כל בעל עסק מכיר את המושג חשבונית מס. בעלי עסקים לרוב נתקלים בחשבונית המס בכל יום כאשר הם משלמים לספקים על סחורה שרכשו או שירות שקיבלו ומהצד השני גם כאשר מוציאים חשבוניות על שירות שנתנו או על מוצרים שמכרו ללקוחות השונים.


על אף העובדה כי מדובר בפעולה יחסית פשוטה המתבצעת כיום "בכמה לחיצות העכבר" - מדובר בפעולה אשר טומנת בחובה סיכון פלילי גדול ואף חושפת את בעל העסק להגשת כתב אישום במקרים בהם קיזוז התשומות או הוצאת החשבוניות לא נעשות על פי דין.


בעלי עסקים לרוב לא תמיד עברו הכשרה או למדו בבית הספר כיצד להתנהל עם חשבוניות מכל הסוגים והמינים ואף לא מודעים להוראות הקבועות בחוק. במאמר זה אספר בקצרה מהי חשבונית מס פיקטיבית ומדוע צריך לבדוק לעומק את החשבוניות הנכנסות ו/או היוצאות לנו מהעסק.


חשבונית מס פיקטיבית מהי?


• החשבונית הפיקטיבית הברורה ביותר לעין האנושית הינה חשבונית שאינה משקפת כלל עסקה שנעשתה בפועל - כלומר חשבונית שבעל העסק הוציא או קיבל מבלי שבוצעה עסקה, מבלי שניתנה תמורה או מבלי שהיה קשר עסקי בין מי מהמעורבים. לעיתים, בעלי עסקים שונים מבצעים פעולה אסורה זו על מנת להפחית את תשלום המע"מ החודשי או בכדי להונות את רשויות המס השונות בדיווחים החודשיים או השנתיים.


• החשבונית הפיקטיבית השנייה הינה חשבונית שאינה משקפת נכונה את העסקה - חשבונית אשר בוצעה בגינה עסקה בפועל אך הסכומים בה ו/או פרטי העסקה לא משקפים את הנעשה בפועל.


• החשבונית הפיקטיבית השלישית ברשימה, כזו שלרוב אינה נגלית לעין, הינה החשבונית הזרה - חשבונית אשר משקפת עסקה שנעשתה בפועל אך לא הוצאה על ידי מי שרשאי לעשות כן. מקרה זה, בו אנו מקבלים חשבונית זרה יכול להתרחש מידי יום, מבלי שנשים לב ואף מבלי שהתכוונו להונות או לרמות את רשויות המס השונות.


יחד עם זאת, חומרתה והסיכון הפלילי בקיזוז או הוצאה של חשבונית זרה הינה כמו יתר סוגי החשבוניות הנ"ל. דוגמא לחשבונית זרה: אדם חנה את רכבו בחניון, משלם את התמורה בעבור שעת החנייה ומקזז את החשבונית שקיבל מהקופאי שבחניון - אלא שהחשבונית המקוזזת הינה חשבונית של חניון אחר ולא של החניון בו חנה הרכב.


מדוע להוציא חשבונית פיקטיבית?


המטרה של קיזוז חשבונית מס פיקטיבית, בין היתר, הינה לצמצם את חבות התשלום לרשויות המס בין באם מדובר בהפחתת מע"מ העסקאות, באמצעות מע"מ התשומות, אשר על בעל העסק להעביר למע"מ ובכך לשלם פחות מע"מ, ובין באם מדובר בהגדלת ההוצאות במס הכנסה באמצעות הפקת חשבוניות מס פיקטיביות ובכך להציג מצג שווא בדוח השנתי המוגש למס הכנסה ולהפחית את תשלום השומה השנתי.


מה העונש על עבירת קיזוז או הוצאת חשבונית פיקטיבית?


בשנים האחרונות אנו נתקלים בהחמרה בענישה מצד בתי המשפט בכל הנוגע לעבירות מס וכן בגיוס משאבים ענק מצד רשות המיסים כדי למגר את תופעת ההון השחור. על פי מחקרים שונים שנערכו לאחרונה, עולה כי במדינת ישראל ההון השחור ( כספים אשר לא מדווחים לרשות המיסים) מוערך במאות מיליארדי שקלים.


הענישה בישראל בתיקי מיסים מטריאליים הינה כבדה מנשוא - ענישה המשלבת מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח של מספר שנים ותשלום קנס גבוה. זה הזמן לציין, כי באם אדם מורשע בפלילים בגין עבירות מס אזי מתקיים כנגדו במקביל גם הליך אזרחי במטרה לגביית סכום המס אשר לא שולם.


המסקנה היא שהפשע אינו משתלם!


מה ניתן לעשות כדי להיזהר מהתופעה?


בחיי היומיום של העסק, מרבית העוסקים והחברות, עסוקים בפעילות השוטפת של העסק ולא שמים לב "לפעילות המיסוית של העסק" לכן מומלץ לבצע בדיקות מקיפות בטרם התקשרות עם ספק הכוללות בדיקות למול רשויות המס, בדיקת ניירת רלוונטית לרבות אישור מס במקור ואישור ניהול ספרים, בדיקת המבנה הארגוני של הספק, עריכת חוזה בכתב וכדומה.


בנוסף, מומלץ להיוועץ עם איש מקצוע על בסיס שבועי על מנת לבחון את כלל ההתקשרויות והחשבוניות שהוצאו או נתקבלו לעסק וכן להכיר את הוראות ניהול הספרים ואת כלל ההוראות הרלוונטיות וזאת בטרם הפעלת העסק. יתרה מכך, סדר בניירת ויישום הליך עבודה מסודר יכול בהחלט לעזור ולהפחית את הסיכון בעבירת עבירה פלילית.


איתי גריידי משרד עורכי דין - הינו משרד בוטיק העוסק במיסוי אזרחי ופלילי, ליווי חקירתי, ניהול הליך פלילי, הגשת ערעור על שומות, ניהול הליכים אזרחיים והסדרת חובות למול רשויות המס.