ענף הביטוח הימי והאווירי שונה ומיוחד באופיו מסוגי הביטוח האחרים. הפוליסה הראשונה נוסדה באנגליה בשנת 1749 על ידי הלויידס.

 

להבדיל מביטוחים אחרים, ביטוח זה כפוף לדין האנגלי, ולא לחוק חוזה הביטוח הישראלי. זיקת הביטוח עוברת מהמוכר לקונה, כאשר המוכר מעביר אליו את כל מסמכי הסחר, שבהם מופיעים תנאי המכירה ובתוכם את החזקה לביטוח.

 

מה זה בעצם תנאי מכר (Incoterms)?


עסקאות מכר טובין בישראל:


• זמינות, תרבות עסקית, מנהגים, שפה דרך מחשבה
• מטבע
• הובלה ומסירה
• חוק, יחסים משפטיים, חוזה אחיד
• תקשורת זמינה
• בעלות על הטובין

 

עסקאות מכר טובין בינלאומית:


• הבדלי מנהלים, הבדלי תרבות, מגוון שפות
• מגוון מטבעות חוץ, שער מטבע
• הובלה ארוכה באוויר או בים
• מעבר בין גבולות מדינה
• העסקה מורכבת מקבוצה של חוזים

 

תנאי המכר מהווים חלק בלתי נפרד מהסכמי מכר טובין בינלאומי והם מגדרים את החובות, העלויות והסיכונים הקשורים באספקת טובין ומסירתם מידי המוכר לידי הקונה.


תנאי Incoterms ניתנים לסיווג לפי שתי שיטות:


שיטה ראשונה:

(1) תנאי מכר המתאימים לכל סוג של הובלה
(2) תנאי מכר להובלה ימית


שיטה שנייה : חלוקה לארבעה קבוצות:
1. קבוצה E – מסירה בשערי מפעל
2. קבוצה F – מסירה למוביל
3. קבוצה C – מסירה למוביל יחד עם הסדרת הובלתם
4. קבוצה D – חוזי הגעה


קבוצות E , F ו-C הינם גם תנאים בחוזי יציאה/ מסירת הטובין בנקודת השיגור.


קיימים שלושה כיסויים עיקריים בביטוח הימי, המבוססים על סעיפי המכון באנגליה:


• כיסוי A – : כיסוי זה הרחב ביותר, ומכונה לעיתים בשם "כל הסיכונים". דהיינו ביטוח מסוג A הוא שכל סיכון מכוסה, חוץ מאותם סיכונים המפורטים בפרק החריגים בפוליסה.


• כיסוי B – : לעומת כיסוי מסוג A, הכיסוי לפי סעיף זה חל אך ורק על סיכונים ספציפיים שמנויים ורק הם מכוסים.


כיסוי לפי סעיף B מכסה נזק או אובדן למטען שניתן לייחסו באופן סביר לאש או התפוצצות, טביעת אוניה, עלייתה על שרטון, התהפכות או ירידה מהפסים של כלי הובלה יבשתיים, התנגשות, פריקה בנמל מצוקה, רעידת אדמה, התפרצות של הר געש וברק.


הסעיפים מכסים גם נזק או אובדן שנגרם במישרין ע"י הקרבה של היזק כללי, הטלת המטען לים, היסחפות המטען מהסיפון לים, חדירת מי ים, נהר או אגם לאוניה, למכולה, או למקום אחסון ואובדן מוחלט של יחידת אריזה שלמה שנפלה מהאונייה, או נפלה בזמן הטענתה או פריקתה.


• כיסוי C – : הכיסוי לפי סעיף זה הוא המצומצם ביותר מכל הסעיפים, כאשר רשימת הסיכונים המכוסים ב- B מופיעים גם ב-C למעט רעידת אדמה, התפרצות וולקנית או ברק, היסחפות המטען מהסיפון, חדירת מי ים, נהר או אגם לאוניה, למכולה או למקום אחסון, אובדן מוחלט של יחידת אריזה שנפלה מהאונייה, או נפלה בזמן הטענתה או פריקתה.

 

הכיסוי הנפוץ ביותר הוא כיסוי A


קיימים שני סוגי פוליסות עיקריים:


פוליסה פתוחה (Open Policy) – מכונה גם שוטפת (באנגלית Flowing), נחשבת פוליסה קלאסית בביטוח ימי ונועדה לשרת מבוטחים לייצוא וייבוא. הרעיון שלה: מעניקה כיסוי "מטריה" לכל המשלוחים של המבוטח בכפוף להצהרות של המבוטח בתקופת הביטוח.
בפוליסה זו לא נמצא פרטים ספציפיים למשלוח מסוים, היא מנוסחת באופן כללי.


נמצא הצהרה כי במשך כל תקופת הפוליסה היא תכסה את כל המשלוחים של המבוטח, על המבוטח להצהיר למבטח על כל משלוח ומשלוח מיד כשנודע לו על פרטיו.


במידה ובתום לב שכח להצהיר למבטח לגבי משלוח מסוים עדיין יקבל כיסוי, הוא ייהנה גם מכיסוי לגבי הצהרה שגויה אם זה נעשה בתום לב (למשל שווי הטובין).


פוליסה חד פעמית – מבטחת משלוח בודד למשך מסע מסוים (מנקודה אחת – נמל טעינה/ נקודת מסירה, עד לנקודה שהיא מגיעה לידי מקבל המטען או המבוטח). מה שמייחד בפוליסה זו שהיא חייבת להיות מוסדרת לפני תחילת המסע (כלומר אי אפשר לשלוח ואז לבקש כיסוי מהמבטח).


בכל אחת מהפוליסות (פתוחה/ חד פעמית) יש תנאי והוא זיקת הביטוח של המבוטח בטובין (הסיכון בטובין היה אצל המבוטח בעת התרחשות האובדן או הנזק).


כאשר קורה מקרה ביטוח אני בודק:


1. מהם תנאי המכר? מזה אני מבין איפה הסיכון עבר מהספק לקונה.
2. היכן נגרם האובדן או הנזק? לפני או אחרי מעבר הסיכון מהספק לקונה.


במקרים שבהם לא ניתן לדעת באילו נקודה הסיכון עבר, בודקים לפי שיטת השלילה, כלומר בודקים היכן לא יכול היה להיגרם האובדן או הנזק, ביחס לנקודת המעבר של הסיכון.


לסיכום, ביטוח ימי כולל בתוכו גם ביטוח אווירי, כאשר מדובר במטענים מבטח בעצם את כל סוגי המשלוחים וכל סוגי ההובלות של המשלוחים (ים, אוויר ויבשה – משאיות ורכבות, במים כולל גם ספינות נהר) לגבי המצב המשפטי חוק חוזה ביטוח מחריג ביטוח ימי, הטעם לכך הוא טבעו של הביטוח שעוסק במסחר בינלאומי וצריך ליישם כללים בינלאומיים הידועים בין כל העולם.