ביטוח תכולה זהו ביטוח שבעצם משלים את הפאזל כלומר ביטוח חיים + מבנה הוא חובה, ותכולה הוא אינו חובה אבל משלים לביטוח אלו.


נזק לרכוש הינו כזה הנגרם כתוצאה מ:


1. אסונות טבע כגון רעידת אדמה או שריפה, קצרים חשמליים במכשירי החשמל, קלקול ועוד.


2. נזקי צנרת - במקרה של פיצוץ צינור שגורם לרטיבות בכל הבית וכדומה.


3. לכן כדאי מאוד להיות מוכנים וערוכים לכל צרה שכזו, ובדיוק בשביל זה יש ביטוח תכולה. כמו כן הפרטים שציינו למעלה תופסים לגבי כיסוי לצד ג' עד 500,000 שקלים (אש, מים, אדם / איש מקצוע / חבר שנפצע בבית של המבוטח יכוסה בהתאם לחצי מיליון צד ג').


4. בנוסף בפוליסות רבות (בחברת כלל) ישנו סעיף נוסף בפוליסה שמכסה עד 100,000 שקלים לכלבים מסוכנים.


ניתן להוסיף ביטוח תכולה כחלק מביטוח דירה (מבנה) או שניתן לעשות ביטוח תכולה כביטוח נפרד ומבנה בנפרד.


ביטוח מבנה דואג לביטוח בקשר לדברים הקבועים בתוך הדירה או הבית כדוגמת: צנרת, אינסטלציה, מטבח, ארונות, קירות, חלונות וכדומה.


ביטוח תכולה מבטח את הרכוש שנמצא בדירה, כמו לדוגמא: ריהוט ומוצרי חשמל, בגדים וצד ג. קיים ביטוח תכולה בסיסי ומורחב, שניתן להתאמה אישית. ישנן מדרגות של הערכה של שווי הרכוש בבית, בין 200,000 שקלים ל-500,000 שקלים. במקרים חריגים עובר את החצי מיליון שקלים.


גורמים נוספים שמשפיעים על המחיר:


1. בית פרטי / קומת ביניים / קומת גג.


2. גובה אחוז התכשיטים (בדרך כלל 10%-25% מגובה הרכוש).


3. אם זאת קומה מאוד גבוהה מעל קומה שש תיתכן העלאה במחיר.


4. לאחר שסוגרים עסקה לפוליסת תכולה, ברוב החברות שולחים שמאי שיצלם את המוצרים של המבוטח וייתן הערכה מדויקת של גובה הרכוש לסכום ביטוח.


השלב הראשון בביצוע ביטוח תכולה הינו הגעת שמאי מקרקעין והערכת שווי ערך תכולת הדירה או בית. בשלב השני מתבצעת חתימה על הפוליסה. ובמידה ויש נזק לתכולת הדירה או בית הלקוח, יש ליצור קשר עם חברת הביטוח או עם סוכן הביטוח ובהמשך כדי לקבוע את הנזק, מגיע השמאי שוב לבית הלקוח במטרה להעריך את שווי גובה הנזק. בשלב האחרון השמאי מסכם את הנתונים ושולח לחברת הביטוח שבודקת מחליטה וקובעת מהו גובה הפיצוי שמגיע ללקוח.


ביטוח דירה - על מבנה ועל תכולה


ביטוח תכולה מתייחס לתכולת הבית (רכוש). ביטוח מבנה מכסה נזקים שנגרמו עקב שימוש סביר, הצפה, נזקי טבע כגון שריפה, וגם מקרים קיצוניים כמו מטוס שיחליט לנחות על הבית וגם רכב שיופיע לפתע בסלון. חשוב לציין שלרוב מתייחסים למושג רכב באופן כללי כך שפוליסות רבות יכסו גם נזק שגרמו אופניים או אופנוע שהתנגשו בדלת זכוכית.


חשוב להדגיש מהי הגדרת נזקי טבע. לרוב הכוונה לשיטפונות, סופות, עצים או חפצים חיצוניים שעשויים ליפול על הבית, חלונות הדירה וכדומה. אולם בשנים האחרונות, פוליסות ביטוח דירה מכסות גם בפני סיכון של רעידת אדמה חשוב לבדוק סעיף זה בזהירות מרובה ולבדוק את הסעיפים המחריגים וכן את גובה "ערך הכינון" = עלות בנייה מחדש במקרה שהבית נהרס לחלוטין.


