ההחלטה להתגרש: נועה ואבי פנו אלי לאחר שניסו פעמים רבות טיפול זוגי ומשפחתי ללא הצלחה. נועה ואבי היו חדורי מטרה. להתגרש. להתגרש בהסכמה, לחסוך זמן יקר וכסף על מלחמות מיותרות בבית המשפט. אך זו היתה ההסכמה היחידה שהיתה ביניהם.


על כל השאר? על איך עושים את זה? איך מחלקים? איך ממשיכים הלאה? הם פשוט לא חשבו על זה.


מעבר לעובדה שנועה ואבי התקשו לתקשר ביניהם, הם אף לא חשבו הלאה כיצד יסתגלו כלכלית למצב החדש. הם לא לקחו בחשבון את ההוצאות שיחולו לאחר ובמהלך מעברי הדירות, הם לא חשבו כיצד להתחלק בהוצאות הילדים, או אילו נושאים יהיו באחריותו של רעהו.


כל אחד מהם נועץ בעורך דין מטעמו אשר ידע לספר להם מה החוק אומר, וכמה מזונות ישלם האב ובאילו נסיבות. אך על כל השאלות ששאלתי את אבי ונועה בישיבה המשותפת שקיימתי עמם הם לא ידעו לענות, ולכן הסברתי להם מה קורה ביום שאחרי.


היום שאחרי


גירושין בין בני זוג משמע, הפרדת כוחות. הפרידה היא פרידה מדירת המגורים המשותפת, לעתים של שני ההורים ולעתים רק של אחד מהם. מעבר לדירה חדשה, הוצאות נוספות, חלוקה ברכוש המשותף שפעם הספיק למשפחה אחת וכעת צריך להספיק לשתי משפחות וגם משכורת אחת שאמורה לפרנס בית שבעבר התקיים עם שתי משכורות.


לא בכל בית גדל רו"ח או יועץ כלכלי שיכול לבנות עבור בני הזוג תוכנית כלכלית ליום שאחרי. אבל החכמה היא להיעזר במי שמסייע לבני הזוג להתגרש, להיערך גם ליום שאחרי.


מגמת השינויים בפסיקה - האם היא כבר מותאמת לשינויים בחיי הצדדים?


אמנם הפסיקה הולכת ומשתנה והופכת מותאמת לשינוי באורח החיים של הזוגות הצעירים של היום. בעבר הרחוק המגמה היתה יותר מיושנת. אבות עבדו שעות רבות ותפקידם היה בעיקר לפרנס והאימהות גידלו את הילדים.


גם לאחר הגירושין המצב נשאר דומה ולכן האב המשיך לפרנס את משפחתו באמצעות תשלום מזונות שסיפקו את כל צרכי הילדים והמשפחה. היום המצב השתנה. אבות שותפים יותר ויותר לגידול הילדים. אימהות רבות מפתחות קריירה, הילדים נהנים משני ההורים ששותפים לחייהם ולפיכך יש לתת לכך את הדעת.


בית המשפט אמנם, בוחן כל מקרה לגופו. אך ישנה פסיקה מחייבת ואי אפשר להתעלם מכך. בסופו של דבר, אין מקרה דומה למשנהו. ופסיקה היפה לאחד לא תמיד יפה לאחר ולשם כך יש לבחון כל מקרה לגופו.


התוכנית הכלכלית


אחת התובנות החשובות אליהן הגעתי בשנות עבודתי במקצוע הנה שתכנון כלכלי מוקדם לטווח הארוך הנו ערובה לתהליך גירושין בריא ויציב המאפשר לבני הזוג להתקיים בכבוד. תכנון כלכלי שכזה יכול לסייע לצדדים, שלעתים בוחרים להתגרש בעוד הילדים קטנים מאד ואין להם יכולת לדעת מה עשויות להיות ההוצאות העתידיות של הילדים בעוד 5-10 שנים מהיום, להיחשף להוצאות שלא חשבו עליהם ולהתכונן טוב יותר ליום שאחרי.

 

חשיבותו של הניסיון המקצועי של המגשר


הן הניסיון המקצועי של המגשר ולעתים אף ניסיון אישי עשויים להועיל עד מאד בצפיית הנולד. בנית תוכנית כלכלית שכזו עשויה לסייע מאד ולהקל על בני הזוג בעתיד.


למרבית הזוגות, כמו נועה ואבי, זו הפעם הראשונה שהם מתגרשים. ומטבע הדברים מונחים משפטיים הברורים וההשלכות הנובעות מקביעתם הברורים לנו, עורכי הדין והמגשרים, לא ברורות לצדדים.


בעל מקצוע מנוסה, יבחן היטב את אורח חיי הצדדים, את ההוצאות הכרוכות בגידולם וההשלכות של קביעת חלוקת הסדרי שהיית הילדים אצל כל אחד מהצדדים וכך יבנה עבורם תוכנית כלכלית, שהנה הכי טובה ורצויה עבורם.

 

הכותבת, צילי כהן, עו"ד ומגשרת, עם ניסיון מקצועי של מעל ל-17 שנים, משרדה בפ"ת עוסקת בגישור בדיני משפחה וגישור עסקי.