בספטמבר 2015 נכנס לתוקפו חוק השמיטה במסגרת תיקון בחוק ההוצאה לפועל כהוראת שעה שתהיה בתוקף למשך שלוש שנים. חוק השמיטה מאפשר לחייבים אשר הוכרזו כחייבים מוגבלים באמצעים (לרוב על ידי איחוד תיקם), לקבל הפטר חלוט ו/או מותנה כבר בשלב ההוצאה לפועל ומבלי הצורך לפנות להליך מחיקת חובות או כפי שכולנו מכירים - "פשיטת רגל".


תיקון 47 מאפשר לאלו העומדים בדרישות המפורטות בחוק לחסוך לעצמם טרחה, כסף וזמן רב בהליך שלעיתים מסורבל וארוך (פשיטת רגל) ואף ברב המקרים, גם יקר. כל זאת, על ידי הבאתם של החייבים להפטר כבר בשלב ההוצאה לפועל דבר העשוי להביא החייבים לראות את קצה האור בשלבים מוקדמים יותר ובעלויות נמוכות.


חוק השמיטה נועד לסייע לאלפי חייבים הנמצאים בהוצאה לפועל ואשר משלמים משך שנים צו תשלומים אשר ברב המקרים אין בו (בצו התשלומים) בכדי לכסות אף לו את ריביות התיק, דבר אשר מוביל את חייבי ההוצאה לפועל להתקבע בחובם אשר ממשיך וצובר ריביות, וזאת מבלי להזכיר את האופק הכלכלי אשר הולך ונסגר אט אט והופך להיות בגדר "חלום".


מחיקת חובות ללא צורך בהליך פשיטת רגל


ברוב המקרים סובלים חייבי ההוצאה לפועל מעיקולים, הגבלות ומימושים שונים, דברים אשר מקשים ביתר שאת על חייבי ההוצאה לפועל. מרבית החייבים מתקשים לשכור דירה מאחר ואין ברשותם שיקים, האחרים אינם יכולים לצאת לטיול בחו"ל או לנהוג ברכבם, ועוד כאלו אשר מעוניינים לפתוח עסק או חברה קטנה ולהתפתח ואינם יכולים, זוהי אם כן תמצית חייו של חייב בהוצאה לפועל.


כפי שהזכרנו, חוק השמיטה אם כן, מאפשר לחייבים שונים להגיע להפטר ולמחיקת חובותיהם ללא פניה להליך פשיטת רגל וללא "הכתם" המדובר רבות.


ויודגש, כי משרד המשפטים פועל בימים אלו על חוק חדש, "חוק חדלות פירעון" ועל כן המדובר בהוראת שעה למשך 3 שנים ועד לבחינת ההסדר בדרך של חוק.


על ידי הכוונה נכונה של עורך הדין וזיהוי נכון של המקרה לגופו, ראוי שתעלו ותשאלו את עורך הדין המייצג אתכם, לעניין הפטר בהוצאה לפועל-"חוק השמיטה", אלא שעליכם לעמוד במספר דרישות כפי שיוצגו כדלקמן (דרישות סעיף 69 י'3 לחוק ההוצאה לפועל): (באם עמדתם בדרישות דנן, כדאי להעלות עניין חוק השמיטה בפני עורך הדין המטפל בכם).


1. החייב צריך להיות חייב מוגבל באמצעים במשך ארבע שנים לפחות לפני הגשת הבקשה.


2. בזמן הגשת הבקשה היו סך חובותיו הכלליים של החייב 800,000 שקלים.


3. לחייב לא קיימים נכסים או זכויות כספיות, למעט משכורת או הכנסה אחרת שהוא זכאי לה.


4. החייב עמד בצו התשלומים משך 3 שנים אחורה ממועד הגשת הבקשה להפטר.


5. לא קיים כנגד החייב חוב לנושה אחד העולה על הסך של 400 אלף שקלים.


6. החייב לא הגיש בקשה לפשיטת רגל 5 שנים אחורה ולא קיבל צו כינוס.

 

מאת צוות עורכי הדין דבש קורסיה ושות'