תלוש השכר אותו מקבל העובד מהמעסיק מידי חודש הוא למעשה אסמכתא לתשלום שכרו של העובד, אך חשוב להבין שלמעט שורת הנטו בה מצוין הסכום ששולם לעובד בפעול ישנים מספר מושגים בתלוש השכר המלווים במספרים להם ישנה משמעות רבה בעבור העובד אותם רצוי לבדוק מידי חודש על מנת להימנע ממצב שבעתיד יתגלה שהמעסיק למעשה לא שילם לעובד את מלוא הזכויות להם הוא זכאי בהתאם לדרישות הדין.


ראשית נתחיל ברכיבי הניכוי המצוינים בתלוש השכר שהם למעשה סכומים שנוכו (קוזזו) מהשכר שמשולם לעובד וזאת לצרכי מס, ביטוח לאומי ובעבור הפרשה פנסיונית שחל על העובד, ככל שלא קיים ניכוי סכום כלשהו לקופה פנסיוניות הדבר מעלה חשש שיתכן והמעסיק לא פתח בעבורכם קופה פנסיוניות (לאחר 6 חודשי העסקה) ויתכן שהמעסיק עצמו אינו מפריש את הכספים בהם הוא מחויב בחוק.


בנוסף לכך בתלוש השכר מצוינים יתרת ימי החופשה להם אתם זכאים ויתרת ימי המחלה שנצברו לזכותכם במהלך יחסי העבודה


מסירתו של תלוש השכר לעובד אינה מעשה וולונטרי של המעסיק אלא המעסיק מחויב על פי דין למסור לעבוד מידי חודש בחודשו. תלוש שכר מפרט את הכספים להם זכאי העובד והכספים אשר נוכו משכרו בהתאם לדרישות החוק.


חשוב לדעת כי, אי מסירתו של תלוש השכר לעובד או מסירת תלוש שכר שאינו תואם את הכספים ששולמו או נוכו בפעול מנוגדים לחוק ואף יכולים לזכות את העובד בתשלום פיצויים של עד 5,000 שקלים לכל תלוש ללא הוכחת נזק.


תלוש השכר חובה בתוכו המון מושגים ומספרים שמומלץ אף רצוי לדעת ולהכיר במטרה להבין, אומנם שורת הנטו לרוב היא הדבר הכי מעניין אך עצם תשלום שורת הנטו היינו מהווה הוכחה לתשלום מלוא הזכויות להן זכאי העובד.


בפעם הבא לאחר קבלת תלוש השכר מידי המעסיק, שבו בזמנכם הפנוי ותבחנו את כל הרכיבים והמספרים המופיעים בתלוש השכר ואף רצוי לוודא מול חברת הביטוח שאכן הכספים שנוכו והופרשו על ידי המעסיק תואמים את הסכומים המצוינים בתלוש השכר.


דבר נוסף חשוב לא פחות הוא לוודא שהוותק המצוין בתלוש השכר תואם את תקופת יחסי העבודה בה הנכם מועסקים ואף רצוי לוודא שהמצב המשפחתי המצוין בתלוש תואם את המציאות הנוכחות שכן הדבר משפיע על תשלום המיסים אשר מנוכים משכרכם בעבור המדינה.


לאחר סיומם של יחסי עבודה מומלץ מאוד לערוך בדיקה מקיפה של מלוא תלושי השכר במטרה לוודא שאכן המעסיק עמד התחייבותו החוזית והחוקית ושילם לכם את מלוא הכספים והזכויות להם הייתם זכאים במהלך תקופת יחסי העבודה.


זכרו - תלוש השכר מהווה אסמכתא בכל הקשור לתשלום הזכויות ומאוד חשוב לדרוש אותו מהמעסיק בכל חודש ואין המעסיק יכול למנוע ממכם קבלת תלוש שכר, רצוי מאוד לערוך בדיקה מקיפה בכל הדברים הקשורים למצוין בתלוש השכר ולשמור את התלושים בצורה מסודרת למקרה בו תזדקקו להם בעתיד.