כפי שהזכרנו במאמרים הקודמים, הליך פשיטת הרגל מיועד לאדם שאיתרע מזלו ונקלע לחובות בתום לב וכעת אין באפשרותו לפרוע את אותם חובות.


ראוי לציין כי לא כל החובות הקיימים והעומדים כנגדכם הינם חובות אשר יכנסו תחת מעטפת הגנת ההפטר, במילים אחרות: היה והתחלתם הליך של פשיטת רגל והגעתם לשלב בו ביקשתם הפטר ואף ביהמ"ש אכן נעתר לבקשתכם ונתן צו הפטר, לא בהכרח כי אותו הפטר יפטור אתכם מכלל החובות העומדים כנגדכם, כאן המקום לציין אלו חובות נחשבים חובות בני הפטר ואלו לאו.


חובות בני תביעה


מהם חובות בני תביעה: חובות בני תביעה אלו הם חובות קיימים או עתידיים, אשר חלים על החייב ביום מתן צו הכינוס, או שיחולו עליו בעתיד בשל התחייבות שנתן החייב לפני צו הכינוס. חובות בני תביעה אלו חובות אשר בגינם רשאי הנושה להגיש תביעות חוב בגינם ו/או לבחור שלא להגיש תביעות חוב בשל בטוחות שיש ברשותו (כדוגמת משכון על רכב).


לגבי חוב שהתחייבתם עליו בעתיד כדוגמת רכישת מוצר ע"י תשלומים חודשיים ושזמן פירעונו טרם הגיע ביום שבו קיבלתם את צו הכינוס, רשאי הנושה לתבוע אותו כאילו הוא עומד לפירעון מידי.


במילים אחרות ונמחיש זאת בדוגמא: לקחתם הלוואה מהבנק על סך 100 אלף ₪ כנגד החזר תשלומים חודשי על סך 2,500 ₪ לחודש, כעת ולאחר נניח שלא שילמתם 6 תשלומים, מחליט הבנק (לאחר התראות ) להעביר את תיקכם לעו"ד שיטפל עבורו בגביית החוב. עת התיק עובר לעוה"ד כדי שהאחרון יגבה את חובכם עליכם לדעת ולהבין כי התביעה נגדכם לא תעמוד על סך של 2,500 X 6 תשלומים אלא, הבנק מעמיד באופן גורף את כל יתרת ההלוואה לפירעון מידי כאשר הסכום כבר מכיל בתוכו את פיגור התשלומים והריביות השונות (הכל כמובן בהתאם לחוק הגנת הצרכן, והבנקאות, ובהתאם לחוזה ההלוואה).


תשלומים עיתיים


אם התחייבתם לשלם לצורך העניין דמי שכירות (ככול ואתם גרים בשכירות) לפני שניתן נגדכם צו כינוס אלא שהתחייבותכם עפ"י החוזה שכירות הינה גם עבור חודשים נוספים שלאחר מתן הכינוס הרי כי הנושה שתובע אתכם רשאי לדרוש ולתבוע ככלל אך ורק את החלק המגיע לו עד ליום מתן צו הכינוס. הוא הדין לגבי תשלומים עיתיים אחרים (כמו מזונות).


עניינים שלגביהם לא ניתן להגיש תביעת חוב


נקדים ונסביר מהי תביעת חוב- כאשר ניתן לחייב צו כינוס, הנושים של החייב אינם רשאים עוד להגיש תביעות נגדו לבית המשפט, מעתה עליהם להגיש תביעת חוב לנאמן, בה מפורט חובכם על נסיבותיו השונות בצירוף אסמכתאות. נושה שלא הגיש תביעת חוב לנאמן תוך 6 חודשים מיום מתן צו הכינוס ואף לא הגיש בקשה להארכת מועד עשוי לאבד כספיו שבידכם ומאידך אתם עשויים להרוויח מזה.


כעת לעניינינו, לא ניתן להגיש תביעות חוב לגבי החובות הבאים:


1 .תביעות לתשלום סכום שאינו קצוב בנזיקין.


2. מזונות.


3. חובות שנוצרו אצל נושה שידע כי אתם בהליך פש"ר או שידע כי ביצעתם מעשה פשיטת רגל.


4. חובות שביהמ"ש מצא כי אינם ניתנים לאומדן הוגן.


5. חובות שנוצרו לאחר מתן צו הכינוס.


לסיכום: נראה כי לא כל החיובים ו/או החובות העומדים כנגדכם אכן נכנסים תחת הגנת ההפטר לכשיינתן, על כן ולפני כניסה להליך פשיטת רגל ואף איחוד תיקים ראוי להיוועץ עם עו"ד על מנת שהאחרון ידע לזהות עבורכם, אלו חובות נכנסים תחת ההפטר ואלו חובות אינם בני הפטר אשר עשויים ללוות אתכם חודשים רבים לאחר קבלת ההפטר. כמו כן עוה"ד ידע לזהות עבורכם האם הליך פשיטת רגל נכון עבורכם ו/או שמא קיימות חלופות אחרות לפתרון החובות מה שיחסוך לכם כסף רב.


צוות המשרד דבש קורסיה ושות' מאחל לקוראי מקומונים בשרון סוף שבוע נפלא ומלא באנרגיות חיוביות.


אתם מוזמנים להיכנס לדף הפייסבוק לכתוב ולהגיב, צוות המשרד עומד לשירותכם.
 


עודכן ב: 23/01/2017