חקירה במשטרה אינה אירוע שגרתי לאדם נורמטיבי, שומר חוק, אך אין לומר כי מי מאיתנו חסין ממנו. בדרכו של כל אחד יכולים להמתין אירועים שיובילו לכך שימצא עצמו מול חוקר משטרה.

 

זו יכולה להיות תאונת דרכים מצערת, ואולי אף טראגית, זה יכול להיות אירוע של תלונת סרק או תלונה שנופחה על ידי המתלונן מעבר לכל פרופורציה, זה יכול להיות אירוע במסגרת העבודה שגורר בירור או חקירה, ולעתים החקירה "נולדת" מתוך אי הבנה או מתוך שגגה של רשויות החקירה.

 

עורכי דין המתמחים בתחום ליווי הנחקרים מכירים היטב את התפיסה של הנחקר הנורמטיבי: לא עשיתי שום דבר בניגוד לחוק; די אם אסביר זאת לחוקרים ואשוחרר לדרכי. למרבה הצער, זו המלכודת הראשונה והמשמעותית שממתינה דווקא בדרכם של אזרחים שומרי החוק.

 

מה הסכנה לאזרח שומר חוק בחקירה משטרתית?

 

אזרחים שומרי חוק אינם מבינים את "כללי המשחק" בחקירה, אינם מכירים את השפה המדוברת בחקירה, אינם יודעים את זכויותיהם ולעתים קרובות אינם יודעים להסביר את עצמם בשפה שבאמת מנקה אותם מן החשד או שמה את החשד בפרופורציה המתאימה לו.

 

לעתים החקירה אף מתחילה כשהנחקר אינו נמצא במעמד "חשוד". הוא לא מוזהר על זכויותיו ועל החשד העולה כנגדו, אלא נדרש לתת עדות פתוחה, חסרת הגנות. רק לאחר שמוסר את גרסתו בלי להיזהר על ניסוחה המדויק, מוצא עצמו מתמודד עם חשד שעולה ממנה או מעדויות אחרות נגדו ואז דבריו כבר רשומים וישמשו נגדו.

 

אז מה זכויות הנחקר בחקירה משטרתית?

 

לנחקר - כל נחקר! - מערך של זכויות שאך מקצתן יוזכרו כאן. זכותו לשתוק ולא להפליל את עצמו (שתי זכויות מקבילות, הראשונה של חשוד והשניה של עד שנחקר ללא חשד). זכותו לוודא כי דבריו נרשמים באורח מדויק, המשקף נכונה את שהתכוון לומר.

 

זכותו, אם הוא חשוד, שהחשד יובהר לו באופן שיאפשר לו לנסח את גרסתו בצורה המדויקת והמוקפדת ביותר. זכותו לדבר בשפה בה הוא שולט בצורה הטובה ביותר והוא יכול אף לדרוש כי דבריו יירשמו בשפה אותה הוא קורא, כדי שיוכל לאשר את נכונות העדות לפני שיאשר אותה בחתימתו.

 

וכמובן, הזכות החשובה ביותר היא הזכות להיוועץ בעורך דין לפני מסירת העדות ואף במהלכה. עורך הדין הבקיא ברזי החקירה יידע לשמש "מורה נבוכים" לאדם נורמטיבי שנמצא, לעתים לראשונה בחייו, בסיטואציה המלחיצה של חקירה פלילית.

 

לא פעם, המשוב של הנחקרים שקיבלו יעוץ לפני החקירה היה כי לא זו בלבד שלמדו מעורך הדין כיצד להתנהל בחקירה וכיצד לשמור על הזכויות, אלא קיבלו ביטחון ורוגע הנדרשים למסירת גרסה עקבית, סדורה ומהימנה.

 

הסניגור אף יידע להדריך את הנחקר לגבי אופן ההתנהלות לאחר החקירה ויזהיר מעשיית מעשים, שעשויים להיות טבעיים לאדם מן השורה אך יכולים להיתפס כפליליים בעיני החוק, כגון שיחה עם מעורבים אחרים או אנשים שיכלו להיות עדים בסיטואציה שנחקרת.


עודכן ב: 17/11/2019