סוכן ביטוח הוא מקצוע שכנראה ימצא את עצמו בחלק התחתון של הרשימה, אף פעם לא נשמע ילד שאומר שיגדל ירצה להיות סוכן ביטוח, וזאת כי אין מספיק חשיפה והבנה של גודל הנחיצות של תפקיד זה.


מצחיק לשמוע אבל אחד ממנהיגי הציונות המוכרים ביותר היה סוכן ביטוח ושמו זאב ז'בוטינסקי שאפילו הקים את חברת הביטוח הראשונה בארץ "יהודה" מטעם "מסדר בני ציון" שבארה"ב.


...מעולם לא הבנתי מניין להם לאנשים חוצפה ברורה וערומה כזאת- להחרים את זיעת אפיים לטובת מעמד אחד ויחיד... מבקשים לשכנע אותנו כי מבקר כרטיסים בקולנוע הוא "עובד" ואילו סוכן ביטוח איננו עובד. הרי זה פשוט אווילי, עבודה פירושה כל מאמץ של הגוף או של המוח שתכליתו לזכות בפרנסה או לסייע לפרנסתם של אחרים. העושה את המאמץ הזה שייך לעם העובד והוא בדיוק כמו הטוב שבחלוצים...".


זאב כסוכן ביטוח האמין מאוד בעובד שהשתמש בשכלו למען פרנסת משפחתו, כך בעצם עולה השאלה, האם כיום כדאי בכלל להיות סוכן ביטוח?


חשוב מאוד להבין שעולם הביטוח הוא עולם שקיים מאז ומעולם, הוא התחיל בתצורות שונות ועיצב את עצמו לשוק הקיים היום


בעולם זה תפקיד סוכן הביטוח לוקח חלק גדול מאוד, להוות הגורם המקצועי בכל מה שקשור לביטוחים ופנסיות, אז למרות כל זה למה אין ביקוש למקצוע, נתחיל בדבר הבסיסי ביותר - "יחצנות", הייטקיסטים מוכרים כאנשים שעובדים בחברות המובילות בשוק, מקימים סטרטאפים שנמכרים במיליוני דולרים, מהנדסים מתכננים פרויקטים של מיליונים ולוקחים חלק גדול בתעשייה האזרחית, המדינית, וכדומה...


סוכן ביטוח קיבל לעצמו "יחצנות" של רמאי, בכל תחום ובכל מקצוע יהיו האנשים המקצועיים והטובים ביותר והיו גם האנשים הפחות מקצועיים וה"רמאים" בעצם. מדוע דווקא זאת הסטיגמה שנדבקה לסוכנים ואינה מרפה?


חשוב לזכור ששוק הביטוח הוא שוק פרטי, חברות הביטוח הן חברות עסקיות שמעוניינות להרוויח כמה שיותר כסף ובין חברת הביטוח שמנסה להרוויח כמה שיותר לבין הלקוח עומד סוכן הביטוח שצריך לדאוג גם לאינטרסים של החברה וגם לאינטרסים של הלקוח דבר המעמיד את הסוכן במצב של בחירה האם למכור את הפוליסה שהלקוח כנראה לא זקוק לה וליהנות המעמלות שחברת הביטוח תספק או להתאים ללקוח בדיוק מה שהוא צריך דבר העלול להביא לפחות רווחיות כלפי הסוכן.


הרבה סוכני ביטוח אכן בוחרים ללכת לכיוון החברה, בסופו של יום סוכן הביטוח צריך לפרנס את עצמו ואם למכור פוליסה שאינה רלוונטית כלל ללקוח תזכה את הסוכן במשכורת יותר שמנה, וככה בעצם נפגע השם של הענף.


תמיד נשמע את הסיפור של החבר הזה שגילה שיש לו פוליסה שהוא אינו צריך ושהוא עבר לסוכן שהציע לו פרמיה יותר נמוכה וככה זה ממשיך, השוק הינו שוק חופשי, ברגע שסוכן מוציא את הרישיון ובונה תיק לקוחות הוא יבחר את הדרך בה הוא יתנהל ובסופו של עניין הסוכנים האם אלה שיבחרו איך הענף יראה, אך לא כל הסוכנים מתנהלים בצורה זאת, קיימים סוכנים שאכן יבחרו ללכת לכיוון הלקוח ולהוות מקור אמין בכל מה שקשור לתחום, אך כמו שאומרים - את הרע תמיד זוכרים.


אלמנט נוסף שאכן משפיע על ביקוש המקצוע הוא הרלוונטיות של סוכן כיום, בעידן הדיגיטלי כאשר ללקוח קיימת הפלטפורמה שמאפשרת התנהלות ישירה מול חברה הביטוח וידע אינסופי המפוזר באינטרנט גורמת לאי רלוונטיות של הסוכן ודורשת מימנו להמציא את המקצוע מחדש.


לשכת סוכני הביטוח מודעים לעניין ומנסים בכל כוחם לשמר את המקצוע ולהתאים אותו לשוק העתידי


דבר נוסף הוא התעסקות הסוכן עצמו, עולם הפנסיות והביטוחים הוא עולם אין סופי ומגוון של מוצרים, רפורמות, חוקים, ובסופו של עניין האדם הממוצע בוחר שלא להבין בעולם הזה, ועם כמה שנימנע מלנסות להבין ולהגיע לממשק עם העולם הזה זה לא נמנע.


בארץ ישראל מחויב על פי חוק כל אזרח להפריש פנסיה כשכיר וגם כעצמאי בנוסף מחויב כל אזרח בעל רישיון נהיגה לרכוש ביטוח חובה, ואף במסגרות שונות כמו שלקיחת משכנתא מחויב הלווה לרכוש ביטוח חיים.


בשורה תחתונה לא משנה לאן נפנה עולם הביטוח פוגש אותנו וזה הוא עולם תוכן אפור שהרבה אזרחים נמנעים להתעסק בו, אז מדוע שיבחרו לעסוק בו כמקצוע.


ודבר אחרון המשכורת, אין ספק שהמשכורת של סוכן הביטוח מורכבת מכמה דברים: מקצועיותו של הסוכן, צורת התנהלותו מול החברות והלקוחות והכי חשוב יצירתיות ויוזמה.


שכר סוכן הביטוח שונה מסוכן לסוכן קיימים סוכנים אשר מרווחים משכורות גבוהות בלי קשר לעניין האמינות ויש סוכנים שמרווחים פחות. בסופו של דבר המשכורת אינה יציבה, סוכן אחד מרוויח ככה וסוכן אחר מרוויח שונה, הדור של היום מחפש יציבות כלכלית ואין ספק שהוא נרתע כאשר הוא מודע לחוסר היציבות שבעניין.


למרות הטענות שהוצגו, וההתמודדות היום יומית של סוכני הביטוח איתן, התשובה לשאלה "האם כדאי להיות סוכן ביטוח?" אינה חד משמעית.


אך הדבר הוודאי הוא ששוק הביטוח הוא שוק מרכזי בכלכלת המדינה וסוכן הביטוח מוצא את מקומו בעולם זה, ישנה האפשרות לסוכן להשפיע בצורה ישירה על שוק הלקוחות וכמו כן לקצור את הפירות, תפקיד הסוכן לא יעלם אך הוא צפוי לעבור שינויים רבים.

 

פרופסור זיו רייך הינו דיקן בית הספר לביטוח באקדמית נתניה