עיקולים:

 

לשכת הוצאה לפועל משמשת כגוף הדואג לזוכים ופועל במטרה להכביד על חייבים המתחמקים מתשלום חוב. צווי עיקול הם פעולה משפטית וחלק מהסנקציות שמעניק החוק ללשכת הוצאה לפועל בכדי להפעיל לחץ על חייב לשלם את חובו.

 

בחוק הוצאה לפועל ישנם 3 סוגי עיקולים:

 

צו עיקול מקרקעין - הינו עיקול המוטל על הנכסים הרשומים על שם החייב. צו זה מונע למעשה מהחייב למכור את המקרקעין הרשומים על שמו עד אשר יפרע את חובו כלפי אותו זוכה שהצו נרשם לטובתו.

 

צו עיקול מיטלטלין - זהו למעשה הצו המוכר ביותר. זוכה אשר מבקש להטיל עיקול על המיטלטלין של החייב גורם לכך שבמידה והחייב לא יפרע את חובו תוך זמן מסוים, לשכת הוצאה לפועל יעקלו את המיטלטלין (בגובה החוב) השייכים לו, ימכרו אותם לאחר, והתמורה שתתקבל מהמכירה תשמש לפירעון החוב.

 

צו עיקולי צד ג' - זהו עיקול המוטל על הכספים וזכויות נוספות של החייב המוחזקים בידי צדדים שלישים. צווי העיקול הנפוצים ביותר הם עיקול חשבון בנק ועיקול משכורת.

 

הגבלות:

 

לאחר פתיחת תיק בהוצאה לפועל יישלח לחייב מכתב אזהרה המורה לו לשלם את החוב או להתייצב לחקירת יכולת. במידה ונמסרה לחייב מסירת אזהרה מלאה והוא לא עשה את אחת הפעולות הנדרשות ממנו, רשאי הזוכה (לאחר תקופת המתנה מסוימת) לבקש מלשכת הוצאה לפועל להטיל על החייב מספר הגבלות שיכבידו על שגרת חייו ובכך למעשה יגרמו לחייב לפרוע את אותו החוב. במשך השנים מערכת הוצאה לפועל נתקלה פעם אחר פעם בחייבים המתעלמים והמשתמטים מתשלום חובם, לכן בשנים האחרונות הוכנסו לחוק הוצאה לפועל סעיפים ותקנות חדשות אשר נועדו להטיל הגבלות חדשות ואפקטיביות נגד החייבים.

 

ההגבלות שניתן להטיל על חייב:

  • הגבלה על קבלת או חידוש או החזקה של דרכון ישראלי או תעודת מעבר.
  • הגבלת החייב מלהחזיק ולהשתמש בכרטיסי אשראי.
  • הגבלה על חידוש או החזקה של רישיון נהיגה.
  • הגבלה כלקוח מוגבל מיוחד.
  • צו עיכוב יציאה מהארץ.
  • הגבלה על ייסוד תאגיד או מתן הוראה באשר להפסקת כהונתו או חברותו בתאגיד.

אז מה ניתן לעשות?

 

דבר ראשון אנו ממליצים לעצור רגע ולהירגע. אנו מודעים לכך שחרב כבדה מונחת על צווארכם, אך חשוב לנו להדגיש שיש מה לעשות... והרבה! כבר עכשיו נציין כי בשונה מסוגיות ונהלים אחרים, כאשר מדובר על ביטול עיקולים והגבלות, אנו מדברים על סוגיה משפטית שיש לגשת אליה באופן יצירתי. במקרים האלו זה לא שחור או לבן, שכן עורך הדין הנדרש לבטל עיקול או הגבלה צריך להיות יצירתי ולשכנע את היושב בכס השיפוט כי צו העיקול שניתן נגד אותו חייב אין בו תועלת של ממש או תמריץ בכדי להביא לפירעון החוב, ובמקרים חריגים לטעון שצו העיקול שניתן אינו מידתי.

 

דרך נוספת העומדת בפני חייב היא להגיש לרשם הוצאה לפועל בקשה לחקירת יכולת, במסגרתו לעתור לעיכוב הליכים וצווי תשלומים חודשיים לטובת הזוכה. במצב שכזה, מניסיוננו, הזוכה לרוב יסכים להגיע להסדר פשרה (בסכום נמוך בהרבה מסכום החוב) עם החייב לפירעון החוב. הסדר זה יביא בסופו לכדי ביטול כל העיקולים וההגבלות נגד אותו חייב. לאור המציאות בשטח אתם מבינים עד כמה בחירת עורך דין שילווה אתכם במקרים האלו חשובה, שכן השאלה האם אותם עיקולים /הגבלות שעשו לכם יבוטלו או לא, תלויה מאוד בידע ובניסיון של עורך הדין שלכם.

 

לאחר שנים של ניסיון אנחנו שמחים להודיע לכם שהגעתם למקום הנכון. משרדנו בעל ניסיון וידע של שנים בתחום הוצאה לפועל בכלל וביטול עיקולים והגבלות בפרט. אנו יודעים בדיוק איך לשכנע את היושב בכס השיפוט על מנת שיורה על ביטול העיקול או ההגבלה שנעשתה לכם, וחשוב לא פחות, אנחנו יודעים בדיוק מה עובר עליכם ולכן אנו מלווים כל לקוח באופן אישי, צעד אחר צעד, ודואגים לפתרון יעיל ויצירתי המתאים ספציפית לכל מקרה.

 

 

 


עודכן ב: 10/12/2018