אתאר שני מקרים שונים שנתקלתי בהם, האחד הסתיים בגישור והשני בהליך משפטי. מה לדעתכם עדיף? קראו את הכתבה הבאה ותגלו:


המקרה הראשון


אורית (שם בדוי) היא גרושה ולה שלושה ילדים. היא עובדת כאחות בבית חולים, במשמרות שנקבעות מראש בהתאם ללוח זמנים שנוח לה, אותו היא מוסרת למנהל העבודה שלה מראש לפני תחילת חודש העבודה.


מטבע הדברים, לוח הזמנים שהיא מוסרת מתאים לזמני השהיה בהם ילדיה נמצאים אצל אביהם, הגרוש שלה, יהונתן (שם בדוי).


אורית מקיימת קשר זוגי עם גבר שגם לו שני ילדים מנישואין קודמים, עמם הוא נמצא בקשר הדוק ורואה אותם באופן קבוע ורציף. אורית ובן זוגה מתאמים את הפגישות ביניהם בכפוף ללוח הזמנים המתאים לעבודתם ולהסדרי השהות של כל אחד מהם עם ילדיו. מן הסתם, כל ביטול של הגרוש, איחור או שינוי משפיע על סדר היום של אורית, על יכולת התכנון שלה ושעות הפנאי שלה.


אורית עובדת במשמרות כאמור, היא רוצה לתחזק את הקשר עם בן זוגה, היא רוצה פנאי למנוחה והיא סומכת על הסדרי השהות אותם סיכמה עם יונתן כדי להצליח לעשות את כל הדברים הללו.


אבל לצערה, יונתן לא מקפיד לקיים את הסדרי השהות. יונתן מאחר לקחת את הילדים, הוא מבטל מידי פעם את הימים הקבועים ולעתים אף נוסע לחו"ל מבלי לתאם עם אורית.


אורית מתוסכלת. היא נאלצת לא אחת למצוא מחליפה בעבודה, שכן ילדיה קטנים ואינם יכולים להשאר לבד. היא נאלצת לבטל את תוכניותיה עם בן זוגה, ואף נאלצה להתמודד במצבים בלתי אפשריים בהם נאלצה לוותר על קידום בעבודה בשל ביטולים רבים.


יהונתן מצדו התרגל שאורית איננה קטנונית. בכל עת בה הוא מודיע לאורית כי הוא מבטל את הסדרי השהות היא מוצאת פתרון ואיננה משתפת אותו במחיר שהדבר גובה ממנה: להחזיר טובה לחברה מהעבודה, התמודדות עם מנהל עבודה כועס, אכזבה מביטול תוכניות עם חברים ובן הזוג.


אורית ביקשה למצוא פתרון למזורה ופנתה ליהונתן. היא ציפתה שיבין את הבעייתיות, במיוחד לאור העובדה כי היא תמיד נכונה לסייע לו ולהחליפו.


יהונתן סרב למצוא פתרון לביטוליו, פטר את אורית בתשובה כי אינו יכול לעשות מעבר לכך מאומה ואף סרב לפנות עמה לגישור בעניין. לאור האמור לעיל, נאלצה אורית לפנות לבית המשפט ולהיעזר בשירותיו של עורך דין. הדבר היה כרוך בהוצאות רבות, זמן יקר וכמובן שהיחסים בין הצדדים הפכו בלתי נסבלים. בתום התהליך נפסק כי יהונתן ישלם קנס של 350-500 שקלים על כל הפרה של הסדרי השהות.


לבעייתה של אורית נמצא פתרון משפטי וחוסר בוודאות שלה קטן בצורה נכרת, אך יחד עם זאת, שני הצדדים הפסידו אמון ושיתוף פעולה, תוך כדי ההליך המשפטי. יהונתן איבד גרושה שמוכנה לסייע בכל עת והוא נתון לאיום של קנסות שנובעים מביטול הסדרי שהיה.


שניהם איבדו ממון רב במימון ההליך שעלה לא מעט כסף וכמובן יחסי האמון ושיתוף הפעולה נעלמו כלא היו. האם יש פתרון טוב יותר לניהול הפערים והמשבר בין יהונתן לאורית? קראו את המקרה הבא:


המקרה השני


אורן (שם בדוי) הוא גרוש ולו שני ילדים. הוא עובד כמנהל בכיר בחברה וכמנהל הוא חייב להקפיד על נוכחות סדירה. בזמן הקצר שאורן מבלה עם ילדיו הוא דואג להפגישם עם הוריו ומשפחתו הקרובה.


גרושתו של אורן, יונית (שם בדוי) נוטה לקבוע תוכניות ופעילות עם הילדים בימים בהם הילדים אמורים לשהות עם אביהם. במצב זה, אורן מוצא עצמו נפגע, עליו לוותר על המפגש עם ילדיו שכן הקושי בשינויים בסדר היום שלו אינו מאפשר לו גמישות ואינו מאפשר לו לקחתם בימים חלופיים. במקרים אחרים הוא נאלץ לבטל פגישות חשובות ולהפסיד שעות עבודה ולהתעמת עם עמיתיו לעבודה בשל כך.


אורן ויונית אינם מתקשרים במשך חודשים רבים ואורן לא היה מסוגל להסביר ליונית כמה הפרת הסדרי השהות פוגעת בו. אורן קרא פסיקה של בית המשפט בה נפסקו פיצויים לאם המפרה הסדרי ראיה והחליט שגם הוא רוצה לתבוע. אורן הבין שלאור החוק החדש הוא אינו יכול לתבוע ללא גישור.


לאחר שיחה שקיימתי עם אורן לבד, שוחחתי עם יונית. הסברתי לה את המצב. יונית שלא היתה מודעת להשלכות שיש לביטולים הבינה שלא תוכל להמשיך כך ומעבר לעניין המשפטי, הבינה שגם מבחינה מעשית ורגשית, ילדיה נפגעים. העניין הסתיים בישיבה אחת בלבד. אורן ויונית חסכו זמן וכסף רב.


ההליך במקרה הזה הסתיים בצורה הטובה ביותר. שני בני הזוג שיתפו פעולה והגישור ביניהם סייע בתקשורת הלקויה ביניהם תוך מציאת פתרון הולם וראוי לפתרון הבעיה.


אנו עדים לא אחת למקרים שאינם מסתיימים בגישור, אלא מגיעים לפתחו של בית המשפט. עלותו של הליך כזה יכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים, שישולמו לעורך דין מייצג, אגרות בית משפט והפסדי שכר בגין אבדן יום עבודה בשל דיונים והתערבות של הרווחה. נוסיף לכך את הזמן הרב בהם ממתינים הצדדים להכרעה, התסכול, הסלמת היחסים בין הצדדים במהלך ניהול ההליך המשפטי, שבסופו של דבר יביא את הצדדים לתוצאה זהה.


לפני שאתם נכנסים להליך משפטי, פנו לגישור. דברו, הקשיבו והבינו מה עומד מאחורי כל דרישה. גם אם היחסים עכורים אפשר וניתן לפתור בעיות בעזרת מגשר טוב ומנוסה.


ניהול שיח מתוך הקשבה, פתיחות ורצון טוב, יכול לחסוך לכם כסף רב.


עו"ד צילי כהן - נסיון של 18 שנה