משכנתא היא הלוואה שמחייבת שעבוד נכס מקרקעין כבטוחה להחזרת הלוואה. במילים פשוטות יותר, הבנק מוכן להלוות לנו את מה שחסר לנו כדי לרכוש נכס, אך הוא רוצה להיות בטוח שנחזיר לו את הכסף שהוא הלווה לנו. לכן הוא משעבד את הנכס שאנו רוכשים לטובתו עד לפירעון מלא של המשכנתא, היא אותה הלוואה שהזכרנו קודם.

 

המשכנתא היא הלוואה לכל דבר ועניין ועיקר השימוש בכסף שלווינו ייעשה לרכישה של נכס מסוג: דירת מגורים, קרקע, משרדים, תעשייה ומפעלים, חנויות ואף נכסים מעורבים (כגון חנויות בקומת הקרקע של בניין מגורים או בנייני משרדים המעורבים בשכנות לבנייני מגורים).

 

ההלוואה שבגינה ניתנת המשכנתא היא בדרך כלל הלוואה גדולה וארוכת טווח, שמטרתה על פי רוב היא רכישת הרכוש אשר ישועבד או שיפוצו, אף כי אפשריים שימושים נוספים לכסף.

 

דוגמא לשימוש נוסף במשכנתא, שיעבוד של דירת מגורים קיימת שאין עליה חוב משכנתא, ונטילת הכספים לשימושים אחרים בתמורה לשעבוד נכס קיים, זאת בשונה מרכישת דירה ראשונה ששם הכסף שנלווה ישמש אותנו להחזר של המשכנתא על הדירה שזה עתה רכשנו.

 

לאילו צרכים שונים המשכנתא משמשת?

 

* קניית דירה ראשונה

* שדרוג הדירה הקיימת

* בניה עצמית או שיפוץ

* דירה להשקעה

* משכנתא לכל מטרה

* מחזור משכנתא קיימת

 

אילו דברים יש לוודא לפני נטילת משכנתא לרכישה של דירה ראשונה (נכס ראשון)?

 

1. הון עצמי שקיים ברשות מגיש הבקשה למשכנתא.

2. הסכמה עקרונית של הבנק המלווה למתן הסכום המבוקש.

3. השוואת ריביות ומסלולים (סקר שוק)

4. מציאת דירת מגורים או נכס.

5. ביצוע בדיקות מקדמיות באמצעות עורך דין שמתמחה במקרקעין.

6. לאחר ביצוע הבדיקות המקדמיות יש לחתום על חוזה קנייה/ מכר באמצעות עורך דין.

 

 

לסיכום: חשוב לזכור כי נטילת משכנתא היא התחייבות רצינית שאין להקל בה ראש. רצוי ואף מומלץ להתייעץ ולהיעזר באנשי מקצוע מוסמכים כמו יועצי משכנתאות שיכולים לחסוך גם זמן וגם כסף.

 

הדבר החשוב ביותר לאחר שביצענו את כל הבדיקות הנדרשות, הוא לשכור את שירותיו של עורך דין המתמחה בתחום המקרקעין והנדל"ן. עורך הדין נמצא ברמת ידע מקצועית והנו מוסמך ברישיון מטעם המדינה לפקח על עסקת המכר והרכישה, לוודא שהכול מתנהל עפ"י חוק, שלא נשלם מיסים עודפים, שהדירה או הנכס יהיו "נקיים" מחובות ושעבודים, ובעיקר שנדע כי אנחנו בידיים טובות.

 

משרד עורכי הדין אביב הוא משרד ותיק בעל ניסיון רב בביצוע עסקאות מקרקעין, החל מעסקאות נפוצות ועד לעסקאות מורכבות ביותר על כל המשתמע מכך.