במאמר זה אפרוש את הסיבות העיקריות לחשיבות הייעוץ והליווי של סנגור בעת חקירה משטרתית בין אם מדובר בחשד לביצוע עבירה פעוטה או עבירה חמורה.


התייעצות עם עו"ד המתמחה בתחום הפלילי טרם החקירה יהווה שובר בתיק, שכן לאחר שהסנגור ישמע את גרסתכם, יוכל הוא להמליץ לכם באם למסור את גרסתכם ואיך או לשמור על זכות השתיקה, המלצה נכונה בעניין זה פעמים רבות מביאה את המשטרה לסגור את תיק החקירה מחוסר ראיות או עוזרת לסנגור לסיים את התיק העיקרי בבית המשפט בזיכוי לטובת הנאשם.


יתר על כך, סנגור מנוסה יחשוף בפניכם את כל תרגילי החקירה אותם אתם צפויים לעבור במהלך החקירה המשטרתית (מדובבים למיניהם, הבטחות סרק של חוקרים, ערעור הנחקר, זיוף של ראיות, לחץ מסיבי על הנחקר, הימנעות "מלסמוך" על חוקרים, השוטר הטוב השוטר הרע, פגישות מקריות במסדרונות ועוד), נחקר אשר התייעץ טרם החקירה עם סנגור, יכיר את התרגילים הנ"ל וידע לזהות אותם במהלך חקירותיו או בהמתנה לחקירותיו, וידע איך להתמודד עם תרגילים אלו שידו על העליונה.


חשוב לדעת, מטרתו של החוקר היא אחת לסיים את החקירה עם כמה שיותר ראיות נגדך ואף להשיג הודאה על החשדות נגדך, בנסיבות אלו החוקר יעשה הכל על מנת להשיג את מטרתו לרבות בדרכים מניפולטיביות ולעתים אף בדרכים לא חוקיות.


נחקרים רבים לא מודעים לזכויות העומדות להם בעת חקירה משטרתית, לצערנו לעתים חוקרי המשטרה לא מקפידים לשמור על זכויות אלו (חקירה תחת אזהרה, זכות ההיוועצות, זכות השתיקה, חקירת החשוד בשפתו, משך זמן החקירה וכדומה), מה שמוביל את הנחקרים לאי ידיעה זכויותיהם, ובמקרים חמורים מכך, נחקרים עמודים בפני חקירות ארוכות ומתישות המצליחות להביא את הנחקר למצב שבירה שבו יספק מידע שלא היה בכוונתו לספק ו/או נחקר שיודה בעבירה המיוחסת לו לעתים על לא עוול בכפו.


נוכחות הסנגור בעת החקירה, מפחיתה באופן משמעותי את הסיכון למניפולציות ולהתנהגות בלתי חוקית כלפיכם


לא זו אף זו, נוכחות הסנגור בתחנת המשטרה נחוצה בעת החקירה, לא רק על מנת להדריך אתכם ולגבש עמכם עמדה באשר לגרסתכם וכן לדאוג לחקירה הוגנת וחוקית כלפיכם, אלא סנגור מנוסה ידע להפעיל לחץ על החוקרים ולספק להם מידע יעיל אשר יוביל בסופו של החקירה להחלטה לשחרר אתכם לביתכם ולהימנע מדיון מעצרים בבית המשפט על מנת להאריך את מעצרכם.


גם לאחר שהחקירה הסתיימה ושוחררתם לביתכם ואף ללא תנאים מגבילים, התיק הפלילי העומד נגדכם טרם נסגר, מכאן ואילך חשיבותו של סנגור הינה מכרעת לעתידו של התיק הפלילי, שכן סנגור מנוסה ידע לפעול נכון על מנת לסגור את התיק טרם יועבר לעיון התביעה או הפרקליטות, לרבות פניות יזומות ומנומקות לחוקר המטפל בתיק במטרה לסגור את תיק החקירה, ראה בהרחבה מאמר סגירת תיק פלילי.


לסיכום הדברים, נוכח חשיבות החקירה המשטרתית והשלכותיה המרחיקות לכת לעתיד החשדות העומדות נגדך, ולנוכח התנהלות החוקרים בעת החקירה, זומנת לחקירה? מהר וצור קשר עם עו"ד המתמחה בתחום הפלילי לייעוץ פרטני וליווי בחקירה, במטרה לסגור את התיק הפלילי נגדך ללא כתב אישום או לסיים את התיק העיקרי בבית המשפט נגדך בזיכוי.