אין זהו סוד שהשימוש בסמים במסגרת השירות הצבאי כבר איננו עניין נדיר. יותר ויותר חיילים נתפסים לאחר שהשתמשו בסמים במסגרת שירותם.


נזכיר כי חרף תנועת העדר הפללת צרכני סמים, בצה"ל המדיניות אומנם התרככה, אך עודנה דוגלת באיסור מוחלט וגורף של שימוש בסמים הן בתוככי הבסיס והן מחוצה לו. עם זאת חשוב שחיילים ידעו את זכויותיהם ואת המצב המשפטי הנוהג.


בדיקות לגילוי שימוש בסמים


מצ"ח מידי פעם עורכים בדיקות לגילוי שימוש בסמים. הבדיקות האלה נעשות באופן קולקטיבי וחיילים צריכים לדעת כי הם אינם חייבים למסור שתן. לא זו בלבד, אסור שהסירוב שלהם למסור שתן ישמש נגדם בכל צורה שהיא.


שונה הוא המצב כאשר האדם הוא בדוקאי. הכוונה לעיתים יש חיילים שיש עליהם מידע מודיעיני ואז הם מחויבים למסור דגימות שתן, לאחר שניתן להם צו קש"ב.


צו קש"ב הוא צו של קצין בכיר במצח, אשר בודק את הראיות המודיעיניות והחפציות שיש נגד החייל ובוחן האם קיימות מספיק ראיות לצורך הוצאת הצו. אם הוא סבור שכן - יוצא צו המחייב את החייל למסור שתן. חייל שיסרב למסור שתן ימצא עצמו בפני מצב של עבירה משמעתית! וזהו חידוש גדול.


בעבר, לפני התיקון והמדיניות החדשה של התביעה הצבאית, חייל אשר סירב למסור שתן נשפט בבית דין צבאי, נשא רישום פלילי, תחילה מלא ולאחר מכן מופחת (5 שנים) ואילו היום מדובר בעבירה משמעתית בלבד שתישפט ביחידה. המשמעות היא שלא יהיה לכך כל רישום באזרחות. עם זאת תהיו צפויים לכממוצע שבועיים כליאה, אבל כל קצין שיפוט יכול לתת כל עונש המצוי בסמכותו.


שאלה שאנו נתקלים בה היא האם יש משהו שאני יכול לטעון כדי הימנע מלמסור שתן? הרבה מנסים ללכת על הקו של "פגיעה בפרטיות", מתבייש, עברתי בעבר טראומה, לא יכול להשתין כשמסתכלים עליי ועוד. לרוב אלו טיעונים שלא תופסים בטח אם אין להם תיעוד אובייקטיבי.


אז מה עושים בחקירה?


קודם כל אל תהיו גיבורים גדולים. יש את אלו שנכנסים לחקירה מבלי לשוחח עם עורך דין שזו טעות איומה. הם מהר מאוד מגלים שהם נמצאים במגרש לא מוכר ושזה הרבה יותר מורכב משחשבו. יש כאלה שחושבים שאם הם מבקשים לשוחח עם עורך דין זה גורם להם להיראות אשמים - טעות!


ההיפך הוא הנכון, אדם שפוגעים בזכויותיו צריך לדעת שיש עו"ד שמגבה אותו. בנוסף, חוקרי מצח שיודעים שיש עו"ד שמלווה את החקירה לא יעשו, לרוב, טריקים מלוכלכים.


האם עורך הדין שלי נוכח איתי בחקירה?


עורכי דין אינם נוכחים בחקירה עצמה, הם יכולים להמתין מחוץ לחדר החקירה לאם הלקוח יזדקק להם, אבל בשונה מהאזרחות, למשל, נחקר יכול בהחלט לשוחח עם עו"ד טלפונית וכך לקבל ייעוץ מעורך הדין שלו גם אם איננו נוכח או איננו יכול להיות נוכח.


המצב המשפטי - הסדרים מותנים


המצב המשפטי החדש הביא לכך שעד 4 שימושים בנסיבות אזרחיות יביאו לאפשרות למתן הסדר מותנה עם החשוד. הכוונה היא שיוגש נגד החייל כתב אישום אבל הוא לא יישפט בגינו למשך שנה. במהלך שנה זו החייל חייב לשרת בצורה תקינה ולמסור דגימות שתן נקיות מעת לעת. ככל שיעשה כן ימחק התיק נגדו.


ההסדרים הללו קיימים גם במקרים מסוימים של החזקה, עבירות רכוש ועוד. המטרה היא באמת להימנע מהפללה של חיילים, פגיעה בעתידם וכן לאפשר לחיילים שיקום. בכל מקרה של שימוש בבסיס או שימושים מרובים לא יתאפשר הסדר מותנה.


כללים לגבי התנהגות בחקירה


1. לעולם אל תתחיל חקירה לפני שיחה עם עורך דין צבאי. אם עורך הדין לא עונה או איננו זמין תמתין עד שיענה. מצח לא יכולים לאלץ אותך להתחיל חקירה לפני שיחה עם עורך דין.


2. לעולם אל תאמין לחוקר מצח. אם החוקר מציין שיש לו ראיות מסוימות, בקש ממנו להראות לך אותן.


3. האמרה היא שלך. זכותך שירשם בה מה שאתה רוצה. אם החוקר אינו כותב משהו בקש ממנו את האמרה והוסף אותה בעצמך בכתב ידך.


4. כ ו ל ם מדובבים! אל תסמוך על איש בחדר החקירה ומחוצה לו. גם ה'נחקר' התמים לידך יכול להיות משת"פ.


כמובן שמשרדנו עומד לרשותכם בכל שאלה וייעוץ בחקירה.

 

ריקי ישי, עו"ד


עורך דין צבאי


 


עודכן ב: 15/01/2019