מיטב הינו הגוף אשר מאגד את מלוא הטיפול של לשכות הגיוס בכל הארץ. מיטב אחראי גם לכלל הטיפול בפטורים משירות ובקשות מיוחדות. שמו הקודם של מיטב היה בקו"ם. בפורום שאלות שחוזרות על עצמן ולכן בחרנו להעלות הכתב את חלקן:


אני צריך עותק של תעודת הפטור שלי, או תעודת שחרור משירות. למי אני פונה?


כדי לקבל תעודת פטור או שחרור משירות, וכל טופס אחר, הפנייה הינה לקצינת פניות הציבור בטלפון 1111 או באי מייל כפי שמופיע באינטרנט. כמו כן ניתן לשלוח גם פנייה למיטב לפי המספרים המופיעים בפרסומים.


הצהרתי שאני דתיה, מדוע מיטב מזמנים אותי לריאיון דת? האם אני חייבת?


כידוע, נשים יכולות לקבל פטור משירות צבאי על רקע דת. ואולם, בעקבות בג"צ מאי כליפה, מיטב התחילו לזמן לריאיון דת כל מי שמצהירה שהיא דתייה אך לא למדה בבית ספר דתי. כמו כן גם מי שלמדה בבית ספר דתי אך תמונת הוואטסאפ שלה או התמונות שהיא מפרסמת ברשתות החברתיות הן חושפניות או אינן הולמות, תזומן לריאיון.


מה כולל ריאיון דת ומה קורה אם לא מגיעים לריאיון?


הריאיון הראשוני כולל שאלות כלליות לגבי אורחות חיים. ריאיון דת עשוי לכלול שאלות בדת שהינן קשות מאוד ובחורה שרק שומרת שבת וכשרות לא תוכל לענות עליהן. דוגמא לשאלות:


1. באילו תפילות חייבת אישה?


2. מתי משתחווים בתפילת 18?


3. מהן 5 המגילות?


אי הגעה לריאיון הדת עלולה להביא לכך שהבקשה לקבלת פטור על רקע דת תידחה.


קבעו לי פרופיל שלא מתאים לי, אני רוצה ועדה רפואית, איך משיגים?


פרופיל צבאי שניתן לפני הגיוס לצה"ל ניתן לשינוי במקרים מסוימים, ואפשר לערער עליו. מלש"בים (מועמדים לשירות ביטחון) יקבלו זימון לוועדה רפואית עליונה רק אם הערעור שלהם הוא לפטור או לערעור על פטור. לא תינתן ועדה רפואית בתוך מדרג הפרופילים.


לצורך ערעור על פרופיל בתוך מדרג הפרופילים יש להביא חוות דעת רופא מומחה ורצוי כזה שמכיר את ספר הפרופילים או כזה שיוכל לתת המלצות אופרטיביות לגבי שירות צבאי. חוות הדעת תעבור למומחה מטעם הצבא בעניין והחלטה תינתן שלא בפני המלש"ב בדרך כלל.


אני רוצה לקבל מבחן פסיכוטכני חוזר, הרגשתי מאוד לא טוב באותו יום, מה עליי לעשות?


מלש"בים יקרים - אם אתם חולים - אל תעברו את המבחן! תודיעו לבוחן ותבקשו מבחן במועד מאוחר יותר. בקשות לבחינה חוזרת על רקע של מחלה מתקבלות לעיתים נדירות מאוד. בכלל קבלת בחינה חוזרת היא נדירה ומקבלת בדרך כלל רק במקרים של בחינות שלא ניתנו בהן התאמות מוכרות ממשרד החינוך (הארכת זמן, הקראה וכדומה).


גיוס נעים!


עו"ד ריקי ישי


עורכת דין לענייני צבא ופלילים