מבחינה סטטיסטית כדאי להגיש ערעור ולהגיע לוועדה עליונה. אמנם לא תמיד כדאי לערער, אך אין ספק כי במידה ועושים זאת נכון ועם האסמכתאות הנדרשות עם עו"ד ביטוח לאומי, כי אז מבחינה סטטיסטית הערעור במוסד לביטוח הלאומי הינו בגדר של כמעט חובה. בבדיקה אמפירית שנערכה עולה כי אחוזי ההצלחה בערעור גבוהים הרבה יותר כאשר הנפגע מקבל ייצוג הולם ע"י עו"ד..


- מומחים – לעיתים השקעה קטנה יכולה להניב תשואה גדולה. אל תחסכו והרבה פעמים הערכת נכות של מומחה רפואי מטעמכם יכולה לשנות את כל התמונה ולהביא לכם תוצאות טובות. צרפו לביטוח הלאומי עם עו"ד ביטוח לאומי את כל התיעוד הרפואי הרלוונטי. יש להזמין את התיק הרפואי של הלקוח ולהגיש אותו בערעור וודאו כי הרופאים שלכם רושמים כל מה שאתם מתלוננים עליו ולא מחסירים שום פרט.

 

- רצף טיפולי – שמרו על רצף טיפולי ואל תפסיקו טיפולים באמצע. כאשר מומחים קובעים אחוזי נכות, זהו אחד הפרמטרים המרכזיים. ככל שאין יותר מדי הפסקות בין הטיפולים, אז ישנו סיכוי כי ייקבע לכם אחוז נכות גבוה יותר וכן יש לבחון משך ההפוגה שאינה ארוכה מדי.

 

- התיישנות – בביטוח הלאומי תקופות ההתיישנות קצרות יותר בדרך כלל. תביעה לביטוח לאומי בגין תאונת עבודה ניתן להגיש עד 12 חודשים מיום הפגיעה. במידה ותגישו אותה באיחור, יכולים להקטין לכם את הגמלה או לשלול אותה לחלוטין.

 

- ככל שתטענו יותר בוועדות עם עו"ד ביטוח לאומי לעניין חוסר המסוגלות שלכם, אתם מגדילים באופן משמעותי את הסיכוי שלכם לזכות בתביעה.

 

הקפידו לדווח על התאונה למעסיק במועד הראשון שיתאפשר לכם

 

הביטוח הלאומי דוחה מספר רב של תביעות עקב אי דיווח במועד ולצד זה יש צורך ברישום מדויק, הקפידו שפרטי התאונה יירשמו במדויק. הן בדוח הפציעה והן במסמכים הרפואיים. במידה ותהיה סתירה בין המסמכים, הדבר עלול לגרום לבעיות קשות בהמשך ההליך.

 

- מילוי טפסים – מלאו את כל הטפסים הרלוונטיים. טופס טיפול ראשוני לנפגע בתאונת עבודה (250 לשכיר ו-283 לעצמאי), טופס תביעה לתשלום דמי פגיעה והודעה על פגיעה בעבודה (טופס 211). לאחר שתסיימו לקבל את דמי הפגיעה, תוכלו להגיש את טופס 200 (תביעה לדרגת נכות מעבודה).

 

- מומחים פרטיים – היעזרו ברופאים מהסקטור הפרטי וקבלו מהם הערכת נכות.לעיתים השקעה קטנה מצדכם תהיה שווה לכם סכומי כסף רבים.

 

- לעיתים קרובות חברות הביטוח של המעסיק או של צדדים שלישיים, שולחות חוקר פרטי על מנת שיברר מה אירע בתאונה. דעו כי אינכם חייבים לו דבר. הקפידו לשלוח אותו לדרכו ואל תדברו עמו כלל. החוקר מצויד במכשיר הקלטה וכל דבר שתגידו יכול לשמש נגדכם בתביעה הנזיקית בבית המשפט ועליכם להפנות אותו לעו"ד ביטוח לאומי המייצג אתכם.

