חובת ההפרשה לפנסיה מחושבת כאחוז משכר העבודה של העובד. אך תאריך התחלת ההפרשה לפנסיה משתנה בין המינים, כך שחובת ההפרשה לגבי גברים מתחילה מגיל 21, לעומת 20 שנה לנשים.


החובה לבטח את העובדים במשק בביטוח פנסיוני מעוגנת בהוראות "צו ההרחבה לפנסיה חובה" שפורסם על ידי שר הכלכלה והתעשייה ואשר חל על העובדים השכירים בישראל שאין להם הסדר מיטיב. זה המקום להדגיש כי במשך השנים, עודכן צו ההרחבה לפנסיה חובה כך שאחוז ההפרשה הלך וגדל, דבר שהינו הטבה אשר גרמה למעשה להגדלת שיעורי ההפקדות החודשיים לחיסכון פנסיוני של העובדים השכירים בישראל.


מה האחוז שצריך להפקיד לפנסיה?


לפי צו הרחבה שנחתם בשנת 2016 בדבר "הגדלת ההפרשות לביטוח פנסיוני במשק" נחתם הסכם אשר הגדיל את שיעור ההפקדות החודשיים לחיסכון הפנסיוני של העובדים השכירים בישראל. על פי ההסכם, גדלו שיעורי ההפקדה לפנסיה על שנתיים: הגידול התחיל ביולי 2016, כך שמהכנסתו הקובעת של העובד יגדלו ההפקדות מ-5.5% ל-5.75%, והפרשות המעסיק לקרן הפנסיה יגדלו מ-6% ל-6.25%.


בינואר 2017 התרחש שינוי מהותי נוסף שהגדיל את אחוזי ההפקדה מהכנסתו הקובעת של העובד מ-5.75% ל-6%, והגדיל את אחוזי הפרשת המעביד מ-6.25% ל-6.5%. בעוד רכיב הפרשה לפיצוים שלא השתנה ועומד על 6%, כך שסך אחוז ההפרשות עומד היום על 18.5%.

 

איזה חלק מהשכר מוכר לצורך חישוב הפנסיה לפי הסכם פנסיה חובה?


השכר המוכר לפנסיה הוא השכר ממנו מחשבים את פיצויי הפיטורים: שכר יסוד, תוספת ותק, תוספת יוקר המחיה, תוספת-משפחה, תוספת מחלקתית או תוספת מקצועית, ועמלות. השכר הפנסיוני אינו כולל בדרך כלל שעות נוספות. יחד עם זאת, יש לברר אם חל על העובד הסדר הפנסיוני אחר בהתאם להסכם קיבוצי מפעלי או ענפי. מידע זה קיים בהודעה לעובד שעל כל מעסיק לתת לעובד בתחילת עבודתו או בשינוי תנאי העבודה או לפי בקשת העובד.

 

מתי זכאי העובד להפריש לפנסיה?


אחר 6 חודשי עבודה במקום העבודה זכאי העובד להפריש לפנסיה וגם לבחור את מסלול החיסכון המתאים לו מבין שלושת המסלולים: קופות גמל, קרנות פנסיה וביטוחי מנהלים. ובמקרה שהעובד היה מבוטח בביטוח פנסיה לפני שהתקבל לעבודה, הוא יהיה זכאי להפרשה מהיום הראשון שלו בעבודה, וגם לקחת בחשבון עובד/ת במקום עבודה שעדיין לא הגיעו לגיל הזכאות לפרישה לפנסיה (עובד בגיל 21, עובדת בגיל 20), במצב הגעתם לגיל הזכאות יחושב להם את תקופת העבודה שעבדו לפני.


למשל: עובד התחיל לעבוד במקום עבודה בגיל 20 ו-8 חודשים יהיה זכאי להפריש לפנסיה בגיל 21 וחודשיים ולא לחכות עד הגעתו לגיל 21 וששה חודשים.

 

 

היכן ניתן להפקיד את הכסף?


כל עובד רוצה לשים את הכסף שלו במקום הכי טוב ולכן מתעוררת השאלה, היכן? המדינה מציעה לכל עובד שלושה אפיקי חיסכון פנסיוני, קופות גמל, קרנות פנסיה וביטוחי מנהלים שבאפשרותו לבחור את האפיק המתאים לו ואת החברה שתנהל את קרן הפנסיה שלו, בלי שום סמכות למעסיק לכפות עליו קרן או מסלול מסוים. וגם כל מבוטח יכול לעבור למסלול אחר בזמן שהוא רוצה, וזכויות הוותק הפנסיוני לא משתנות.


