בשנת 2008 גברה המודעות לגבי הניהול האישי, כתוצאה ממשבר המשווקים העולמי, שהוביל להפסדים משמעותיים לחברות המנהלות קופות הגמל.

 

דבר שהביא לרצון בניהול הקופות באופן אישי ושליטה של המשקיע או מיופה כוח מטעמו של החוסך ותשלום מופחת של דמי ניהול, דבר המאפשר להיות במעקב תמידי, התאמה אישית, נוח, חסכוני ויעיל יותר.

 

אבל לא לכל אחד זה מתאים, מכיוון שישנם אנשים שאין להם מודעות לגבי המדיניות ואיך לנהל לבד ואף יש אנשים שלא מודעים לזה, שכן מגיע להם להצטרף לקופה או קרן השתלמות מסוג IRA.

 

מהי קופת גמל וקרן השתלמות בניהול אישי?

 

המשמעות היא לתת את האחריות למנהל הקופה, לנהל את כל ניירות הערך, להיות אחראי על כל בחירה, לשלוט באחוזי החיסכון, במה להשקיע מתי ואיך כפי שמתאים לו ללא התערבות סוכנים או מוסדות חיצוניים. בסוג זה הוא חייב להיות בעל מודעות מעמיקה בשוק ההון והכרה לכל הסיכונים שיכולים להיות.

 

ישנו עוד סוג שבו החוסך בוחר במנהל תיקים, שינהל לו את כל ניירות הערך, השקעות, חסכונות, בתוספת של תשלום הנע בין 0.3% לבין 0.6% דמי ניהול, בסוג הזה, החוסך לא חייב להיות בעל מודעות טוטאלית בשוק ההון.

 

למרות כל היתרונות הקיימות ב IRA, עדיין התכנית אינה מבוקשת כמו בעולם. יכול להיות שאין מודעות מספיקה, פחד לנסות ולהסתבך, לא לטובת סוכני הביטוח והבנקים ובכך לא משווק על ידיהם. גם החוק משתתף בזה, מכיוון שעד 2016 פתיחת קופת גמל או קרן השתלמות הייתה מותנת בכמה גורמים, מעל גיל 60 ותק הקופה מעל 5 שנים, קופת גמל בחיסכון מעל 15 שנה.

 

עתירה לבג"ץ הוגשה על ידי ד"ר הראל פרימק. לאחר שהתקבלה העתירה התאפשר ניהול הקופות האישי לכל החוסכים ללא תנאי גיל או שנים, אבל חוסכים בעלי פחות ממיליון שקלים ינהלו את התיק באופן פסיבי ובעלי מיליון שקלים ומעלה יוכלו לנהל את התיק לבד בשוטף.

 

איך מנהלים את קופת הגמל IRA?

 

הניהול מתבצע בשתי דרכים: האחת, ניהול התיק לבד באופן מוחלט למי שמבין בשוק ההון, השנייה, דרך מנהלי תיקים שהחוסך בוחר. בשתי הדרכים קובעים את הסיכונים, מפזרים את תיק ההשקעות בין תעודות סל וקרנות מחקות. אולי באופן השני ישנם יתרונות שכל המידע המתקבל מקצועי, שירות אישי, מענה ושינויים יותר מהירים, פיקוח ורגולציה, מאשר האופן הראשון, אבל הוא עולה יותר כסף כי אז יש לשלם דמי ניהול שהם יותר מ 0.5% המספק רווחים לבית ההשקעות.

 

קופת הגמל האישית וקרן ההשתלמות זהות לחשבון הבנק האישי, שמנהלו אחראי כמעט על כל המתרחש בו. הוא יכול להישאר במעקב אישי ויכול לבדוק כמה נצבר, הוא קובע את המשקולות של האפיקים השונים, מניות, מניות חו"ל, אגרות חוב ממשלתיות, אגרות חוב קונצרניות, מטבע חוץ, מדד שקלי ועוד.

 

הטבות מס:

 

כמובן ישנן הטבות מס – זיכוי וניכוי במס. אלו שמנהלים תיקים ויש להם השקעות בבורסה ובשוק ההון, וינהלו את התיק בעצמם, יהיו צריכים לשלם מס על הרווח, לכן נפתחת קופת גמל בשיטת ה- IRA ככלי לדחיית המס על הרווחים, כי בקופה אין מסים על הרווחים.

 

ישנם עוד תנאים שאם עומדים בהם ומנהלים קופת גמל וקרנות ההשתלמות בניהול אישי, יהיו פטורים ממס, כלומר, משיכה אחרי גיל 60 וקצבאות ממקורות אחרים של 4500 לפחות. אופציה נוספת המאפשרת הפקדה מעבר לסכום המזכה בהטבה ובכך משיגים יתרון מיסויי, אז ההצטרפות לשירות משמש ככלי לדחיית מס, כל עוד מוכרים דרך הקופה יהיו פטורים מתשלום מס.

 

כמו כן, יש אפשרות לממש את כל הקופה ללא חיוב מס וזה ייחשב כמעבר ממסלול לאחר, דבר המהווה דחייה של תשלום המס על הרווחים וקבלת עוד רווח על הדחיה, הנקרא רווח בריבוע.

 

לדוגמה, נניח שמרוויחים כל שנה 4% תשואה ברוטו, ולא משלמים את המס (כי אתם פועלים דרך קופת גמל אישית) - התשואה שלכם אחרי 10 שנים היא 48% (ריבית דה ריבית תשואה על תשואה) ואם נניח שאתם מממשים את הקופה וחייבים במס אז התשואה שלכם היא 36%, אבל זה תרחיש לא סביר כי יש כאמור תנאים שעמידה בהם תביא למס נמוך במיוחד, אם בכלל.

 

אבל גם אם נניח שאתם לא עומדים בתנאים (לא מחכים לגיל 60, ואין לכם קצבה גבוה ממקורות אחרים), גם אז בהשוואה לאלטרנטיבה מקבילה - השקעה בתשואה של 4% בלי דחיית מס (תשלום נניח שנתי), הרי שמדובר על תשואה שנתית נטו של 3%, ואחרי 10 שנים התשואה הכוללת שלכם קצת מעל 34%, מתחת לתשואה בקופה האישית. במקביל חשוב לציין שאם תתבצע משיכה ללא עמידה בתנאים יתקבל קנס של 35% על כל הסכום.

 

פרופסור זיו רייך הינו דיקן בית הספר לביטוח באקדמית נתניה.