לא אחת בעלי עסקים עומדים בהתלבטות האם יהיה נכון עבורם לקיים את הפעילות העסקית שלהם במסגרת של חברה בע"מ.


במאמר זה אסביר על היתרונות בניהול עסק במסגרת חברה בע"מ ומה היא הפרוצדורה המשפטית לרישום חברה בע"מ.


לפעילות עסקית במסגרת חברה יתרונות רבים שאולי העיקרי שבהם הינו שחברה בע"מ היא "אישיות משפטית נפרדת", כלומר היא אינה רשומה על שמו של אדם ספציפי, היתרון טמון בכך, שהיה והחברה נקלעת לקשיים כלכלים ולחובות, בעלי המניות לא יחויבו בחובות החברה וזאת לעומת עוסק מורשה או שותפות שבהם בעלי העסק עשויים להיתבע באופן אישי בגין חובות שצבר העסק.


ההפרדה בין על בעלי המניות לחברה כאמור נותנת הגנה לבעלי המניות בעת קשיים כלכלים או פשיטת רגל של החברה


הגנה זו תעמוד לבעלי המניות כל עוד פעלו על פי החוק. כאשר עולה חשש כי בעלי המניות פעלו שלא כחוק ישנה אפשרות לבית המשפט לבטל את ההפרדה בין בעלי המניות לחברה והם יחויבו בחובות החברה, להליך זה קוראים "הרמת מסך", שכן עולה המסך המגן על בעלי המניות מתביעות אישיות.


עניין נוסף בו יש שוני בין פעילות עסקית במסגרת חברה לעוסק מורשה או שותפות עסקית הוא שיעורי המס שחלים על חברה. המיסוי. נכון לשנת 2018 עומד מס החברות על כ-23%. לצד היתרונות שציינו ישנם גם חסרונות שהעיקרי בהם הוא הוצאות רבות. כאשר אדם שוקל לנהל עסק במסגרת חברה בע"מ עליו לשקול את כלל השיקולים ולבדוק האם הפעילות העסקית שלו מתאימה להתאגד תחת חברה בע"מ.


הגוף האחראי על רישום חברה, שינוי שם של חברה, רישום שעבודים וכיוצא באלה הינו רשם החברות והשותפויות


בעבר לצורך הקמת חברה היה צורך כי ירשמו לפחות שני בעלי מניות, כיום המצב שונה ודי בבעל מניות יחיד לצורך פתיחת חברה.
לצורך הגשת הבקשה לרישום חברה יש קודם כל לבחור שם לחברה, יכול והשם שנבחר משמש חברה אחרת ויהי צורך לבחור בשם אחר, לכן יש לפנות לעורך דין שיבצע בדיקה מקדימה האם השם פנוי לשימוש.


השלב הבא הוא ניסוח תקנון לחברה, חברה מחויבת בתקנון, התקנון הוא הסכם בין החברה לבעלי המניות המחזיקים בה. תקנון חייב לכלול: את שם החברה, מטרותיה, הון המניות הרשום והאם יש הגבלת אחריות (האם החברה היא בע"מ או לאו). לאחר מכן יש למנות לחברה דירקטור אחד לפחות אשר תפקידו הוא להתוות את מדיניות החברה.


לאחר כל אלו (ותשלום אגרה) ניתן לגשת לרשם החברות והשותפויות לצורך רישום החברה יחד עם כל המסמכים הדרושים ובהם טופס הגשת מסמכים לרישום חברה, טופס כשירות של בעלי המניות להחזיק במניות, תקנון חברה ובו כל סעיפי החובה שצריכים להופיע בו וטופס הצהרת דירקטורים ראשונים וזאת כאשר הטפסים מאומתים על ידי עורך דין.


 


עודכן ב: 14/09/2021