כאשר עד מגיע לתחנת המשטרה לצורך מסירת עדות, לא קיימת לו הזכות לשתוק, אלא רק הזכות שלא להפליל את עצמו. לכן, דבר ראשון חשוב להבין האם אתם נקראים לצורך מסירת עדות או לצורך חקירה ואתם בחזקת חשודים.


שימו לב שאם נקראתם לעדות, ישנה אפשרות שבמהלך העדות תהפכו לחשודים ואז כללי המשחק משתנים - החוקר חייב להודיע לכם, ולהקריא לכם את זכויותיכם לפי חוק.


חקירה באזהרה היא של אדם החשוד בביצוע עבירה פלילית - החשוד נעצר או מגיע לתחנה, מזהירים אותו ומקריאים לו את זכויותיו, לאחר מכן נחקר אודות החשדות נגדו.


במקרים רבים קורה שאנשים אשר מוזמנים לחקירה, בפעם הראשונה בחייהם, לא יודעים למה לצפות ומטבע הדברים, לחוצים מאוד מהמעמד. לעיתים, הם אינם מבינים מדוע נעצרו או נקראו לחקירה. עוד חשוב לדעת כי לעיתים, המעצרים נעשים בשעות המוקדמות של הבוקר - זאת על מנת למנוע שיבושים ועוד אבל בעיקר בכדי ליצור זעזוע אצל החשוד, להלחיץ אותו ולהוציא אותו משלוותו.


אילו כללים מומלץ להכיר על מנת לעבור את החקירה בשלום?


1. יש לברר את החשדות - במה מדובר? לא להתבייש לשאול, תבקשו שיסבירו לכם בדיוק, אם אינכם מבינים את השפה, בקשו מתורגמן, לאחר שהבנתם במה מדובר בקשו להתייעץ עם עורך דין - זו זכות בסיסית וקריטית להמשך ההליך ולא כדאי לוותר עליה.


2. כל מה שאומרים לכם בחקירה צריך להירשם בפרוטוקול, לאחר מכן לוודא שכל מה שאתם אומרים נרשם גם הוא ואם צריך אז להוסיף או לתקן - אחרת לא לחתום.


3. ישנם סוגים שונים של תרגילים משטרתיים ולכן צריך להתייחס בחשדנות למה שהחוקרים מספרים לכם.


4. זכות השתיקה - אתם יכולים לשתוק, לעיתים זכות השתיקה לא באמת תתרום לחשוד, ועם זאת, לא למהר ולוותר עליה.


5. ניתן למסור גרסה אבל מומלץ לא לענות על שאלות שאינכם מבינים מה עומד מאחוריהן.


6. תמיד לזכור שאין דבר כזה - "לא לפרוטוקול", הכל נרשם ולכן לא משנה מה אמרו לכם שימו לב למה שאתם מספרים - החוקר אינו חבר שלכם.


7. אם שואלים אתכם לגבי מסמך מסוים - בקשו לראות אותו.


8. אם אתם לא זוכרים משהו, תגידו שאתם לא זוכרים ואל תנסו לענות תשובות שלדעתכם אולי נכונות - אין דבר כזה תשובות נכונות.


9. החוקר עלול לאיים במעצר וכדומה - לא לפחד ולא לשכוח שהחובה למצוא ראיות ולהוכיח את החשד חלה על המשטרה.


10. חשוב לזכור! גם אם אתם בטוחים שאינכם אשמים - תתייעצו עם עורך דין פלילי העוסק בתחום על מנת שתדעו מה מצפה לכם וכיצד עליכם להתנהג בחקירה!


במידה וקראו לכם לתחנה, יש לכם זמן ולכן מומלץ ליצור קשר עם עורך דין העוסק במשפט הפלילי ולקבל ממנו ייעוץ לפני חקירה. פעולה זו עשויה להקל עליכם ולהשפיע על המשך ההליך.