המשמעות מרחיקת לכת, בהתקיים תנאים מסוימים בעל סוד המסחר יכול לקבל פיצוי בסך של עד 100,000 שקלים מבלי שנגרם לו כל נזק. העיקרון העומד בבסיס הפיצוי ללא הוכחת נזק הוא הגנה על היתרון הכלכלי שסוד המסחר מעניק לבעליו על פני מתחריו, אולם בטרם ייהנה בעל סוד המסחר מהפיצוי עליו, כאמור, לעמוד במספר תנאים מצטברים.

 

ראשית, יש להוכיח, כי מדובר בסוד מסחר. סוד מסחר מוגדר בחוק עוולות מסחריות כ"סוד" - מידע עסקי, מכל סוג, שאינו נחלת הרבים ושאינו ניתן לגילוי כדין בנקל על ידי אחרים, אשר סודיותו מקנה לבעליו יתרון עסקי על פני מתחריו, ובלבד שבעליו נוקט אמצעים סבירים לשמור על סודיות.

 

כבר בסעיף זה ניתן למצוא תנאים נוספים שעל בעל הסוד לעמוד בכדי ליהנות מההגנה והם: (1) מדובר במידע עסקי. (2) הסוד הוא אינו ידוע בציבור ולא ניתן לגלות אותו בקלות. (3) בסוד קיים ערך מוסף כך שהוא מעניק יתרון עסקי לבעליו אל מול מתחריו. (4) הבעלים של הסוד פועל בכדי לשמור על הסוד כסוד. בעל סוד מסחר שלא נוקט אמצעים להגנה על הסוד לא ייהנה מההגנה שהחוק מקנה לבעלים של סוד מסחר.

 

שנית, יש להוכיח כי הסוד נגזל, קרי שימוש שלא כדין בסוד. החוק מונה מספר מקרים שבהם ניתן לראות כגזל של הסוד, בבסיס כולם – שימוש שלא כדין בסוד המסחר, בניגוד להסכמת בעליו.

 

יש להביא בחשבון תנאים נוספים הקבועים בחוק, לרבות הגנות העומדת לרשות ה"מעוול", ביניהן הגנת תום הלב, לצד סייגים רבים שנקבעו במרוצת השנים בפסיקה, למשל מידע שיכול למנוע פגיעה בבריאות הציבור, וכדומה.

 

מקום בו נגזל סוד מסחר באפשרותו של בעל הסוד לעתור לבית משפט לקבלת שני סעדים: האחד, צו מניעה להפסקת השימוש בסוד המסחר. השני, קבלת פיצוי כספי של 100,000 שקלים, כל זאת כאמור ללא הוכחת נזק. חשוב לציין, כי מקום בו גניבת סוד המסחר הסבה נזקים העולים על הסך של 100,000 שקלים, ניתן להגיש תביעה כנגד המעוול לתשלום הנזקים שנגרמו בפועל, אך במקרה זה יש להוכיח את הנזקים.

 

לסיום יצוין, כי עוולת גזל סוד מסחר נפוצה בעיקר (אך לא קיימת רק) במקרים של עובדים, שבעת עזיבתם החליטו לגזול את סוד המסחר של מעסיקיהם (לעיתים אף בעידודו של המעסיק החדש) בכדי לעשות בו שימוש בעבודתם החדשה.

 

במקרים אלו ישנה חשיבות יתרה לקיומו של הסכם סודיות, אשר יענה על דרישת החוק שלפיה על בעל סוד המסחר לנקוט אמצעים סבירים להגן עליו. מנגד יש לציין, כי לא תמיד בית הדין יראה ברשימת לקוחות כסוד מסחר, וכל מקרה לגופו. אם כן, דומה כי האפשרות לקבלת הפיצוי שמעניק החוק – סך של 100,000 שקלים, ללא הוכחת נזק, קיים, אך יש לעמוד בתנאים מסוימים ויש לבחון כל מקרה לגופו.