במועד זה, או בקירוב אליו, (תלוי במספר גורמים אחרים עליהם לא נרחיב כרגע) יעמוד האסיר בפני וועדת השחרורים, אשר תדון בשחרורו מהכלא בשחרור מוקדם, ולהלן "שחרור בשליש". אסיר אשר משתחרר בשחרור מוקדם יהיה מצוי בפיקוח של וועדת השחרורים במשך כל התקופה מיום שחרורו ועד לסיום המועד בו היה אמור להשתחרר ממאסר לאחר ריצוי כל התקופה המלאה.


ואולם על מנת להגיע לשחרור הנכסף על האסיר לעשות דרך ארוכה במאסרו, לעבור הליכי שיקום רבים, ולהתמודד עם תקנות ונהלים רבים ולא פשוטים כדי שיוכל לעבור בהצלחה את וועדת השחרורים.


כיצד אם כן ניתן להתכונן, להיערך ולהגיע לוועדת השחרורים מוכנים בצורה הטובה ביותר?


שחרור מוקדם נעשה על פי "חוק שחרור על תנאי" ובו רכיבים רבים שעל פיהם הוועדה, שהיא רשות מנהלית יכולה להחליט בעניינו של אסיר ספציפי. מכיוון שהנתונים הם רבים, לא נרחיב כעת על כל אחד ואחד, וידיעתם היא בסיס חשוב מאד לכל עורך דין המייצג מידי שבוע בוועדות שכאלה.


בקצרה יאמר שמדובר בסעיפים שונים לעניין הליכי שיקום, התנהגותו החיובית או שלילית של אסיר במאסרו, הגדרותיו כאסיר "מיוחד", למשל כזה הנושא מאסר בגין עבירות אלימות במשפחה או עבירות מין, והשפעתן של הגדרות אלה על אפשרותו להשתחרר בשחרור מוקדם.


וועדת השחרורים מורכבת משופט שהוא יושב ראש הוועדה, ונציגי ציבור אשר מחליטים יחד בעניינו של האסיר. כדי לקבל החלטה נעזרים חברי הוועדה בחוות דעת רבות של שירות בתי הסוהר, הרשות לשיקום האסיר, טיעוני הפרקליטות, אשר מייצגת את המדינה ואשר בדרך כל מתנגדת לשחרור המוקדם, ולבסוף, בטיעוני עורך הדין, בא כוחו של האסיר אשר משכנע את הוועדה מדוע ראוי האסיר להשתחרר בשחרור מוקדם.


אין לתאר אם כך את החשיבות שקיימת עבור אסיר בהתכוננות ממש, ואפילו מתחילת מאסרו ליום בו יעמוד בפני הוועדה.


החשיבות הגדולה בכך היא מכיוון שאסיר אשר לא מבצע הליכי שיקום ייעודיים לעבירה שבגינה הוא מרצה מאסר, ויגיע אל מול הוועדה ללא חוות דעת טיפוליות חיוביות, יהיה בעל סיכויים אפסיים להשתחרר בשחרור מוקדם. על כן על האסיר ומשפחתו להיאבק מתחילת מאסרו לשלב את האסיר תכנים טיפוליים ייעודיים שכאלה.


ועוד, אסיר אשר לא התכונן כראוי, ולא התקבל לתכנית שיקומית של הרשות לשיקום האסיר, או במקרים מסוימים תכנית של גורם אחר, גם הוא, מקטין עד מסכל לחלוטין את סיכויו להשתחרר בשחרור מוקדם.


מועד ועדת השחרורים - הוא רק השלב האחרון בייצוג אסיר


לאחר שאסיר ועורך דינו נערכו כראוי למועד הוועדה, מובא האסיר אל הוועדה, ועורך הדין מופיע בדיון שנערך בין כתלי הכלא, ומנסה לשכנע את הוועדה מדוע עשה האסיר את הדרך הנכונה וראוי הוא להשתחרר בשחרור מוקדם.


חשיבות רבה קיימת בייצוג מקצועי ולוחמני בפני הוועדה, על ידי עורך דין אשר מכיר את הנהלים השונים, את הנתונים החשובים שעליו להציג, ולעשות שאת באופן הראוי.


אבל יותר מכל, כפי שנכתב במאמר זה, חשוב מאד שעורך הדין יודע כיצד להוליך את האסיר אל יום הדיון בוועדת השחרורים מבעוד מועד, לאחר שדאג לכך ששירות בתי הסוהר מספקים לו את הטיפולים והשלבים השונים שעליו לעבור על מנת לזכות בסופו של יום לשחרור אליו מחכים בני המשפחה והאסיר כל יום ויום בתקופת מאסרו.


עורך דין איתמר צור מייצג אסירים רבים במהלך מאסרם, בעתירות, ובוועדות השחרורים