כל מסלול מהמסלולים הללו שונה מהאחר, והעובד בוחר לפי העדפתו ואיך שמתאים לו. לדוגמה: עובד רווק שלא צריך ביטוחי חיים, יבחר במסלול בו הוא לא צריך להפריש סכומים בעבור פיצויים במקרה של מוות. ולהפך עובד נשוי ירצה לשלם עבור המסלול הזה.

 

מסלולי הפנסיה

 

ביטוח מנהלים הוא אחד מאפיקי החיסכון הפנסיוני שנחשב למסלול חסכון גמיש המיועד לתשלום קצבה חודשית לחוסך לגיל פרישתו, המסלול נותן התאמה לצרכי החוסך ונותן לדעת מראש את גובה הזכאויות ולא ניתן לשנותן אלא אם היה מוצהר בפליסה. החיסכון בביטוח מנהלים משתנה מחודש לאחר בהתאם לתשואה מדי חודש, והוא בדרך כלל כולל ביטוח חיים וניתן להוסיף לו גם ביטוח אובדן כושר עבודה לפי העדפתו של החוסך.


ביטוח מנהלים משתתפים בו העובד והמעביד, מופרש מהעובד אחוז מסוים וגם מהמעביד, כל אחד מפריש את חלקו היחסי מגובה השכר של העובד.


גובה דמי הניהול עומד היום על סך דמי ניהול מפרמיה של עד 4% ודמי הניהול מהצבירה של עד 1.25% מידי שנה.

 

קופת גמל הוא אחד מאפיקי החיסכון הפנסיוני במדינה, קופת גמל היא מסלול לטווח בינוני/ארוך שמיועד לחסכון טהור, כלומר, מרכיב של חיסכון בלבד שמופקדים אליו תגמולים (עובד + מעביד) ופיצויים. והוא מסלול מפוקח על ידי משרד האוצר.


לפני שנת 2008 הייתה האפשרות למשוך את הכסף הנצבר בקופת גמל כסכום חד פעמי, במקרים רבים בפטור מקנס משיכה ובפטור ממס רווחי הון. הדבר שעדיין אפשרי למי שהפקיד את הכספים שלו לפני שנת 2008, אבל החל מינואר 2008 בוטלה האפשרות למשיכת כל ההון הנצבר כסכום אחד, וחלה חובת משיכת כספי ההפקדות שהופקדו אחרי שנת 2008 כקצבה חודשית (סכום קבוע כל חודש). אחרי השינוי שחל על קופת גמל ירד הביקוש על המוצר, ואין הרבה אנשים שמשתתפים במסלול.


החיסכון המצטבר בקופת הגמל קשור בתקופת החיסכון, בתשואה על פני השנים, וגובה דמי הניהול לחברה המנהלת את קופות הגמל שהן עומדות היום על סך דמי ניהול מפרמיה של עד 4%. ובנוסף, רשאיות קופות הגמל לגבות דמי הניהול מהצבירה של עד 1.05% מידי שנה.


קרן פנסיה היום הוא המסלול הכי מעניין וזאת לאחר שביטוחי מנהלים חדשים אינם מציעים מקדם מובטח כלשהו, היום ישנם שני סוגים של קרן פנסיה:


1. קרן פנסיה מקיפה - המכילה את שלושת הכיסויים הביטוחיים: ביטוח למקרה מוות, ביטוח למקרה אובדן כושר עבודה וביטוח לאריכות חיים.


2. קרן פנסיה חסכון בלבד (כללית ) - דומה לקרן פנסיה יסוד בעבר וכוללת רק חסכון לגיל פרישה.

 

איך מושקע הכסף בקרן הפנסיה?


השקעת הכסף בקרן פנסיה מקיפה לא דומה לקרן פנסיה חסכון בלבד שמהווה 100% מהכספים מושקעים בשוק ההון על ידי מנהל הקרן. קרן פנסיה מקיפה מחזיקה 30% מנכסיהן באגרות חוב ממשלתיות מיועדות מסוג "ערד", ושאר ה-70% מושקעים על ידי מנהל קרן הפנסיה בשוק החופשי.

 

כמה דמי ניהול? דמי הניהול שונים בין שני הסוגים של קרן הפנסיה, דמי הניהול בקרן פנסיה מקיפה עומדות עד 6% מגובה הפרמיה, למשל אם השכר החודשי הוא 10,000 שח, ואתם מפקידים 1,850 שח תגבה קרן הפנסיה סכום של 111 ש"ח. בנוסף קרנות הפנסיה רשאיות לגבות דמי הניהול מהצבירה עד 0.5% מידי שנה. ובקרן פנסיה חסכון בלבד דמי הניהול עומדות עד 2% מהצבירה בלבד.

 

מאת: פרופ' זיו רייך, רו"ח, דיקן בית הספר לביטוח המכללה האקדמית נתניה