לכל דרך וכביש נקבעה מהירות הנסיעה המותרת ונסיעה מעל הרף שנקבע, מהווה עבירה של מהירות מופרזת. נהג אשר נתפס נוהג במהירות מופרזת, חשוף לקנס כספי, נקודות תעבורה ופסילה מנהלית. על כן, חשוב לפנות אל עורך דין תעבורה לקבלת ייצוג משפטי, במסגרתו יפעל לזיכוי הנהג מן העבירה ובהעדר אפשרות כזו, להפחתה בענישה.

 

תקנה 51 לתקנות התעבורה מביאה לידי ביטוי את לשון המחוקק וקובעת כי לא ינהג אדם רכב אלא במהירות סבירה בהתחשב בכל הנסיבות ובתנאי הדרך והתנועה בה, באופן שיקיים בידו את השליטה המוחלטת ברכב.

 

תקנה 54 לתקנות התעבורה מפרטת באמצעות טבלה את המהירות המרבית המותרת. החלוקה נעשית לפי מהות הדרך וכן לפי סוג הרכב.

נתפסת על מהירות מופרזת? פנה אל עורך דין תעבורה אשר יבחן את אמינותה של בדיקת המהירות ואם זו מהימנה, יפעל להפחתת חומרת הענישה, בהתאם לנסיבות המקרה.

 

 

דרגות הענישה בעבירת מהירות מופרזת

 

דרגת הענישה תלויה בחריגת המהירות מעל המהירות המותרת וכן במהות הדרך בה בוצעה החריגה.

 

בשטח עירוני:


0-20 קמ"ש מעל המותר – ברירת משפט או תשלום ‎250 ש"ח.


‎21-30 קמ"ש מעל המותר -קנס כספי בגובה ‎750 ₪. ו 8 נקודות.


31-40 קמ"ש מעל המותר – קנס כספי בגובה 1500 ש"ח ו 10 נקודות.


40 קמ"ש ומעלה- הזמנה לדין.

 

בשטח בין עירוני:


0-25 קמ"ש מעל המותר – ברירת משפט או תשלום ‎250 ש"ח.


‎26-40 קמ"ש מעל המותר – קנס כספי בגובה של 750 ש"ח ‎ו 8 נקודות.


41-50 קמ"ש מעל המותר – קנס כספי בגובה של 1500 ש"ח ו 10 נקודות.


51 קמ"ש ומעלה- הזמנה לדין.

 

בעבירות של נהיגה במהירות מופרזת מסוג הזמנה לדין (לבית המשפט) כמפורט לעיל יערך לנהג שימוע אצל קצין משטרה אשר עשוי לפסול את הנהג ל 30 ימים.

 

נתפסת על מהירות מופרזת? פנה אל עורך דין תעבורה אשר יבחן את אמינותה של בדיקת המהירות ואם זו מהימנה, יפעל להפחתת חומרת הענישה, בהתאם לנסיבות המקרה.

 

פסילה מנהלית


פסילה מנהלית מעוגנת בפקודת התעבורה בסעיף 47 אשר קובעת כי לקצין משטרה מדרגת מפקח קיימת הסמכות לפסול מנהלית מנהג את רישיון הנהיגה. כאשר מדובר בעבירת מהירות, למפקח סמכות לפסול נהג מרישיון הנהיגה לתקופה של 30 ימים וזאת בהתאם לאמור בתוספת הרביעית לפקודה ס' 6 האומרת כי " עבירה לפי תקנה 54(א)(1) עד (4) ו-(ה) לתקנות לגבי מהירות העולה ביותר מ-30 קמ"ש מעל למהירות המרבית המותרת בדרך עירונית ולגבי מהירות העולה ביותר מ-40 קמ"ש מעל המהירות המרבית המותרת בדרך שאינה דרך עירונית ובדרך מהירה;"

 

טרם שלילת הרישיון, ניתנת לנהג הזדמנות לטעון טיעונים מדוע אין הצדקה לשלול את רישיונו. מטבע הדברים, כאשר הנהג מיוצג על ידי עורך דין תעבורה, גדל מאוד הסיכוי למניעת פסילת הרישיון משלעורך הדין הידע והניסיון בתחום ויודע הוא אלו טיעונים להציג וכיצד. כמו כן, היה וקצין המשטרה לא קיבל את הנימוקים שהוצגו לו, יפנה עורך הדין לבית המשפט, בבקשה מנומקת לבטל את החלטת המשטרה לשלילת הרישיון.

