תופעת הגירושים הופכת בעשורים האחרונים לרחבת ממדים, כשיותר ויותר זוגות מחליטים לסיים את חיי הנישואים בשלבים שונים בחיים. חוקרים אמריקאים טוענים כי אובדן הרומנטיקה הוא לא הסימן הראשון לגירושים וכי בידם נמצאת "נוסחת הקסם לאהבה".


הקשר בין כלכלה לרומנטיקה אולי מקרי בהחלט, אך מחקר אמריקאי שבוצע על ידי צמד כלכלנים מאוניברסיטת וירג'יניה, לאורה פרידברג וסטיבן סטרן, מצא כי אפשר לקבוע בסבירות גבוהה באיזה אופן תתפתח מערכת היחסים - באמצעות מענה של בני הזוג לשתי שאלות:


1. 1. כמה אתם מאושרים בנישואים ביחס למידה בה היית מאושרים אילו לא הייתם נשואים?


מה 2. מה אתם חושבים שבן/בת הזוג ענה על שאלה זו?

המסקנות המפתיעות


המחקר בחן את התשובות של 4,250 זוגות ובדק שוב את זוגיותם לאחר שש שנים.


לכאורה התוצאות אינן מפתיעות: ממוצע שיעור הגירושין הנצפה במחקר היה 7.5 אחוזים, אך רק 41% מהזוגות זיהו נכון את תשובת בן או בת הזוג. כלומר, לכמעט 60 אחוזים מהזוגות היה מידע לא מושלם האחד על השני, בערך לרבע מזוגות אלה היו אי התאמות בזוגיות שהובילו לגירושים בשלב מאוחר יותר. השיעור היה גבוה בקרב זוגות בהם אחד מבני הזוג שגה בהערכת מידת האושר של הצד השני, והאחוזים גדלו ככל שההבנה הייתה מוטעית יותר.


כלומר, בין אם בני הזוג ענו אם הם מאושרים יותר או פחות בזוגיותם דווקא התשובה השנייה, עמדת בן או בת הזוג ומידת ההתאמה שלה לצד השני – עד כמה אנו מכירים אותו או אותה, היא זו שקבעה את הסיכוי לגירושים.

מה קורה כשבני הזוג לא מתואמים?


ברגע שיכולת ההערכה של אחד מבני הזוג נמוכה מהמצב האמיתי גובר סיכוי הגירושים. הזוגות שלא העריכו נכון את מידת האושר של בני זוגם הם אלו שהראו את אחוזי הגירושין הגבוהים ביותר.


כשאחד מבני הזוג טועה בהערכת האחר גדל הסיכוי שהוא יעשה טעות. לדוגמא, תפיסה ביחס לבן זוג ששקוע בעבודה וכמעט לא נמצא בבית.


אפשרות א': "הוא מאחר להגיע כי אני לא מעניינת אותו, אולי גם יש לו מישהי אחרת".


אפשרות ב': "הוא מאחר להגיע מהעבודה כי הוא אוהב אותי ומתאמץ עבורי ועבור המשפחה".


בתרחיש זה, תפיסה מוטעית עלולה לגרום לחיכוכים ומאוחר יותר לפרידה שיכולה הייתה להימנע.

ואצלנו? מי מתואם יותר נשים או גברים?


ההבדל בין גברים לנשים יכול ליצור תרחישים המובילים לפרידה. ב-70% מהמקרים בארץ בהם היו גירושים – היוזמה הגיעה מצד האישה.
נשים ידעו נכון יותר להעריך את התשובה של בן זוגן ואת מידת האושר שלו בזוגיות. הסיבה: לנשים מודעות רגשית גבוהה ולכן גם יכולת הערכה גבוהה ביחס לעצמן ולבן הזוג. נשים בטבען הן יותר מכילות, בעלות מודעות לצד השני וקשובות לשביעות רצון לאורך זמן, בעוד שגברים עלולים לעיתים להיות מנותקים מול בת הזוג או לראות רק את הטווח הקצר באופן אימפולסיבי.

נוסחת הקסם


המחקר מאפשר לנו לראות עד כמה אנחנו גם בזוגיות מסתירים מידע לעיתים או פחות קשובים לצרכים ולרגשות זה של זה. מוכר וכל כך פשוט: תקשורת בריאה ואמתית גם בנוגע למידת האושר בזוגיות לא תשאיר ספקות ואולי אף תמנע גירושים.


 


עודכן ב: 27/03/2017