ביטוח מבנה מכסה נזקי מים שנגרמו למבנה עקב פגם בצנרת הבית אבל לא יכסה נזקים שנגרמו לשכן עקב אותו פגם. מבנה לא מכסה נזילות שמקורן באטימות.


כדי להימנע מתביעות ניתן לעשות הרחבה לביטוח מבנה צד ג' בנוסף למה שקיים. הכדאיות של ההרחבה תלויה בנסיבות.


אם המבוטח מתגורר בדירה ישנה ובבניין יש מלא שכנים והצנרת בבניין הורכבה לפני 30 שנה אז מן הסתם מומלץ לעשות הרחבה לצד ג' ולכלול בה גם נזקי חשמל. אם המבוטח גר בבית פרטי חדש וכמעט ואין שכנים באזור, אולי אין צורך בהרחבה מן הסוג הזה. כל אחד צריך לקחת בחשבון אם יהיה משתלם או לא כלכלית כי חבל לשלם סתם לחברות הביטוח אם אין צורך.


כיצד מעריכים את התכולה?


כדי לעשות ביטוח תכולה סוכנות הביטוח או חברות הביטוח צריכים לשלוח לבית שמאי מוסמך, אשר יעריך את כל החפצים שניתן או צריך לבטח. הפרמיה השנתית מורכבת מעלות הרכוש של האדם.


כאשר קורה מקרה ביטוח התכולה: פריצה, שוד וכדומה אז על מנת לחדש את הביטוח ההיסטוריה (עבר תביעות) תשפיע על עלות דמי ביטוח של ביטוח תכולה.


דברים נוספים שמשפיעים על שיקולי חברות הביטוח בנוגע לעלות הביטוח - מיקום ומערכות המיגון הקיימות בבית.


דירה בקומה נמוכה או בית פרטי (יותר קל לפרוץ), ולכן יידרשו דמי ביטוח גבוהים יותר על דירות בקומות עליונות שקשה יותר לפרוץ אליהן דרך החלונות או בכלל, ולכן הן בטוחות יותר ולכן דמי הביטוח יהיו נמוכים יותר בקומות הבינוניות. בקומות הכי גבוהות תהיה דרישה לתוספת תשלום בגלל הגובה.


צריך לשים לב גם לדרישות המיגון, האם קיימת דרישה לדלת פלדה, סורגים או למערכת אזעקה או שומרים או חלונות עם מנעול מיוחד, ואם כן, האם יש דרישה להפעיל את האזעקה בזמן שלא נמצאים בבית.


חשוב להדגיש שביטוח תכולה לרוב מתייחס לתכולה שנמצאת בתוך הבית, אופניים חשמליים יקרים שנותרו בחצר או בחדר המדרגות למשל, לא יהיו מכוסים במקרה של נזק, גניבה או פריצה.


חפצים יקרי ערך לדוגמא טבעות, יהלומים, תכשיטים, זהב וכדומה, ברוב המקרים מבוטחים כהרחבות הנקראות "ביטוח נגד כל הסיכונים". המיוחד בהרחבות אלה שהן לא מבטחות כנגד כל הסיכונים, אלא כנגד סיכונים ספציפיים המוגדרים בהרחבה לביטוח דירה.


הרחבה נוספת וחשובה לביטוח דירה, בייחוד לכל מי שמעסיק עוזרת בית מטפלת או עובדי משק בית נוספים, היא ביטוח על נזקי גוף לצד ג' עד 500,000 שקלים (ניתן להרחיב), הנעשה במסגרת ביטוח תכולה. ניתן להודיע לביטוח לאומי בנוסף, במקרה של תביעת עוזרת בית שהחליקה במטבח. בדרך כלל נעביר את הטפסים לסוכן או חברת הביטוח המטפל עם המסמכים הרלוונטיים להמשך טיפול או תביעה.

 

פרופסור זיו רייך, רו"ח, הינו דיקן בית הספר לביטוח באקדמית נתניה