זוגות רבים העומדים בפני הליך הגירושין מוצאים עצמם בתוך מערבולת מייגעת וארוכת טווח של כעסים, אמוציות והטחת האשמות ועלבונות האחד בשנייה.


סלע המחלוקת, ברוב המקרים, נוגע לאופן חלוקת הנכסים בין הצדדים ולחלוקת האחריות ההורית בין ההורים.


במאמר זה אציג את יתרונותיו וייחודיותו של הליך הגישור, המציע לבני הזוג אלטרנטיבה יעילה, אפקטיבית ומהירה להליך המשפטי המייגע. הליך הגישור מאפשר לצדדים לעצב בעצמם את מתווה ההסכמות ביניהם כאשר כל צד מבין כי כנגד כל ויתור שלו יאות הצד השני לוותר עבורו בנושא אחר. כך בעצם מצליחים הצדדים להסדיר, בהסכמה, את כל הנושאים הנדונים על הפרק ולהביא לתוצר, הסכם גירושין, אשר ניתן יהיה לכבד ולפעול על פיו שנים רבות קדימה.

4 הבדלים מרכזיים שבין ניהול הליך הגירושין בפני ערכאות שיפוטיות (בית המשפט לענייני משפחה ובית הדין הרבני) לבין ניהול הסכסוך בגישור


1. הפחתת עלויות משמעותית - בהליך הגישור שני בני הזוג משלמים שכר טרחה משותף לגורם אחד והוא המגשר, וזאת בשונה מניהול ההליך בפני ערכאות שיפוטיות שם כל צד נושא בשכר טרחת עורך דינו ובהוצאות נלוות נוספות.


2. משך חיי הסכסוך וקיום הליך קצר יחסית - פרק הזמן בו נפרש הליך הגישור בדרך כלל הוא מספר שבועות בלבד לעומת ניהול ההליך בפני ערכאות שיפוטיות, דבר העלול לארוך מספר שנים.


3. הקפדה על שמירת סודיות מלאה - בהליך הגישור חושפים בני הזוג את סיפור חייהם האינטימי אך ורק בפני המגשר וזאת בשונה מניהול ההליך בפני ערכאות שיפוטיות שם לא מן הנמנע כי על הצדדים יהיה להיחשף בפני גורמים שונים נוספים (שופט/דיין, עורך הדין של הצד השני, פקידי סעד וכו').


4. שליטה מלאה של בני הזוג על ההליך - הצדדים, הם ורק הם, מובילים את ההליך ובידם הסמכות הבלעדית להחליט האם הסכמותיהם יבשילו לכדי הסכם גירושין מחייב. בניהול ההליך בפני ערכאות שיפוטיות מפקידים הצדדים את הסמכות להחליט בידי שופט / דיין אשר יכתיב את תוצאות ההליך בהתאם לנסיבות העניין והדין החל.


הליך הגישור


הליך הגישור נפרש על פני מספר פגישות בהן נוכחים בני הזוג והמגשר (עורך הדין), המייצג את שני הצדדים יחד. במהלך פגישות הגישור מאפשר המגשר לכל אחד מבני הזוג להביע את תחושותיו האישיות ולשקף את נקודת מבטו באשר להיווצרות הקרע הזוגי. המגשר מנהל את הדיון, לו "כללי משחק" ברורים הנקבעים בתחילת ההליך, באופן מקצועי ומעניק לבני הזוג הכוונה אישית וכלים אפקטיביים להסדרת המחלוקות ביניהם ומאפשר מציאת פתרונות יצירתיים באמצעות מו"מ, אשר בסופו של דבר יאפשר גיבוש הסכם גירושין הוגן שיצפה פני עתיד וישרת את טובתם של שני הצדדים יחד.


ממה חשוב להיזהר בבחירת בעל המקצוע שיהיה המגשר?


כיום תחום הגישור פתוח בפני אנשי מקצוע מרקעים שונים החל מתקשורת בינאישית ועד לסוציולוגיים. החשיבות בקבלת שירותי ייעוץ וגישור מקצועיים מעורך דין בעל התמחות בדיני משפחה, נובעת מבקיאותו של זה בדין החל וממידת ניסיונו בגישורים מוצלחים קודמים, וכמובן מיכולותיו לגבש הסכם המשרת את האינטרסים של שני הצדדים באופן שוויוני ככל שניתן.


כמו כן חשוב לוודא כי ישנו חיבור בינאישי מוצלח, תחושת ביטחון, פתיחות ואמינות בין בני הזוג לבין המגשר, כיוון שמדובר בהליך אינטימי ביותר, בו עולים ונחשפים נושאים רגישים מחייהם של בני הזוג.


תוקפו של הסכם גירושין שנולד בגישור?


באופן כללי, בתי המשפט מעודדים את פנייתם של בני הזוג להליך הגישור שכן יתרונותיו אינם זרים להם. לאחר שבני הזוג, בעזרתו של המגשר, גיבשו הסכם גירושין וחתמו עליו, מגיש אותו עורך הדין, המגשר, לאישורו של בית המשפט לענייני משפחה / בית הדין הרבני וזאת בכדי להעניק לו תוקף משפטי מחייב. לאחר זמן מה נקבע לצדדים דיון בנוכחות שופט / דיין אשר מוודא כי ההסכם נחתם על דעת שני הצדדים, ובסופו של הדיון נותן לו תוקף של פסק דין מחייב.


לסיכום, הליך הגישור הינו חלופה ראויה ויעילה להליך המשפטי, הממקסמת את יכולת ההידברות בן בני הזוג ופותחת בפניהם ערוצי תקשורת עתידיים ובסופו של יום מעודד חלוקת אחריות משותפת בכל הנוגע לעתידם הכלכלי של בני המשפחה, תוך התחשבות מרבית ושמירה על טובת הילדים.

"אני מתפשר ומתפשר עד שאני משיג את מה שאני רוצה"
לוי אשכול
 


עודכן ב: 28/03/2017