בשנים האחרונות חלה עלייה חדה בכמות האתרים שמוכרים מוצרים באמצעות אתרי אינטרנט. בין אם מדובר במוצרי מזון, ביגוד או קוסמטיקה, עסקים רבים החליטו כי הם מעדיפים לוותר על חנות פיזית במרכזי קניות או ברחובות הומי אדם ומעדיפים להקים אתר שבאמצעותו הם מציעים את מוצריהם למכירה, או לחלופין למכור מוצרים באינטרנט במקביל לניהול חנות פיזית.

 

 

גם צרכנים רבים מעדיפים לקנות מוצרים בנוחות מהבית, עניין אשר חוסך להם נסיעות, בעיות חנייה, עמידה בתורים והיתקלות באנשי מכירות אשר עלולים להסב להם אי נעימות ולפגום בחוויית הקנייה.

 

אם בבעלותכם חנות באינטרנט או אם בכוונתכם לפתוח חנות כזו, עליכם לקחת בחשבון כי הנכם כפופים למספר רב של חוקים ודינים שונים אשר אי עמידה בהם, אף אם אינכם מתכוונים לכך, עלולה להעמיד אתכם בחשיפה משפטית שיכולה להגיע למיליוני שקלים במקרה של הפרות חוק מסוימות ואף לסכן אתכם בעונשי מאסר. לפניכם רשימה חלקית של בדיקות אשר עליכם לבצע:

 

עמידה בדיני הגנת הצרכן

 

גולשים באתרכם אינם יכולים לאחוז ולבחון את המוצרים הנמכרים על ידכם ונאלצים להסתמך על התמונות והתיאורים שאתם הזנתם באתר. החוק מגדיר עסקאות כאלה כעסקאות מכר מרחוק אשר עליהן חלים דינים המחמירים עם המוכר ומחייבים אותו בחובת גילוי מוגברת משמעותית ממוכר בחנות שנמצאת במרכזי קניות, בהן לצרכן קל יותר לבצע קנייה מושכלת. כך למשל בחנות אינטרנטית המוכרת מוצרי מזון יש לציין בדף המוצר, בין היתר, את שם היצרן ואת רכיבי המוצר, ועל התמונה המופיעה לצד המוצר להתאים למראה המוצר עצמו ולא להטעות.

 

תיאור חסר או מטעה של מוצר הנמכר באתרכם מהווה הפרה של חוק הגנת הצרכן, עניין אשר עלול לחשוף את אתרכם, בין השאר, לתביעות מצד משתמשי האתר אשר הוטעו על ידכם שחלקם עלולים להגיש תובענות ייצוגיות נגדכם בסכומים של מיליוני שקלים.

 

עמידה בדיני זכויות יוצרים

 

בין אם הנכם מפרסמים או מעלים לאתר תמונות, סרטונים, מאמרים או עיצובים מסוימים, מדובר בתכנים אשר עלולים להיות מוגנים בזכויות יוצרים. שימוש בתוכן שאינו בבעלותכם ללא קבלת אישורו של בעל התוכן או ללא רכישת רישיון שימוש מתאים עלול להוות הפרה של זכויות יוצרים אשר מזכה את בעל התוכן שזכותו הופרה בפיצוי של עד 100,000 שקלים ללא הוכחת נזק, ואי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש.

 

עמידה בדיני סימני מסחר וגניבת עין

 

חשוב לוודא כי שם חנותכם, לרבות הדומיין שבחרתם, אינו מקים חשש להטעיה בין אתרכם לבין עסק, חברה או מותג בעלי שם ותחום עיסוק זהים או דומים. בנוסף, חל איסור מוחלט למכור מוצרים מזויפים, עניין אשר אף מהווה עבירה פלילית. כמו כן ככל והנכם משתמשים בסימני מסחר שאינם בבעלותכם, עליכם לעשות כן באופן מידתי ובהתאם לדרישות הדין.

 

הפרת סימן מסחר וגניבת עין אשר מקימות חשש להטעיה מזכות את בעל הזכויות בסימן בפיצוי של עד 100,000 שקלים ללא הוכחת נזק. גם במקרה זה, בדומה להפרת זכויות יוצרים, אי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש.

 

איסוף מידע על משתמשים ושליחת דברי פרסומת

 

במידה והנכם מנהלים מועדון לקוחות או שומרים מידע על רוכשים או משתמשים באתר, חלים עליכם דינים המסדירים את השימושים המותרים במידע הנאסף על ידכם. כך למשל חל איסור להעביר את המידע לצדדים שלישיים אלא בהתקיים נסיבות מסוימות, ובמידה והנכם שומרים תעודות זהות של משתמשים, או לחלופין שומרים מידע על כמות מסוימת של אנשים, חלה עליכם חובה לרשום מאגר מידע אצל רשם מאגרי המידע, כאשר הפרה של הוראות אלה מהווה פגיעה בפרטיות אשר מזכה את הנפגע בפיצויים ולעתים אף מדובר בעבירה פלילית שדינה מאסר.

 

בנוסף, ככל והנכם שולחים הודעות למשתמשים לרבות ניוזלטרים או הודעות על מבצעים באתר, עליכם לשלוח את הפרסומים הללו בנוסח אשר נקבע בחוק ובמקרים מסוימים המאפשרים זאת. שליחת דבר פרסומת שלא לפי החוק מזכה את הנמען בפיצויים של עד 1,000 שקלים לכל הודעה שנשלחה שלא בהתאם לחוק, ובנוסף אף עלולה להקים לו עילה להגשת תביעה ייצוגית בסכום אשר יכול להגיע למיליוני שקלים.

 

בנוסף, מומלץ לנסח תקנון המסדיר את תנאי השימוש באתרכם אשר יסדיר את היחסים החוזיים בינכם לבין המשתמשים והרוכשים באתר וכן מדיניות פרטיות אשר תבהיר את השימושים שהנכם עושים במידע הנאסף על הגולשים והרוכשים. היעדר תקנון באתר עלול להכניס את בעל האתר להתחייבויות אשר יעמידו אותו בחשיפה משפטית אשר הייתה נמנעת אילו היה תקנון המנוסח באופן מקצועי בהתאם לצרכי האתר.

 

לסיכום, ניהול והפעלה של חנות באינטרנט מחייבים את בעל האתר לעמוד בדרישות רבות אשר נקבעו בחוק ובפסיקה. אי עמידה בדרישות הדין חושפת את בעל האתר לתביעות מצד משתמשים ובעלי זכויות אשר יכולים להגיע למאות אלפי ואף מיליוני שקלים וכן לביצוע עבירות פליליות שדינן מאסר. ככל וטרם ביצעתם את הבדיקות הללו ועוד, מומלץ לעשות זאת בהקדם על מנת להימנע מחשיפה משפטית שתסב לכם נזק רב.

 

נכתב על ידי עו"ד אסף כהן צידון.

 

הכותב הוא עו"ד ובעלים של משרד המתמחה בדיני אינטרנט, קניין רוחני ומשפט מסחרי.