החלטה 1523 של מועצת מקרקעי ישראל מעניקה הזדמנויות ואפשרויות חדשות בפני בעלי משקים במגזר החקלאי. ההחלטה שראשיתה בהחלטה 979 מאפשרת לראשונה לבעלי המשקים להסדיר את זכויותיהם בחלקת המגורים (אזור ה-2.5 דונם בחלקה א' במשק) ולקבל זכות חכירה בנחלה (בניגוד לזכויותיו כיום כבר רשות) והיוון חלקת המגורים.


כמו כן, בכניסה להחלטה תתאפשר לבעל הנחלה האפשרות לפיצול מגרשים משטח הנחלה ורישומם בטאבו ואף לסחור בהם וכל זאת בכפוף לתוכנית תקפה.


את הכניסה להחלטה התנתה רשות מקרקעי ישראל (המנהל) במספר תנאים:


א. חלקה א' של המשק רשומה בטאבו או הצגה של הזמנה לביצוע תצ"ר פרטנית לחוכר או כללית למושב.


ב. הסדרת ותשלום בגין שימושים חורגים וחריגות בניה במשק.


ג. עמידה של האגודה בדרישת תמ"א 35 לגבי כמות יחידות הדיור במושב.


ד. תשלום בסך 3.75% משווי חלקת המגורים בעבור זכויות בניה של 375 מ"ר ללא פיתוח ובתוספת מע"מ.


לאחר עמידה בתנאי הסף מאפשרת רשות מקרקעי ישראל להיכנס להחלטה בשני מסלולים וזאת בהתאם להחלטת החוכר.


מה קובע המסלול הראשון ואילו זכויות הוא מקנה לבעל המשק?


מסלול ראשון: תשלום דמי חכירה בסך של כ-3.75% משווי חלקת המגורים (עד 2.5 דונם) ל-375 מ"ר למגורים בלבד, על תשלום זה לא חלה הנחת אזור. תשלום זה מקנה לבעל המשק:


א. בניה של 375 מ"ר למגורים בלבד בהתאם לאישור של רשות התכנון המקומית ותוכנית תקפה.


ב. ביטול הדרישה לרצף בין דורי ובהתאם לכך ניתן יהיה לבנות את יחידת הדיור השלישית ללא הוכחת רצף בין דורי.


ג. פיצול מגרש מהמשק תמורת השלמת התשלום ל 33% משווי המגרש למגורים בכפוף לקיומה של תכנית מאושרת.


מה נקבע במסלול השני ולמי הוא מתאים?


מסלול שני: תשלום דמי רכישה בסך 33% משווי הקרקע עבור חלקת המגורים (עד 2.5 דונם), למלוא זכויות הבניה העתידיות והקיימות. כלומר יהיה צורך להשלים את התשלום מ-3.75% ל-33% כלומר תשלום נוסף בסך 29.5%.


על תשלום זה יחולו הנחות אזור עדיפות לאומית. תשלום זה ניתן לחוכר פטור מתשלום בגין כל בניה נוספת למגורים בחלקת המגורים לרבות פיצול מגרשים מחלקת המגורים וזאת בכפוף לאישור רשויות התכנון הרלבנטית וקיומה של תכנית תקפה.


הכניסה להחלטה כיום היא וולונטרית, עם זאת, היה ובעל המשק יחליט למכור את המשק, יהיה מחויב בדמי רכישה בשיעור של כ-33% עבור חלקת המגורים.


לסיכום נראה כי ההחלטה הביאה ללא ספק בשורה לבעלי הנחלות בדבר האפשרות להוון לראשונה את חלקת המגורים, בניית בתי מגורים נוספים ופיצולם משטח הנחלה, דבר שמלבד הסדרת הזכויות הקניינות במשק והאפשרויות הכלכליות הטמונות בכניסה בהחלטה, מעמידה בפני משפחות רבות העומדות בפני ההחלטה הקשה מי מבין הילדים יירש את הנחלה, אפשרויות נרחבות והוגנות יותר לחלוקת הנכס בין הילדים.

 

מאת: עו"ד מתן חביביאן


 


עודכן ב: 14/09/2021