכנסות באופן מניפולטיבי שהוא, בעיקרו ובמהותו, פלילי אינה הדרך.

 

התנהלות חוקית ומסודרת מחייבת מאמץ. מדובר בדרך תובענית אבל זו הדרך היחידה שנכון וראוי ללכת בה במסע העסקים. מי שנוהגים ביושר ובהגינות יכולים להיות סמוכים ובטוחים (אף שתמיד צפויות הפתעות...) כי הם לא ייחשפו לסכנה כי ייתפסו במעשה פלילי. דרך השלילה היא לעולם דרך פתלתלה, קלוקלת ומקוללת. היא לא מוליכה לשום מקום טוב.