זיכוי מנהיגה בשכרות- אפשרי !


הבעיה בקצרה:


מאז שינוי החוק וכניסתו לתוקף של תיקון מס’ 72 לפקודת התעבורה מיום 15.12.5 אנו עדים להחמרה ושינוי דרסטי במגמת הענישה הן בבתי המשפט והן באמצעות הזרועה המבצעת (משטרת התנועה), שהחליטו על הכרזת מלחמת חורמה ככל שהדבר נוגע לנהיגה בשכרות.


הכלי העיקרי והכמעט בלעדי לביסוס כתב אישום בגין עבירת נהיגה בשכרות ע"פ ס’ 62(3) לפקודה הנו מכשיר ה"ינשוף" או בשמו המקצועי DRAGER ALCOTEST 7110.


לכאורה מלחמה מבורכת, מה הבעיה אם כן?


משטרת ישראל עושה שימוש במכשיר אשר לא נבדק מעולם על ידי אף גורם מוסמך במדינת ישראל ולפיכך קיימות שאלות רבות בנוגע למהימנותו ולאמיתות התוצאה, ההשלכה של האמור היא כי ישנם נהגים רבים אשר נבדקו ומשוכנעים כי לא היו שיכורים בשעה שהמכשיר מראה אחרת.


האם קיים פתרון ?


תוכלו לקרוא באינטרנט עשרות מאמרים על עבירת הנהיגה בשכרות אשר כולם חוזרים על עצמם ללא פתרון או הצעה ממשית, הרבה מילים יפות אך ללא כיסוי.

בפועל קיים פתרון אחד ויחיד: החוק קובע כי לשם הוכחת דבר הכרוך במומחיות יש להביא מומחה מאותו התחום שיעיד על כך לאחר שיבדוק בעצמו את הדברים. בדיקת מכשיר ה"ינשוף" על ידי מומחה אשר יעמוד על המגבלות והבעיות הקיימות בכיול המכשיר ובשל אופי ההפעלה של המכשיר כמו גם השינויים שהכניסה במכשיר משטרת ישראל, ויוציא את האמת לאור.זהו הפתרון המשפטי היחיד האפשרי.

פריצת דרך משפטית- פסק דין תקדימי של כבוד השופט טננבאום בירושלים במסגרת ב"ש 637/08 מחודש ינואר 2009 בעניין מכשיר ה"ינשוף":

כותב המאמר קיבל לראשונה בישראל את האפשרות לבחון את מכשיר הינשוף במעבדה בידי ד"ר לכימיה אנליטית מומחה בעל שם עולמי בתחום הכימיה האנליטית ומנהל המעבדה במיג"ל, כך שבסופו של יום עתידה לצאת חוות דעת משפטית שתוציא את האמת על מכשיר ה"ינשוף" לאור. זוהי פריצת דרך משפטית שעתידה לשנות את פני המשפט.
המשטרה כמובן מנסה להתנגד לפסק הדין בכל דרך העומדת לרשותה, אך העניין עתיד להסתיים בימים הקרובים ומכשיר ה"ינשוף" יבדק במעבדה.


כותב מאמר זה מוביל מאבק ציבורי שהוקם לקול זעקה של כל אותם הנהגים המרגישים נפגעים מ"המלחמה" שבה נוקטת משטרת ישראל בעניין ס’ 62(3) לפקודת התעבורה, אנו מאמינים כי מכשיר הנשיפה אינו תקין ולכן תוצאותיו שגויות ודינם אחד- להתבטל.


תוכלו למצוא באתר גם את פסק דינו המלא של כבוד השופט טננבאום אשר מחייב את משטרת ישראל לראשונה למסור מכשיר לבדיקת "ינשוף" לידי כותב המאמר.

אלו פעולות נוספות ניתן לעשות כאשר מוגש נגדנו כתב אישום כנגד נהיגה בשכרות?

תקיפה משפטית של מכשיר הינשוף - כאמור, חוות דעת משפטית אשר מקעקעת את אמינותו של מכשיר הינשוף ובכך דינם של כלל הנאשמים אחד: זכאים.


תקיפת מיומנות המפעיל - כמו בכל מכשיר מדעי הפועל בשרות המשטרה, ישנם כללים הנוגעים לדרך ההפעלה של המכשיר הן מהבחינה המשפטית והן על דרך ההנחיות הפנמיות של המשטרה.


תקיפת ראייתית - במקרים רבים השוטרים אשר מטפלים בבדיקה אינם מיומנים מספיק ואופן עריכת הדוחו"ת ואיסוף הראיות של הנבדק הנן שגויות, כאשר קיימות תקלות שכאלו התביעה יכולה ותחזור בה מכתב האישום והנבדק יצא זכאי.


עסקת טיעון - כל האמור בסעיפים לעיל יכולים להוביל את התביעה למסקנה כי בשל בעיות ראיתיות, או בשל שיקולים אחרים כדוגמת מצב רפואי או בעיות דומות, ניתן להסתפק בעונש פסילה של מס’ חודשים מועטים בלבד. עורך דין מיומן ידע למצוא את הכשלים הללו.

יחד עם זאת אם אתם מאמינים בחפותכם הלחמו לזיכוי מלא וכיוון שיש רק דרך אחת לעשות זאת בלי להסתמך על "מזל" כתוצאה משגיאה של שוטר כזו או אחרת (שבמרבית המקרים בתי המשפט נוטים לתקן את הפגמים של השוטרים) ההמלצה ברורה.