מטבע וירטואלי CRYPTOCURRENCY הוא מטבע מבוזר שהוגדר בשנים האחרונות כאמצעי תשלום אלקטרוני לגיטימי ופופולארי בעסקים רבים בעולם. למרות שהמטבע הווירטואלי נוצר באמצעים טכנולוגיים והוא שונה מכל מטבע רגיל אחר (מט"ח) וערכו לא נקבע לפי קביעה של גוף מרכזי (כמו בנק ישראל) או ערך סחורה אלא על פי הסכמה בין רשת משתמשים שלא מכירים זה את זה, הצליח המטבע הווירטואלי להפוך לאמצעי תשלום נגיש לשימוש ברחבי העולם.


המוצר הפיננסי הלגיטימי והמטבע הווירטואלי והפופולארי ביותר כיום שהפך לאמצעי תשלום לגיטימי ומקובל בעסקים רבים בעולם הוא מטבע הביטקוין BITCOIN שהומצא על ידי אדם אנונימי בשנת 2008 שהשתמש בשם בדוי, סאטושי נקאמוטו.


מה שמייחד את מטבע הביטקוין ומטבעות ווירטואליים אחרים שהוא אינו מטבע מוחשי וקיים רק ברשת האינטרנט. המטבע הווירטואלי אינו קשור לבנק מרכזי של מדינה מסוימת ואינו נתון לשליטה ובקרה משום ממשלה וגורמים ממשלתיים ברחבי העולם.


מצד שני המטבע מבוסס על בקרת הצפנה מתוחכמת שנקראת בלוקציין, שנועדה לאמת אותו ולהגן עליו. "שער המטבע הווירטואלי התקרב לראשונה לשווי של אונקיית זהב". ההערכות הן כי בשלב כלשהו יהיה שווה אף יותר ממנה.


המטבע ביטקוין זכה בתואר "המטבע עם הביצועים הכי טובים" בעקבות התנודות והעליות הגדולות של המטבע - בשנים 2013 (עלייה של 5,429%), 2015 (עלייה של 35%) ו-2016 (עלייה של 126%).


יתרונות למטבע הביטקוין


1. נגישות - מוגדר כאמצעי תשלום וניתן לשלם במטבע הביטקוין ברחבי העולם.


2. ניתן לעשות העברות כספים ממקור למקור, מאדם לאדם או ממדינה למדינה תוך דקות ספורות.


3. מטבע בעל יישום פשוט, וקל יחסית לסחור בו.


4. ישנן בורסות וחברות רבות שמאפשרות את המסחר במטבע הביטקוין.


חסרונות - הביטקוין מתמודד עם בעיות רבות


1. תנודתיות יתר, עליות וירידות בשווי של המטבע - גם העלויות הגדולות של המטבע מדאיגות את המשקיעים מהסיבה שכל עניין שלילי עלול לגרום לירידה משמעותית במטבע.


2. שימוש לרעה על ידי האקרים כגון: דרישות כופר במטבע וירטואלי בשל יתרונותיו יכולת העברת כספים מהירה, ורכישות מוצרים לא חוקיים.


3. אינו נתון לפיקוח על ידי בנקים מרכזיים.


4. ניתן לבצע עסקה בשם אנונימי.


5. חוסר אמינות בהיעדר פיקוח של גוף מרכזי כמו בנק ישראל, שיפקח על העסקאות במטבע.

 

הרגולציה בעולם הביטקוין


הרגולציה בעולם משתנה ממדינה למדינה ולמרות הפתיחות של הממשלות לנושא עד שנת 2017 אף מטבע מבוזר לא הפך למטבע חוקי במדינה כלשהי. במיוחד מטבע הביטקוין, המטבע האטרקטיבי לא הצליח להפוך מטבע חוקי בשום מדינה.


יפן ואוסטרליה הן שתי המדינות שהתחילו להצהיר ולשקול להפוך את מטבע הווירטואלי כמטבע חוקי ולשקול שישמש כאמצעי תשלום לגיטימי לכל דבר, ואף על כך מדינת אוסטרליה הודיעה שתשקול ביטול מיסוי כפול על מטבעות הדיגיטליים.


ישראל היא מדינה חכמה וזהירה מכל החידושים הקיימים בעולם מחשש לתרמיות, האקרים והלבנת הון. ניתן לראות שמדינת ישראל לא ממש מעודדת את הפיכת המטבע הווירטואלי למטבע חוקי ואמצעי תשלום לגיטימי כי בישראל כל מי שקונה ביטקוין מעל סכום מסוים עליו להזדהות. ובעיני הממשלה והבנקים הפיכת הביטקוין למטבע חוקי ואמצעי תשלום זה ממש מסוכן ולא רואים את זה בעין טובה.


ארצות הברית - לפי הודעה שהוציאה הרשות לניירות ערך בארצות הברית, היא שוקלת לאשר תעודות סל של מטבעות וירטואליים. הודעה זו הובילה לעלייה משמעותית בערך הביטקוין במהלך השנה. בשל היעדר רגולציה, צצות הונאות רבות ל ניפוח מחירים והיפטרות מכמות גדולה של המטבע.


סוגי מטבעות וירטואליים


למרות שהביטקוין הוא המטבע הווירטואלי הפופולרי ביותר והחל את המהפכה, ישנם סוגים רבים של מטבעות וירטואליים ברחבי העולם ושווי שוק שנע בין 0 ל-29.5 מיליארד דולר, שווי השוק של הביטקוין.


רוב במטבעות ממש בתחילת דרכם, וניתן להניח בסבירות גבוהה של ודאות שמרביתם לא ישרדו לאורך זמן, אבל תרומתם תישאר.


ישנם עוד כמה סוגים של מטבעות וירטואליים שכיום נחשבים למומלצים והם:


1. הלייטקוין - LITECOIN -אחד המטבעות המאיימים על הביטקוין והוא מבוסס על מערכת תשלום אינטרנטית בעלת קוד פתוח שאינה נשלטת על ידי גורם מרכזי.


2. איתריום - ETHEREUM -מאפשרת לייצר חוזים חכמים ויישומים מבוזרים בין בני אדם ולמכונות וזאת ללא רמאיות. זמני ביצועו ארוכים וללא שליטה של גורם דומיננטי.


3. ריפל - RIPPLE - מטבע ריפל הוא שונה ממטבעות אחרים ומציע אלטרנטיבה יעילה מהירה יותר ומשמש את הבנקים להעברת כספים מהירה, זולה ויעילה.


4. מונרו - MONERO פועל במערכת קוד פתוח, תוכנן כדי להעניק למשתמשים בו פרטיות מלאה על הכסף שלהם. המשתמש יכול להחליט אילו עסקאות פתוחות לעיון ואלו לא.


5. QTUM - מטבע וירטואלי מיוחד לעסקים רבים ליצירת חוזים חכמים בקלות ומתמקד בדרך תשלום פשוטה עבור בתי עסק שונים ומסחר פשוט.


ניתן לראות ששווה להשקיע גם במטבעות דיגיטליים אחרים, המתחילים לצבור תאוצה, עם טכנולוגיות משופרות וממשק משתמש נוח יותר. אבל למרות כל סוגי המטבעות הווירטואליים, הביטקוין ממשיך לצעוד בראש, הן מבחינת שווי השוק ושער המטבע והן מבחינת הפופולריות ואהדת המשקיעים.


פרופסור זיו רייך הינו דיקן בית הספר לביטוח באקדמית נתניה
 


עודכן ב: 03/02/2020