ערך המנייה עולה ויורד בכל שעה ביום בהתאם לקריטריונים שונים שנדבר עליהם בהמשך. מנייה יכולה להיות חלק מתיק השקעות הנסחר באינטרנט. יש לציין שבמסחר והשקעה במניות קיימים גם סיכונים הנובעים מתנודתיות המנייה, את התנודתיות ניתן לנצל לטובת הפקת רווחים, אך יש להביא בחשבון שמנייה יכולה להיות חשופה להפסדים. בשוק יעיל ערך המניות משקף את הערך הכלכלי של החברה בניכוי חובותיה.

 

אז מהי המשמעות של להיות בעלים של מניה? המנייה מקנה לבעלים שותפות יחסית בחברה ומעידה על חלקו של המחזיק, זכותו להשתתף ברווחיה כלומר, הוא זכאי לקבל דיבידנד בהתאם לכמות המניות המוחזקות בידו. בנוסף הוא בעל זכות הצבעה באסיפות החברה. בעת פירוק החברה זכאי לעודפי הרכוש לאחר סילוק כל ההתחייבויות והתביעות כלפי החברה. כלומר בלחיצת כפתור אחת אני יכול להפוך לחלק מבעלים של חברה.

 

ישנם סוגים שונים של מניות:


מניות בכורה: בעלי מניות אלה מהוות חלק מהון הבעלים ובעלי זכויות עדיפות. כלומר, החברה לא תוכל לשלם דיבידנד לבעלי המניות הרגילות, אלא אם שילמה קודם לכן את הדיבידנד לבעלי מניות הבכורה. כך גם בעת פירוק החברה הם זכאים לקבל את חלקן ברכוש לפני יתר בעלי המניות.

 

מניות הטבה: מניית חלוקה, מנייה שבעבר הייתה שווה סכום נמוך והחלה להצליח מאוד. החברה מחליטה "לפנק" ולחלק מנייה זו כמתנה. במצב שבו מנייה הופכת למצליחה מאוד לחברה יש אינטרס להפוך את המנייה לסחירה יותר ולכן תעדיף להגדיל את מספר המניות. בהחלט ייתכן, שגם לאחר חלוקת מניות ההטבה יתאפשר לחברה לחלק בנוסף דיבידנד לבעלי המניות שלה.

 

מניות הנהלה: הן מניות המקנות לבעליהן זכויות בבחירת הנהלת החברה. גם אם ערכה של המנייה אינה רוב ההון בחברה. יש לציין שמניות אלה אינן נרשמות למסחר בבורסה.

 

מניות עובדים: נחשבת כהטבה לעובדים ומאפשרת להם לקנות מניות במחיר קבוע בתקופת זמן מסוימת, במחיר הנמוך ממחיר השוק או בתנאים מועדפים. בדרך כלל הסדר זה נועד כדי לעודד את עובדי החברה להיות חלק פעיל יותר ולתת להם הרגשה של שותפות.

 

מניות מייסדים: הן הון מניות המונפק בתמורה להעברת זכויות, שירותים או פטנט, לעיתים ניתנת גם בתמורה למאמציהם ביוזמה וקידום החברה או תמורת נכסים שהועברו לחברה בעת הקמתה. משקלן שווה לכל יתר המניות הרגילות.

 

מחיר המנייה נקבע לפי חישוב של ביקוש והיצע

 

כלומר, המחיר שאותו מוכנים לשלם הקונים כנגד המחיר אותו מוכנים לשלם המוכרים. ישנם גורמים נוספים המשפיעים על מחירה של מנייה בעיקר שווי החברה – בהתבסס על נתונים פיננסיים, כמה היא מרוויחה ומה העתיד צופן לה. חשוב לזכור שבסופו של דבר מחיר המנייה משקף את שווי החברה וככל שהנתונים הכלכליים שלה טובים יותר יש יותר סיכוי לעלייה בשער המניה.

 

ישנן אסטרטגיות שונות במסחר במניות, המטרה הבסיסית היא לקנות בזול ולמכור ביוקר. אחת השיטות הידועות היא ניתוח טכני – הסוחר מנסה לנבא את התנהגות המנייה בעתיד ע"י גרפים של מחירי המנייה ומחזורי המסחר בעבר ובהווה.

 

ישנם סוחרים המשקיעים במנייה לפי החדשות האחרונות שמפרסמת החברה, רכישות, רווחים אחרונים, חילופי הנהלה ועוד, לעיתים זה מהווה איתות קנייה או מכירה. שיטה נוספת היא רכישה של מספר מצומצם של מניות ולמידה על התנהגותם במהלך המסחר. רוב הסוחרים במניות מנהלים תיק השקעות ומשלבים מספר שיטות, אינם משקיעים במנייה ספציפית אחת כדי לפזר את הסיכון ולהקטין את החשיפה לאירוע בלתי צפוי בחברה ספציפית.

 

מושג חשוב בתחום זה הוא התשואה כאשר נכנס לאתר שבו סוחרים במניות נתקל בחצים אדומים וירוקים. תשואת שוק הוא שקלול של כל המניות הנבחרות – בדרך כלל מדובר במאה הגדולות או 25 הגדולות, לכל מנייה יש משקל במדד ולפי זה ניתן לראות אם המדד עולה או יורד.

 

תשואת יתר היא החץ הירוק - רווחיות של מנייה ספציפית לעומת שאר השוק. תשואת חסר היא החץ האדום - הוא ההפך כלומר, המנייה הספציפית אינה רווחית ביחס לשאר השוק.

 

כפי שהסברנו לעיל, שער המנייה משתנה בכל זמן נתון במהלך היום. ניתן לחלק את המסחר לטווחי זמן. יש סוחרים הבוחרים להשקיע בחלק מהמניות לטווח ארוך וחלק לטווח הקצר. ככל שטווח הזמן בין הקנייה למכירה מתארך כך גם הפוטנציאל לרווח מהעסקה עולה.

 

נחלק את הטווחים ל 4 חלקים:


מסחר יומי: הסוחר קונה ומוכר מניות באותו יום מסחר. מה שאומר שהסוחר לא מחזיק מניות לכמה ימי מסחר וכך נמנע מהפתעות כמו הודעות כלכליות, משברים עולמיים, הדחת מנהיג מדינה וכדומה.

 

מסחר סווינג: מסחר זה הוא לתקופה של יומיים ועד שבועיים. במסחר זה ניתנת האפשרות לנצל לטובתנו את מצב התנודות הקיימות בשוק כלפי מטה וכלפי מעלה כל מספר ימים.

 

סוחר פוזיציות: הכוונה בסוחר זה סוחר הקרוב לאסטרטגיות הנוגעות להשקעות לטווח הארוך. המסחר מתנהל בצורה כזו שניתן להחזיק פוזיציה למספר של חודשים ואף לשנה שלמה. סוחר הפוזיציות מקבל את החלטותיו על פי גרפים ומחפש תנועות גדולות וחדות בטווחים ארוכים.

 

משקיע: משקיע פועל על פי בסיס של נתונים כלכליים. המשקיע יבחן את דוחות החברה, את הכנסות הוצאות החברה ועוד. וכל זה במטרה לקבוע את ערך החברה באופן המדויק ביותר.

 

פרופסור זיו רייך הוא דיקן בית הספר לביטוח באקדמית נתניה.