קרן נאמנות היא בעצם תיק השקעות הכולל ניירות ערך. ניתן להפיק המון רווחים מקרן זו והיא מנוהלת על ידי מנהל הקרן, ויש מצב שבו אני משקיע יחד עם יותר מ-50 אנשים וזה הופך להיות אוטומטית לקרן נאמנות ואז יחולו על ההשקעה הזו מגבלות של קרן הנאמנות.


קרן נאמנות מנפיקה יחידות השתתפות שמוצעות לפי תשקיף לציבור הרחב שמקנה לו בעצם זכות שווה בקרן.


לאחר מסקנות ועדת בכר ענף זה החל לצבור תאוצה גדולה מאוד לאחר שיש אנשים שטוענים שענף של קרן הנאמנות הוא מאוד מתוחכם, כאשר יש היום המון סוגים של קרנות שנותנות לציבור הרחב בכל הארץ להיות חשוף לכל מיני אפיקי השקעה שיתנו אופציות גדולות ורחבות יותר לציבור המשקיעים, כמו למשל: אגרות חוב קונצרניות, מניות ועוד...


השלב הראשון - פנייה ליועץ ההשקעות שלי


כאשר אני רוצה לבחור בקרן נאמנות מסוימת אני אפנה ליועץ ההשקעות שלי (יכול להימצא גם בבנק וגם בבית השקעות כלשהו אליו אני רוצה לפנות), כאשר באותו השלב שבו אני מגיע אליו הוא ישאל אותי כמה הון יש לי? כמה אני רוצה להשקיע?, מתי לדעתי אני אצטרך את הכסף? ועוד...


כל השאלות האלו מגיעות דרכו כדי בעצם לדעת איזה סוג לקוח אני, אוהב סיכון או שונא סיכון, וכאשר בעצם יועץ ההשקעות מסיים לבנות לי תיק כלשהו מגיע השלב השני.


השלב השני - שלב בחירת הקרן


כמו בכל דבר שנסחר בבורסה גם לקרנות הנאמנות יש מערכת דירוג שתוכל לדרג אותן לפי הביצועים שלהן בשנה האחרונה (הן נמדדות לפי מדד שארפ וכל זה בתהליך של פר שנה מכיוון שכל קרנות הנאמנות משנות בדרך כלל את מדיניות ההשקעה שלהן), כמו למשל: כמה תשואה השיגה קרן מסוימת בשנה האחרונה.


חשוב לציין שבחירת קרן היא לאו דווקא לפי הביצועים בשנה האחרונה שלה כי בחיים לא ניתן לדעת על פי מה שקרה בעבר מה יקרה בעתיד, כאשר ישנה נטייה לסוכני ההשקעות בארץ להמליץ על קרנות נאמנות שיהיו שייכות תמיד לבתי ההשקעות הגדולים ביותר בארץ (לפי זה ניתן לראות שהשם הטוב משחק משחק גדול וחשוב מאוד בייעוץ ובבחירת הקרן).


השלב השלישי - רכישת הקרן


בדרך כלל כל רכישה של קרן נאמנות מתבצעת דרך חשבון הבנק של מי שרוצה להשקיע בקרן, כאשר לרוב דרך חשבון העובר ושב שאנחנו מנהלים באחד מהבנקים המסחריים הפועלים בארץ. אפשר לרכוש גם בבית השקעות אם אתם מנהלים תיק השקעות.


השלב הרביעי - כמה כל השקעה בקרן נאמנות יכולה לעלות לי?


כאשר אני משקיע בקרן נאמנות ישנו מנהל הקרן שזוהי חברה שעיסוקה הוא בעצם ניהול הנכסים של הקרן על ידי מתן רישיון שקיבלה מהרשות לניירות הערך.


לכל קרן בעצם יש ועדת השקעות שמתכנסת פעם אחת בשבועיים, כשבעצם לקרן יש "דירקטוריון קרנות" שמתכנס לפחות פעם אחת ב-3 חודשים כשנציגים מהציבור חייבים להיות נוכחים בהתכנסות הזו.


עוד חשוב לזכור שחברה זו היא בעצם החברה שמנהלת את הנכסים של הקרן, והיא בעצם זו שדרכה עוברות כל פעולות הרכישה והמכירה של ניירות הערך של החברה, וגם יש בידיה הסמכות לבצע פעולות אחרות בהתאם למדיניות ההשקעות של הקרן.


מנהל הקרן מקבל גם דמי ניהול בתמורה לזה שהוא מנהל את ההשקעות שלי, כאשר דמי הניהול מחושבים כאחוז מסוים מסך ההשקעה שאני אבצע בקרן (חשוב לציין שדמי הניהול היומיים יורדים מתוך נכסי הקרן כל יום וכלולים במחיר הפדיון, ורוב דמי הניהול נעים בין 0.125%-4% ולפעמים גם גבוה יותר כאשר הדבר הזה תלוי בגובה הקרן).


לדוגמא: אם השקעתי 100,000 שקלים בקרן נאמנות כלשהי והוחלט ביני לבין מנהל הקרן שגובה דמי הניהול יהיו 1% לשנה, אז בית ההשקעות/הבנק שבו אני יימצא יגבה ממני כ-1,000 שקלים לשנה.


חשוב לציין שבכל יום מנהל הקרן מחשב את התשואה של הקרן שאותה בחרתי כדי שהוא יוכל לנכות ממנה דמי ניהול.


ישנו עוד תהליך הקשור בכסף שמושקע בקרן וזהו בעצם התהליך שמדבר בעמלות הקנייה או המכירה של הקרן, כאשר כמו שבמידה ואני אשקיע כסף במניה מסוימת בין אם אני אמכור או אקנה אותה תמיד ידרשו ממנו עמלות קנייה או מכירה (חשוב לציין שהעמלות שייגבו במצב של קנייה/ מכירה של קרן נאמנות יהיו העמלות תמיד נמוכות יותר מאשר בקנייה / מכירה של מניות).


השלב החמישי והאחרון - מכירת הקרן


כמו בכל מצב של סחר כלשהו בבורסה, כמו שבו מגיע הרגע שבו אני אחליט להשקיע במניה/ אג"ח/ קרן נאמנות כלשהם, מגיע גם הרגע שבו אני חושב שמימשתי את כל הפוטנציאל של הקרן שקניתי, או שישנו מצב שאם אני אמכור אותה אני ארוויח רווח גדול לכיס שלי.


היתרון הגדול בקרן נאמנות הוא שקרן נאמנות הינה נכס נזיל כאשר בכל יום נתון שבו מתקיים המסחר בבורסה ניתן לקנות או למכור אותה, כאשר כל מה שצריך לעשות הוא להתקשר ליועץ ההשקעות שלי בבנק או בבית ההשקעות ולהעביר דרכו את פקודת המכירה (כמו שעשינו בהתחלה והעברנו פקודה שבה אנו רוצים לקנות קרן נאמנות כלשהי).