 

- החמרת מצב/ערעור – גם אם לא קיבלתם כל נכות מהביטוח הלאומי או שקיבלתם נכות שאינה משקפת את מצבכם הרפואי, במידה ויש לכם הזדמנות לערער, ערעור יש להגיש עם עו"ד ביטוח לאומי במועד הנקוב ובמידה ולא ניתן פעלו להליך החמרת מצב והביאו את המסמכים הנדרשים לאחר שישה חודשים מעת שנקבעה נכות הצמיתה.

 

כדאי לאחד את אחוזי הפגיעה ולקבל קצבה לכל החיים. בכל פעם שבה עובד נפגע בתאונת עבודה, והתאונה מוכרת על ידי המוסד לביטוח לאומי, יש לאדם את הזכות לבקש להיבדק ע"י ועדה רפואית, במסגרת מחלקת נפגעי עבודה. אם הנכות שנקבעת לו במסגרת הועדה היא בשיעור של מתחת ל-20% לצמיתות, יקבל הנפגע תשלום חד פעמי כפיצוי (מענק נכות), ואם יקבל נכות בגובה מ-20% ויותר, יקבל הנפגע פיצוי בצורת גמלה חודשית קבועה, שיכולה להימשך לאורך כל חייו.

 

קיימים מקרים רבים שבהם אדם נפגע במספר תאונות עבודה, ובכל פעם קובעת לו הוועדה הרפואית נכות שהיא מתחת ל-20% לצמיתות, כך שכל פעם הוא מקבל מענק נכות חד פעמי בלבד, למרות שבסך הכל הנכות שממנה הוא סובל, כתוצאה מפגיעה בעבודה, עוברת את סף ה-20% לצמיתות.

 

על פי תקנה 12 לחוק הביטוח הלאומי יהיה ניתן במקרים מסוימים לאחד אחוזי נכות מעבודה, שנקבעו בפגיעות שונות

 

יש לכך משמעות כספית גדולה לנפגע. במקום לקבל קצבה חד פעמית על כל אירוע ביטוחי, שבו נקבעו לו פחות מ-20% נכות, הוא יוכל לאחד את אחוזי הנכות מכל אירוע, וכשיעבור את סף ה-20% הוא יקבל קצבה חודשית לכל חייו. הסכומים יכולים להגיע למאות אלפי שקלים. הקצבאות החד פעמיות שקיבל בעבר על כל אירוע, יקוזזו מהתשלומים החודשיים.

 

יש להיוועץ בעו"ד ביטוח לאומי שכן, התנאי לאיחוד הוא שהביטוח הלאומי ייעשה זאת רק כאשר הנפגע מוכיח, כי עקב התאונה האחרונה הצטמצמה הכנסתו מעבודה או ממשלח יד ב-50% ויותר יחסית לשכרו לפני התאונה האחרונה. אם הירידה פחותה מזה, המוסד לביטוח לאומי לא יאשר את האיחוד.

 

נפגעים יוצאים מתוך הנחה שגויה, שאם הם קיבלו פיצוי חד פעמי על הפגיעה בעבר, בהתאם לגובה הנכות ולגובה השכר, הרי שבכך הם מיצו את זכויותיהם מול המוסד לביטוח לאומי. וזו טעות. בעיקרון, החישוב כולל את גובה הנכות ואת השכר החודשי הממוצע של שלושת החודשים שקדמו לתאונה.

 

הנפגע בתאונת עבודה עם עו"ד ביטוח לאומי יידרש על ידי המוסד לביטוח לאומי למלא טופס בל/210, שבו יפרט את נתוני הפגיעות השונות בעבודה, פרטים על ליקויים נוספים, תשלומים נוספים נתונים על השכר ועוד. התהליך אורך מספר חודשים, שבסופו הוא יוזמן לבדיקה ע"י ועדה רפואית, וזו תקבע לו את הנכות הכוללת החדשה.


הכותבת, עו"ד ורד כהן מבעלי משרד עורכי דין הן ושות' המתמחה בבירור זכויותיכם המלאות וקבלת פיצויים כספיים בהתאם.
 


עודכן ב: 15/03/2017