הבורסה לניירות ערך בישראל ממוקמת בתל אביב והיא הבורסה היחידה בארץ, להבדיל ממדינות אחרות שבהן יכולות להתקיים מספר בורסות ולקיים מסחר ביניהן. היא זו אשר קובעת את כללי המסחר והתנאים והיא מפוקחת על ידי הרשות לניירות ערך. בבורסה ניתן לסחור במניות, אופציות, תעודות סל, קרנות נאמנות, אג"ח, חוזים עתידיים, ניירות ערך ועוד. את ניירות הערך ואגרות החוב יכולות להנפיק חברות עירוניות/ ציבוריות/ ממשלתיות.


מי יכול לסחור בבורסה?


כולם, מחברות ומפעלים גדולים עד לאדם הקטן והפרטי אך על מנת לסחור בבורסה מוכרחים להיות חברי הבורסה- שהם כפי שציינו הבנקים ובתי ההשקעות ובנוסף לענות על קריטריונים מסוימים וזאת בכדי לשמור על תקינות המסחר.


לכן, אין אנו יכולים לסחור לבד לגמרי אלא חייבים לשכור את שירותיו של הברוקר ובאמצעותו להתחיל את המסחר. למשקיע פרטי שלא מעורה בשוק המסחר אין את היכולת להבין את הדברים הבסיסים כמו הזמן המתאים להשקעה, בחירת שוק מסוים, דרגות המניה בשוק ולכן עזרת הברוקר הינה הכרחית.


הבורסה לניירות ערך מתחלקת לשני תחומים:


1. הנפקות - להנפקה יש שני יתרונות:


• מטרת הנפקת אגרות חוב/ מניות/ ניירות ערך היא להכניס כסף, בין אם זה לקופת המדינה ובין אם זה לקופת חברה כלשהי, החברה מוכרת חלק מבעלות החברה ומקבלת בתמורה כסף, ומצד שני מבטיחה להחזיר את הסכום אותו קיבלה בריבית. המטרה של החברה היא להגדיל את החברה ואת השליטה שלה.


• מה שהחברה מקבלת מעבר לכספים תמורת מניות - תדמית חיובית, גיוס כספים ללא תשלום ריבית, יחס הביטחונות של בעל השליטה גבוה יותר מיחס האשראי.


בנוסף כאשר החברה מעוניינת למכור מניות מן החברה שלה היא מוכרחה להציג תשקיף המשקף את מצב החברה נכון לאותו הרגע הן מבחינה כספית והן מבחינת פעילות החברה, מהם הסיכונים בהם החברה עומדת, היכן היא ממוקמת מבחינת השוק ומה הרווח העתידי אשר אמור יהיה לקבל רוכש המניה בהתאם לשוק.


2. מסחר - גם כאן המסחר מחולק לשניים, מסחר רב-צדדי ומסחר דו צדדי:


• מסחר רב צדדי - מסחר אשר מתבצע כאשר יש מספר רב של עסקאות, בסוג זה של מסחר בעלי המניות מרכזים את כל הפקודות של המכירה והקנייה ביחד לפני פתיחת המסחר לפי מחיר אחיד ולא משתנה כלפי כל העסקאות ובכך מאפשרים מסחר הוגן בין הסוחרים. בשיטה זו ישתמשו לרוב כאשר השער של המניה/נייר ערך יחסית נמוך.


• מסחר דו צדדי - שיטת מסחר זו היא השיטה בה משתמשים ברוב הבורסות בעולם. בשיטה זו, פקודות המכירה והקנייה נפגשת באופן רציף לאורך כל היום. השיטה הזו יוצרת שקיפות של המניות וכך המשקיעים יכולים לראות את מצבן בכל רגע נתון ובעצם שיטת מסחר זו יוצרת מסחר שקוף. בנוסף, פקודת הקנייה תמיד תירשם גבוה יותר מפקודת המכירה.


מטרת המסחר בבורסה:


• לאפשר מסחר של הציבור במניות.


• לעודד גידול וצמיחה של חברות על ידי גיוס כספים.


• הפרטת חברות ממשלתיות - זאת אומרת, העברת רכוש ממשלתי לבעלות פרטית כמו החברות בזק, כי"ל, בז"ן. דבר אשר אמור לייעל את פעילות החברות ולהוריד את נטל המס מן הציבור מכיוון שהועבר לגוף ציבורי.


• משיכת משקיעים מחוץ לארץ.


אז איך מתחילים לסחור?


הבורסה אינה נגישה אל הציבור הרחב, לא ניתן להגיע אליה ישירות ולהתחיל לסחור כמו שניגשים לכל חנות. המסחר מתבצע דרך הברוקרים אשר סוחרים דרך האינטרנט או דרך גישה טלפונית לחדר המסחר והם אלו שמקשרים אותנו - המשקיעים לקניית המניה או מכירתה.


הברוקרים יכולים לפעול דרך הבנקים או דרך חברות פרטיות שקיבלו את אישור הבורסה לסחור שם. את הברוקר שלנו חשוב לבחור לפי הרמת זמינות של הברוקר, גובה העמלה אותה יגבה, רמת השירות ההבנה והידע של הברוקר במתרחש בשוק, התאמת מערכת מסחר נוחה לתפעול אשר תתאים ללקוח ופרמטר נוסף שמשפיע משמעותית על רוב המשקיעים כיום הוא בחירת ברוקר אשר משויך לבית גדול - זהו הבנק וזאת כדי לדאוג לביטחון הפיננסי וההגנה של הלקוח.


פרמטר זה זוכה לחשיבות רבה בקרב המשקיעים שלרוב מעדיפים לבחור במוכר הידוע וכביכול הבטוח ולשלם דמי עמלה גבוהים, לעומת בתי ההשקעות שם העמלות נמוכות משמעותית ובסופו של דבר המוצר אותו נרכוש או נמכור הוא אותו המוצר.


חשוב לזכור שבסופו של דבר העמלה אותה אנו נשלם היא זו שנוגסת ברווחים לכן מומלץ לבדוק עם מומחים לפני שנכנסים לעולם המסחר בבורסה.

 

פרופסור זיו רייך הינו דיקן בית הספר לביטוח באקדמית נתניה