רשות שוק ההון היא רשות ממשלתית שהוקמה בחודש נובמבר 2016 בהתאם לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים, לפני כן הרשות פעלה כאגף במשרד האוצר- אגף שוק ההון , ביטוח וחיסכון.

 

משה ברקת הוא הממונה על רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון.

 

הרשות אחראית להסברה ופיקוח בתחומי שירותים פיננסיים בישראל ובמיוחד בשוק החיסכון הפנסיוני , הביטוח והשירותים הפיננסיים, על פי החוק אחריותה של הרשות להגן ולשמור על עניינם של החוסכים והמבוטחים, לייצב את המערכת הפיננסית לגופים המוסדיים כדי שיוכלו לעמוד בהתחייבויותיהם כלפי המבוטחים והחוסכים, לשמור על התחרות בין חברות הביטוח והגופים הפיננסיים כלומר לשמור על ענף תחרותי יותר כדי שלא ינצלו הגופים הפיננסיים את לקוחותיהם.

 

רשות שוק ההון היא המפקחת על כל חברות ויחידים הפועלים בתחום השירותים הפיננסיים המוסדרים, החברות לניהול קרנות פנסיה , החברות לניהול קופות גמל, החברות לניהול קרנות השתלמות , חברות הביטוח וסוכני הביטוח.

 

אחת הסיבות העיקריות להקמת רשות שוק ההון היא בגלל שיש פער משמעותי בידע בין חברות הביטוח והגופים הפיננסיים לבין ציבור לקוחותיהם בענייני הביטוח והחיסכון הפנסיוני, לכן באה הרשות כדי שתפקח על הגופים הפיננסיים וחברות הביטוח כדי שלא ינצלו את חוסר הידע של ציבור לקוחותיהם.

 

סיבה נוספת להקמת הרשות היא כי הגופים הפיננסיים וחברות הביטוח בישראל והחברות לניהול קופות גמל וקרנות פנסיה מנהלים כספים שעולים על אלה שמנוהלים על ידי הבנקים, לכן היה צריך רשות שוק הון חזקה לישראל, יציבה, שיכולה לשמור על כספי המבוטחים מן הצד האחד ומן הצד השני , לקחת חלק מרכזי בכלכלת ישראל.

 

פעולותיה ומטרותיה של רשות שוק ההון

 

הרשות קמה כדי להגן ולשמור על זכויותיהם של הצרכנים ולקוחותיהם של הגופים הפיננסים החברות הביטוח, היא מפקחת על הגופים הפיננסים וחברות הביטוח והחברות המנהלות כדי להבטיח את יציבותם כדי שיעמדו בהתחייבויותיהם כלפי הלקוחות שלהם לשמור על ענף תחרותי כדי לשמור על זכויותיהם של צרכני השירותים הפיננסיים, ובגלל הפער בידע בין הגופים הפיננסיים לבין לקוחותיהם באה רשות שוק ההון כדי לשמור על כל זכות לציבור.


הרשות מפקחת על תחום השירותים הפיננסיים המוסדרים כלומר שירות בנכס פיננסי, אגודות אשראי והנפקת כרטיסי אשראי.
היא מפקחת הל תחום הביטוח והחיסכון הפנסיוני, פיקוח על יציבות חברות הביטוח, תוכניות ביטוח, מקרי ביטוח ותביעות ביטוח.


טיפול בתלונות הציבור


הרשות מקבלת תלונות ציבור בענייני הביטוח, פנסיה וגמל. היא מקבלת תלונות על ההתנהלות של חברות הביטוח והגופים הפיננסיים, סוכני ביטוח ויועצים פנסיוניים. הרשות מוסמכת לברר תלונות ציבור כדי להבטיח את זכויותיהם מול חברות הביטוח והגופים הפיננסיים, להגביר את האכיפה על כופים אלו.


הרשות פועלת לסדר תכניות חיסכון וביטוח המתאימים לציבור, היא באה לצד של הצרכנים ולקוחותיהם של הגופים הפיננסיים וחברות הביטוח, היא מפקחת על המוצרים שמשווקים ע"י חברות הביטוח והגופים הפיננסיים והחברות המנהלות כדי לתאם את המוצרים האלו לציבור ויאפשרו לכל אחד לרכוש את המוצרים האלו.


רשות שוק ההון אחראית גם על שינויים במבנה המוסדי של שוק ההון בישראל, היא פועלת בשיתוף פעולה עם אגפים שונים במשרד האוצר ורשויות נוספות כמו בנק ישראל, הבורסה לניירות ערך ורשות ניירות ערך.


הרשות אחראית לבקר את כלל חברות הביטוח, סוכני הביטוח והגופים הפיננסיים


הרשות מרכזת את מוצרי הביטוח, בריאות, סיעוד, רכוש, חבויות. היא אחראית על הביקורת על כלל חברת הביטוח, סוכני הביטוח והגופים הפיננסיים ואחראית על פניות הציבור של רשות שוק ההון.


היועצים הפנסיונים, המשווקים פנסיונים ומסלקה פנסיונית וכל מי שעוסק בתחום הפנסיוני הם מפוקחים ע"י רשות שוק ההון, ביקורות, טיפול בפניות הציבור, הרשות אחראית על שמירת זכויות הציבור ולשמור על התחרות בין הגופים הפיננסיים.


לרשות שוק ההון יש מחלקות אקטואריה וחשבונאות הפועלות על שירותי ייעוץ למחלקות הרשות השונות, מחלקות האקטואריה והחשבונאות עוסקות בבניית מוצרי ביטוח ומוצרים פנסיוניים ובתמחור המוצרים האלו בשיתוף פעולה עם המחלקות השונות ברשות, הם מבצעים מחקרים כדי שיוכלו לסדר מוצרי ביטוח ופנסיה ותוכניות המתאימות לכל פרט וכדי שיוכלו לתמחר את המוצרים, הם מבצעים סטטיסטיקות שונות כדי שיסדרו וישמרו על היציבות בחברות הביטוח וכל הגופים הפיננסיים בשביל שהגופים האלו יוכלו לעמוד בהתחייבויותיהם לציבור ובשביל לשמור על זכויותיהם של לקוחותיהם.

 

פרופסור זיו רייך הינו דיקן בית הספר לביטוח באקדמית נתניה