במושבים וקיבוצים רבים הוקצו בשנים האחרונות מגרשים בהרחבה של המושב או הקיבוץ, וזאת מתוך רצון להביא לקליטת מתיישבים חדשים בהם. מגרשים אלו לרוב הוקצו לאדם מטעמם שכונה "מומלץ" וניתנו בפטור ממכרז על מגרשים אלו הוטל מגבלות שונות על ידי מנהל מקרקעי ישראל, שהמגבלה העיקרית הינה האיסור להעברת זכויות במגרש במשך חמש שנים ממועד סיום הבניה.


לאחרונה חל שינוי במדיניות מינהל מקרקעי ישראל ובהחלטה 1503 של מועצת מקרקעי ישראל הוחלט, כי תבוטל המגבלה המוחלטת להעברת זכויות במגרש וזאת בכפוף לתשלום נוסף למנהל. נקבע, כי ככלל המנהל יאפשר העברת זכויות ללא שיגבה תשלום נוסף החל מ-5 שנים מסיום הבניה.


מהם התנאים להעברת זכויות במגרש לפני שחלפו חמש שנים?


היה ויעברו זכויות במגרש בטרם חלוף חמש השנים ממועד סיום הבניה יאפשר זאת המנהל בהתאם לתנאים שיפורטו להלן:


במקרים בהם הוקצה המגרש ללא הנחה, המנהל יאפשר העברת זכויות בתוספת תשלום בסך 20% מהתמורה ששולמה עבור המגרש ובתוספת הצמדה ומע"מ. בכל שנה ממועד סיום הבניה, יפחת תשלום זה בשיעור של כ-4% מהתמורה.


במקרים בהם הוקצה המגרש בהנחה, יאפשר המנהל להעביר זכויות בתוספת תשלום בגובה ההנחה שניתנה על המגרש וזאת בהתאם לחלק היחסי לתקופת המכירה כמפורט: עד שנה ממועד סיום הבניה, יהיה צורך בתשלום מלוא ההנחה שניתנה, ובתוספת הצמדה ומע"מ.


בכל שנה שלאחר מכן יפחת התשלום בסך של כ-20% מגובה ההנחה שניתנה. לצורך העניין, במגרש שהוקצה באזור עדיפות לאומית א' בו ניתנת הנחה בגובה של 31% מערך הקרקע, יחויב החוכר להחזיר את ההנחה במלואה היה וטרם חלפה שנה ממועד סיום הבניה ובכל שנה נוספת שתעבור יפחת התשלום ב-20%.


במקרים בהם הוקצה המגרש לבעל זכויות בשל היותו נכה, המנהל יאפשר העברת זכויות ללא הגבלה ולא יגבה תשלום נוסף, בעת העברת הזכויות לנכה העונה על הקריטריונים שבגינם הוקצה המגרש לבעל הזכויות בשל היותו נכה.


כמו כן, במקרים חריגים יוכל המנהל לאשר את העברת הזכויות ללא תוספת תשלום. כמו כן, הנהלת הרשות רשאית לקבוע כללים לגבי מקרים חריגים כגון מוות, מצב בריאותי קשה, גירושין על פי פסק דין, או מימוש משכנתא בדבר העברת הזכויות לפני חלוף חמש שנים ממועד סיום הבניה מבלי לשלם תשלום נוסף לרשות.


יש לקחת בחשבון כי בעת מכירת המגרש יחול מס שבח בגובה 25% על הרווח שנוצר למוכר, בנוסף, יחויב הרוכש בתשלום מס רכישה בגובה 6% מערך המגרש, כמו כן, יכול ותהיה גם חוות בהיטל השבחה היה ואושרה תוכנית שהביאה לעליית שווי המקרקעין.


כאשר מוכרים מגרש בעסקה מורכבת מעין זו, רצוי לפנות לעורך דין אשר מתמצא בעבודה מול רשות מקרקעי ישראל, רשויות המס והוועדה לתכנון ובניה וזאת כדי שהעסקה תבוצע בצורה המיטבית עבור הלקוח.

 

מאת: מתן חביביאן, עו"ד

 


 


עודכן ב: 14/09/2021