דיירים מוגנים חשים לעתים כי הם נתונים במלכוד. אמנם שכר הדירה הוא נמוך אבל המחיר גבוה: הדירה בדרך כלל ישנה והם אינם רשאים לבצע בה שיפוץ משמעותי, לעתים הם מזדקנים בבניין שאין בו מעלית, בעל הבית לא בהכרח רוצה בטובתם ולעתים מנסה להכשילם.


כמו כן החוזה עשוי להגביל אותם מלבצע בדירה שימוש כרצונם: לרוב הם אינם רשאים לבצע השכרת משנה, אינם רשאים לנהל את עסקם מהבית ואינם רשאים לאפשר מגורים למי שאינו בן/ בת זוג. הם מחליטים לעזוב אך אינם רוצים לוותר על שווי הזכות. מה יעשו?


להקדים ולפעול


ראשית יש לזכור כי ככל שמקדימים לפעול כך משתפרים הסיכויים להשיג תוצאה מתקבלת על הדעת שיש בה ערך כספי ממשי.


כך למשל מכירת זכות הדיירות המוגנת כרוכה בהליך לא קצר: יש לפרסם מודעה על מכירת הזכות, למצוא קונה ולנהל אתו משא ומתן על המחיר, לערוך את הסכם המכר, לשלוח תצהירים לבעל הבית ובמקרה הצורך אף לפנות לבית הדין לשכירות לאישור העסקה. מדובר בהליך שעשוי להימשך כ-6 חודשים עד שנה.


דייר שמגיע למצב שבו כבר אינו מסוגל להשתמש בדירה (למשל מאחר ואינו מסוגל לטפס במדרגות או בשל צורך בהשגחה רפואית צמודה) עלול להיתקל בקושי לביצוע המכירה. הוא יהיה חייב לעבור למקום מגורים אחר או למוסד רפואי ובעשותו כן יהפוך את עצמו לחשוף לתביעה מצד בעל הבית בגין נטישה. כשהדייר כבר אינו מתגורר בדירה כוחו לנהל משא ומתן מול בעל הבית עשוי לרדת.


אפשרויות פעולה


מהן אם כן האפשרויות העומדות בפני דייר שמעוניין להתפנות מהדירה? האפשרות הראשונה היא למכור את הזכות. דיירות מוגנת היא נכס לכל דבר. אמנם לא מדובר בנכס בעל רמת סחירות גבוהה (כמו דירה שרשומה בטאבו) אך עדיין ישנם אנשים שמעוניינים לגור בעיר תמורת תשלום דמי מפתח, שהנם נמוכים משמעותית לעומת מחיר מלא של דירה. מכירה כזו יכולה להתבצע גם לבן משפחה שמעוניין להתגורר בנכס בתנאי דיירות מוגנת.


מה המשמעות של מכירת זכות דיירות מוגנת? חוק הגנת הדייר כולל הוראות מפורטות לגבי תהליך המכירה. התהליך מתחיל במשלוח תצהירים של המוכר (הדייר היוצא) והקונה (הדייר הנכנס). לאחר מכן, אם אין הסכמה למכירה מצדו של בעל הבית, יתכן שיתעורר צורך לפנות לבית המשפט על מנת שיאשר את העסקה.


האפשרות השנייה - היא ליזום עסקה מול בעל הבית. כאן העסקה יכולה להיות בשני כיוונים - האחד: מכירת הזכות לבעל הבית כלומר בעל הבית יהפוך גם למחזיק הדירה. השני: רכישת הזכות מבעל הבית כלומר הדייר המוגן יהפוך להיות בעל הדירה והמחזיק בה. בשני המקרים נדרשת הסכמה לעסקה מצדו של בעל הבית וללא הסכמה כזו לא תהיה עסקה.


האפשרות השלישית - רלוונטית כאשר הקושי בהחזקת הדירה נובע מאי התאמתה לצרכיו של הדייר (למשל: מקרה של דייר שהפך למרותק לכיסא גלגלים או דייר שמתגורר בדירה שזקוקה לשיפוץ והתאמה) - במקרה כזה ניתן לפנות לבית המשפט ולבקש ביצוע תיקונים והתאמות בדירה.