ברשויות האכיפה והגבייה הפרוסות ברחבי הארץ, מתנהלים מסלולים שונים בהם ניתן לבצע את חיוב המזונות לו אתם זכאים/זכאיות.
יודגש כי מסלול המזונות אינו מסלול חובה, ואם הזוכה ( האדם שלטובתו יש פס"ד) חפץ בכך, רשאי יהיה לנקוט בהליכי הוצאה לפועל לפי המסלולים הרגילים שברשות האכיפה והגבייה.


מסלול המזונות בהוצל"פ מתאפיין בכך שהינו מסלול אקטיבי

 

במסלול זה פשוט מגישים לביצוע את פסה"ד למזונות ומערכת ההוצאה לפועל נוקטת עבורכם באי אלו הליכים שונים לגביית חובכם ובהתאם לחוק, וזאת מבלי שתגיעו פיזית ללשכה בה נפתח התיק.


חשוב לציין כי לא פעם מגיעים למשרדנו חייבים אשר כל חיובם הינו כלפי המוסד לביטוח לאומי. המון חייבים אשר מעוניינים להסדיר את חובם בביטוח הלאומי, מוצאים עצמם לעיתים תכופות עומדים בפני שוקת שבורה ואינם מבינים כיצד ניתן יהיה לסגור את תיק ההוצל"פ שקם נגדם מכוח הביטוח הלאומי. כאן המקום לציין כי כבר בשלב פתיחת התיק וקבלת אזהרה מאת לשכת ההוצל"פ לפיה, נפתח נגדכם תיק הוצל"פ מזונות מהמל"ל, ראוי לפנות לעו"ד מהתחום על מנת לייעל את ביצועם של התשלומים וכנגזרת לסיים התיק ולסגרו.


בין מערכת ההוצל"פ למוסד לביטוח לאומי קיימים הסדרים המוסכמים מראש וניתן יהיה לעיתים להסדיר החוב בצורה מהירה, יעילה וממוקדת ובכך לחסוך זמן רב וכאבי ראש.


אדם שלטובתו ניתן פס"ד למזונות זכאי, במקרים מסוימים לקבל מאת המוסד לביטוח לאומי את דמי המזונות להם זכאי/ת. במצב דברים זה, המוסד לביטוח לאומי בא בנעלי הזוכה ופועל בליכי הוצל"פ שונים לצורך גביית החוב.


יודגש כי כאשר גביית החוב נעשית דרך המל"ל ז"א, במצב בו אתם מקבלים את דמי המזונות מאת המל"ל הרי כי הלה יפתח תיק הוצל"פ לגביית דמי המזונות ואשר תיק זה ילך באופן אוטומטי למסלול המזונות האקטיבי, מאידך אם מגיש ביצוע פסה"ד הינו אדם פרטי הרי כי ניתנת לו זכות הבחירה: באם לבצעו במסלול רגיל או חבצעו במסלול המזונות האקטיבי.


ידוע כי נכון לשנת 2016 כבר לא מתקיימים מאסרים מכוח חוק ההוצל"פ בתדירות ובאופן שהיו שנים קודם לכן, עם זאת בהליכים הננקטים מכוח חוב מזונות לשכת ההוצל"פ רשאית ליזום הליך מאסר בהתקיים 2 תנאים:


1. לא קיים הליך אחר אשר עשוי "לשכנע" את החייב לשלם.


2. הזוכה קיבל הודעה מראש לפיה הולך להתבצע מאסר בגין החוב.

חשוב לציין כי בהוצאה לפועל במסלול המזונות קיימת חובת דיווח ועדכון גם כלפי הזוכה אשר הגיש את בקשת הביצוע וגם כלפי החייב עצמו אשר עשוי לשלם אי אלו תשלומים שונים. 

 


עודכן ב: 23/01/2017