טבעו של הליך משפטי בתחום דיני התעבורה הוא כי הוא לוכד ברשתו אזרחים ונהגים נורמטיביים ביסודם. עבור רבים מהם זהו מפגש ראשון ולעתים קרובות גם אחרון עם מערכת הדין הפלילי. להם, בראש ובראשונה, נועדה סקירה זו בה אבקש לתאר בקווים כלליים את עיקרי ההליכים בבית הדין הצבאי לתעבורה ואת זכויות הנאשם במסגרתם.

 

 

בית הדין הצבאי לתעבורה ידון, ככלל, בעבירות שבוצעו על ידי נהגים חיילים (לרבות עובדי צה"ל) בכלי רכב צבאיים (בכל מקום) ובכלי רכב פרטיים (רק בעת נסיעה בתוך בסיס צבאי). בבית הדין הצבאי לתעבורה ידונו עבירות תנועה, תאונות דרכים ועבירות נוספות הקשורות בנהיגה (כגון שימוש לא מורשה ברכב צבאי).

 

 

הדין המהותי החל בבית הדין הצבאי לתעבורה אינו שונה מהדין באזרחות

 

כלומר, אשמתו של נהג העומד תתברר בדרך הרגילה. עם זאת, ייתכן שוני מסוים הנובע ממאפייני השירות הצבאי, שיתבטא בעיקר במדיניות אכיפה נוקשה יותר, בעונשים יחודיים (כגון פסילת רשיון צבאי) ובהשלכות אפשריות של הרשעה על המשך שירות (הדחה, השעיה והתרת התחייבות לשירות קבע, במקרים חמורים במיוחד).

 

 

ההליך מתקיים, ככלל, ללא נוכחות עורכי דין משני הצדדים (תובע וסנגור), אלא אם מי מהצדדים (התביעה או הנאשם) ביקשו להיות מיוצגים בהליך או שבית הדין הורה על כך, מטעמיו. עם זאת, מוטב לכל נאשם להיוועץ בסנגור הבקיא בתחום מוקדם ככל הניתן ולשקול את המשך צעדיו בסיועו במקצועי.

 

 

במסגרת ההליך יידרש הנאשם לבחור אם הוא כופר באשמה או מודה בה, ובהתאם לכך, ידון בית הדין בשאלת האשמה ואם ירשיע את הנאשם - בשאלת העונש. במקרה של כפירה, ישמע בית הדין הצבאי את הראיות לאחריה יתן את הכרעתו; במקרה של הודאה באשמה - ירשיע את הנאשם ויעבור ישירות לשאלת העונש.

 

 

קודם למתן תשובה לאישום - מודה או כופר - ניתנת לנאשם אפשרות לעיין בחומר הראיות ואם ימצא כי חומר זה חסר - לבקש להמציא לעיונו ראיות נוספות. כן, עומדת בפניו האפשרות לפנות אל פרקליט צבאי ולבקש את ביטולו של כתב האישום או לנסות להגיע להסדר טיעון עם התביעה במסגרתו תסוכם עתירה משותפת לעונש שיוטל.

 

 

שוב, את כלל ההחלטות, מוטב לקבל רק לאחר יעוץ מקצועי מסנגור הבקיא בתחום כדי לתכנן את אסטרטגיית ההגנה בצורה מיטבית.

 

 

ככלל, הדיון בבית הדין הצבאי לתעבורה נערך בנוכחות הנאשם, אך לבקשתו של האחרון, יכול בית הדין הצבאי לדון אותו בהיעדרו. כן, אם זומן הנאשם כדין ולא התייצב לדיון, יכול בית הדין לדון בו בהיעדרו אף אם לא ביקש זאת. במקרה בו ניתן פסק דין בהיעדרו של הנאשם, הוא רשאי לבקש, תוך 15 ימים, לבטלו אם יציג טעם ממשי להיעדרותו או טעם מיוחד לביטול פסק הדין.

 

 

אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, מתן חוות דעת משפטית, או תחליף לייעוץ משפטי אצל עורך דין, אלא תיאור כללי של המצב החוקי בנושא זה. לקבלת ייעוץ משפטי פרטני יש לפנות לעורך דין .

 


עודכן ב: 10/04/2018