בית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב קבע בפסק דין מקיף מינואר האחרון, כי גם אם חברה כלשהי עוסקת בשיווק ומכירות אך מרכז הכובד של פעילותה נוטה לכיוון פעילות ייצור, בית מלאכה ותעשייה, היא תחויב באופן גורף על כל שטח הנכס אותו היא מחזיקה, בסיווג של בתי מלאכה ומפעלי תעשייה.

 

וועדת הערר: פעילות מסחרית שאינה מתאימה לבית מלאכה 

 

סיפור המקרה נוגע לחברה אשר הפעילה בין השנים 2011- 2013 בית מלאכה לייצור נורות וגופי תאורה מסוג לד וכן מרכז פיתוח לתאורת לד בו הועסקו כ- 12 עובדים, מהנדסים בתחומי הפסיקה, החשמל והאלקטרוניקה. החברה פעלה ברמת החייל בתל אביב. וועדת הערר של עיריית תל אביב קבעה כי פעילות המערערת הינה פעילות מסחרית שאינה מתאימה לסיווג של בתי מלאכה וחייבה בהתאם את כל השטח בארנונה על פי סיווג מסחרי גבוה.

 

בית המשפט לעניינים מנהליים, אליו הגישה החברה ערעור באמצעות עוה"ד טל קדש, הפך את החלטת וועדת הערר וחייב את העירייה בהוצאות ע"ס 30,000 שקלים. השופטת רובינשטיין פסקה כי מרכז הגרביטציה של פעילות המערערת הינה ייצורית, ולא ניתן לראותה כמתן שירות או מסחר. החברה הוכיחה כי היא מייבאת חומרי גלם מחו"ל והציגה את האישורים הרלוונטיים ממשרד התמ"ת התומכים בטענתה.

 

העובדים עוסקים בייצור והמנהל עוסק בשיווק 

 

טענת המערערת כי העובדים עוסקים בהרכבת גופי תאורה וכי עבודתם כוללת פעולות הרכבה מכאניות, עבודות הלחמה ושימוש במכשירי מדידת מתח וזרם מדויקים, לא נסתרה בהליך שנוהל בבית בית המשפט, אשר בין היתר פסק כי וועדת הערר התעלמה באופן תמוהה מדוח הביקורת שלה עצמה, ומכך כי בתמונות בדו"ח הביקורת נצפו עמדות עבודה להרכבת גופי התאורה. מתוך 12 עובדים, פסק בית המשפט, המנהל ועוזרו הם היחידים העוסקים בשיווק ומלבד מנהלת החשבונות, יתר העובדים הינם מהנדסים ועובדי יצור העובדים בפעילות ייצור שהינה מלאכת כפיים. בנוסף מצווי הארנונה של עיריית תל אביב עולה כי החל משנת 2006 ועד היום מופיע הכיתוב "בתי מלאכה, מפעלי תעשיה" ובוטל הפירוט בתי מלאכה לייצור", ומכאן אף על פי מבחן השכל הישר פעילות המערערת מתאימה במהותה לסיווג בית מלאכה.

 

פעילות שיווק מצומצמת אינה מצדיקה סיווג מסחרי גורף בארנונה 

 

לעמדת עו"ד טל קדש, אשר ייצג את החברה, בית המשפט השתכנע כי הציבור הרחב אינו מגיע לנכס על מנת לקנות מוצרים וכי הקשר השיווקי מתקיים בבית הלקוח ולא בשטח הנכס. פסק הדין עשה צדק ושיקף מחד גיסא את עיקרון העל של גביית מס אמת, ומאידך גיסא חידד את אוזלת ידה של וועדת ערר אשר התעלמה במופגן מראיות אשר הוצגו בפניה כדוגמת דו"ח הביקורת ומסמכים רבים מטעם המערערת התומכים בפעילות הייצורית הייחודית. המסקנה העולה מפסק הדין הינה כי אף אם קיימת פעילות שיווק בבית עסק, אין הדבר חורץ את גורלו לצורך סיווג מסחרי בארנונה, ובמובן זה בית המשפט לא התעלם מהמציאות העסקית בה גם בתי מלאכה בסופו של יום מבצעים פעילות שיווק מצומצמות בבית העסק שאינן מצדיקות סיווג מסחרי גורף.