מידי שנה מוגשות למעלה מ-1,000 תביעות של חיילים נגד משרד הביטחון בגין חבלות שקרו בחופשה ושלא בעת מילוי תפקיד.


מספר תביעות זה אינו מייצג נכונה את כמות החיילים אשר נפצעו במהלך חופשתם וזאת לאור חוסר המודעות על האפשרות לתבוע את אגף השיקום ולקבל טיפולים, פיצוים והטבות בגין עילה זו.


חוק התגמולים לחיילים ולבני משפחותיהם מזכה בתגמולים ובהטבות חיילים בשירות חובה אשר נחבלו בעת חופשתם, אף אם החבלה אינה עקב שירותם ואף אם התרחשה ללא כל קשר לשירותם או לתפקידם הצבאי.


חוק זה נחקק בשנת 1988 ומטרתו להיות חוק סוציאלי ורחב מתוך הבנה שחופשתו של חייל בשירות סדיר הינה חלק ממשי משירותו הצבאי, כמו כן, חוק זה מתחשב במצבו הכלכלי של החייל בשירות הסדיר שאינו מסוגל לממן לעצמו פוליסה שתבטח אותו מפני הסיכונים של פגיעה בעת היותו בחופשה, יש לציין בנוסף שחברות הביטוח לא מוכנות לבטח חיילים מפני הסיכונים האמורים.


למעשה חוק זה הרחיב את ההגנה הניתנת לחייל בשירות סדיר באופן שיוכר כנכה גם אם נפגע בעת שהותו בחופשה. לדוגמא: חייל ששבר את רגלו במשחק כדורסל בביתו, נפילה מסולם בתקופת רגילה וכדומה.


בכדי שהתביעה נגד משרד הביטחון - אגף השיקום תוכר, התובע מתבקש לעמוד במספר תנאים מצטברים:


1. החבלה אירעה בעת שהחייל היה בחופשה באישור.


2. אם החבלה אירעה בעת שהחייל לא ביצע תפקיד בשירות, היא אירעה תוך תקופה של שלושים הימים הראשונים שבהם לא ביצע תפקיד בשירות.


בסוף שנת 2016 תוקן חוק התגמולים לחיילים ולבני משפחותיהם (חבלה שלא בעת מילוי תפקיד) ונכנס לתוקף בשנת 2017 ובו מספר קריטריונים נוספים לזכאות, לתגמולים, טיפולים וכדומה.


1. החבלה לא אירעה תוך כדי עיסוקו של החייל בעבודה, בעיסוק או בפעילות ספורטיבית, אשר נהוג לקבל בעבורם תמורה, בין בכסף ובין בשווה כסף, בין אם אושרו כדין לפי פקודות הצבא ובין אם לאו, בין אם בפועל ניתנה תמורה כאמור ובין אם לאו. סעיף זה לא יחול על עבודה שאושרה על פי פקודות הצבא מטעמים של מצוקה כלכלית קשה.


2. החבלה לא אירעה כתוצאה מתאונת דרכים אשר לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים הייתה שוללת ממנו את זכאותו לפיצוי (כגון נפגע שגרם לתאונה במתכוון, נהג ברכב ללא רשות, נהג ברכב ללא ביטוח, נפגע כאשר השתמש ברכב לביצוע פשע וכדומה).


3. החבלה אירעה בארץ ולא בחו"ל (ישנו חריג לסעיף זה והוא כאשר מדובר בחופשה של חייל בודד שאושרה על ידי הצבא כיוון והחייל הינו חייל בודד והוא נסע לבקר את משפחתו בהתאם לפקודות הצבא).


במידה והתובע עמד בקריטריונים, אזי תביעתו תתקבל והוא יזומן לוועדה רפואית במשרד הביטחון


בתביעות לפי חוק חבלה בחופשה יינתנו טיפולים, תגמולים והטבות רק לנכים שחצו את 20% נכות. כלומר, חייל שנחבל בחופשה וקיבל בוועדה הרפואית 19% נכות ומטה, לא יהיה זכאי לקבל טיפולים, תגמולים, הטבות וכדומה מאגף שיקום נכים משרד הביטחון.


ישנה חשיבות בהגשת תביעות לפי חוק התגמולים לחיילים ולבני משפחותיהם (חבלה שלא בעת מילוי תפקיד) גם כשאחוז הנכות הוא נמוך מ20%.


הסיבה לכך היא, כי כאשר והתביעה התקבלה והוכרה על ידי אגף שיקום נכים, למעשה האיבר הפגוע נכנס לסוג של "ביטוח".


במידה ותהיה החמרה במצבו הרפואי של האיבר הפגוע, ניתן יהיה לפנות לאגף שיקום נכים בבקשה להיבדק שוב על ידי הוועדה הרפואית בתואנה של החמרת מצב.


כך גם בחלוף מספר שנים ניתן יהיה לעלות את אחוזי הנכות מעל 20% ולהתחיל לקבל תגמולים, טיפולים וכדומה.


מאת: ידידיה בלומהוף, עו"ד תביעות משרד הביטחון.

 

משרד עורכי דין ידידיה בלומהוף עוסק בתביעות משרד הביטחון. המשרד בעל ניסיון רב בניהול מוצלח של תביעות נגד משרד הביטחון וזכה להיות המשרד המועדף על הפצועים והחולים מהיחידות המובחרות בצה"ל.