 

ביטול פסילה מנהלית


מי שרישיונו נפסל רשאי להגיש לבית משפט בקשה מנומקת מדוע נפל פגם בצו הפסילה. בית המשפט, בבואו להחליט בסוגיית הפסילה, בודק התקיימותם של שני תנאים מצטברים:

 

1.האם הפסילה ע"י קצין המשטרה הייתה כדין – האם לנהג עמדה זכות השימוע.

 

2.האם הנהג מסוכן לציבור בדרך נהיגתו – הגדרת "נהג מסוכן " באה בין היתר בהסתמך על חומרת העבירה וכן גיליון ההרשעות

לבית המשפט יש סמכות לבטל את הפסילה המנהלית או לקצר את הפסילה המנהלית, וכל מקרה נדון לגופו בהתאם לחומר הראיות בתיק, נסיבותיו האישיות של הנהג, גיליון הרשעות של הנהג, וותק תעבורתי, חומרת העבירה ומידת הסיכון שגרם הנהג בנהיגתו, עניין ציבורי ועוד.

אמצעי אכיפת מהירות בישראל.


קיימים מספר אמצעים בשימוש המשטרה לצורך תפיסת נהגים אשר נוהגים במהירות מופרזת, להלן העיקריים שבהם:

 

ממל"ז


אחד מאמצעי האכיפה המרכזיים של המשטרה בכל הנוגע לעבירת מהירות מופרזת הוא מכשיר הממל"ז. מונח זה הוא ראשי תיבות של מד מדידה לייזר. השימוש בו נעשה באופן הבא: השוטר מכוון את המכשיר אל הרכב אשר מגיע מולו. אז, יוצאת קרן הלייזר מן מהמכשיר ומגיעה אל הרכב. כך יכול המכשיר למדוד את הזמן שלוקח לקרן להגיע לרכב ולחזור ממנה. בדיקה זו נעשית מספר פעמים ועל פיה נקבעת מהירות הנסיעה של הרכב כאשר התוצאה תופיע על צג המכשיר. בתי המשפט רואים במכשיר הממל"ז כמדד מהימן למהירות מופרזת ועל כן תוצאות הבדיקה מספיקות לשם הרשעה בעבירה.

 

אולם חשוב לדעת כי במקרים רבים, יוכל עורך דין תעבורה להטיל ספק באמינות התוצאה ולהביא לזיכוי הנהג מן העבירה, או לענישה מופחתת. כך למשל, כאשר ניתן להראות כי השוטר לא ביצע בדיקת תקינות למכשיר טרם השימוש. דוגמא נוספת היא המרחק בו עמד השוטר מן הרכב, כאשר הנוהל קובע שיש לעמוד במרחק שאינו עולה על 300 מטר. לצד מכשיר הממל"ז, ישנם גם מכשירי אכיפה נוספים בהם עושה משטרת ישראל שימוש תדיר כגון מצלמות נייחות ומכשיר הדבורה, הפועל על קרני רדאר.

 

דבורה (BEE 3 IL)


המכשיר מודד את המהירות באמצעות אפקט "דופלר" מתוך הניידת ממנה מתבצעת המדידה וזאת לרוב תוך כדי תנועה. המדובר במדידת מהירות "חיה" ועל כן עצירת הנהג בגין המהירות החורגת נעשית בו במקום במרבית המקרים. קליטת המהירות יכול להיעשות בכל התנאים (בזמן חנייה ובזמן תנועה). תקיפת אמינות המדידה באמצעות מכשיר זה יכולה לקבל משנה תוקף כאשר ישנם בשטח גורמים אשר יכולים להשפיע על התאימות האלקטרו-מגנטית כגון מסילות ברזל וקווי חשמל. לשימוש במכשיר זה נדרשת מיומנות גבוהה מצד המפעיל בכל הקשור להגדרות בהתאם לתנאי השטח ומיקום המכשיר בזמן המדידה כמו גם הצורך למדוד במסגרת רדיוס של 50 מטרים לפחות.