בבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה לאחרונה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, רכשה התובעת תכשיר דוחה יתושים בבית מרקחת, עבור ילדותיה הפעוטות, וזאת לאחר שהבחינה בחלקו האחורי של המוצר כי הוא מיועד "לשימוש מגיל 6 חודשים".


לפני השימוש במוצר, הבחינה התובעת, כי בעלון אשר צורף והודבק כסליל לתכשיר, צוין בשלוש שפות: עברית, אנגלית וערבית, ובאופן תמוה למדי, כי "המוצר מתאים לשימוש מגיל 12 שנים ומעלה", וזאת בניגוד להתוויה על גבי התכשיר עצמו, לפיו המוצר מתאים ל"שימוש מגיל שישה חודשים".


באותו עלון לצרכן, אשר הודבק לתכשיר, נרשם בנוסף כי אין למרוח את המוצר באזור הפה, העיניים והאף ויש להימנע ממגע עימם. מיותר לציין כי פעוטות בגיל הרך אשר יימרחו בתכשיר זה על ידי הוריהם, עלולים בהסתברות גבוה מאוד, להכניס את ידיהם, לאחר שנגעו בחומר שנמרח על גופם, לפה ולעיניים ולהיחשף לסכנה בריאותית.


לאחר שהתובעת דחתה את הצעת היצרנית לקבלת סל מוצרים כפיצוי בעת שהביאה לידיעתה את דבר הכיתוב הסותר על גבי העלון ודרשה קבלת הסברים הולמים, הוגשה בקשה לאישור תובענה ייצוגית לבית המשפט המחוזי בתל אביב באמצעות עוה"ד טל קדש.


התובעת, לא שיערה לעצמה כי קיימת הוראה סותרת בעניין כה מהותי ובסיסי הנוגע לגיל השימוש במוצר, שאחרי הכל, הינו מוצר מדף. עוד לטענתה, מדובר בפער גילאים משמעותי, המצביע באופן מובהק על הטעייה עובדתית בסיסית ועל כשל ברור במצג של יצרנית המוצר כלפי ציבור הצרכנים.


במסגרת הבקשה לאישור תובענה ייצוגית, היא דרשה לקבל החזר כספי ופיצוי בגין הפגיעה באוטונומיה, עבורה ועבור חברי הקבוצה, לנוכח ההוראות הסותרות באשר לגיל השימוש בתכשיר, על גבי המוצר עצמו.


הפגיעה באוטונומיה, מגולמת בשלילת כוח הבחירה מן הנפגע, הכרוכה ברוב המקרים, באי גילוי של עניין מהותי לאותו נפגע. על כן, ככל שהדבר נוגע לתובענות ייצוגיות, מותר אף להניח כנקודת מוצא, לצורך הערכת הנזק הלא ממוני שנגרם למי שפגעו כך באוטונומיה שלהם, כי כתוצאה מאותה פגיעה הם חשים רגשות של כעס, תסכול ועלבון. עם זאת, יש לסייג ולציין למען שלמות התמונה, כי לא כל תחושת גועל ועלבון כלליים, יצדיקו פיצוי בגין ראש נזק זה.


היצרנית תחליף את העלונים על גבי המוצרים הקיימים


לאחר הגשת הבקשה לאישור תובענה ייצוגית, הסכימה היצרנית לבצע פעולות אופרטיביות על מנת לתקן את המצב הקיים במוצר הספציפי, כך שבעלון שיצורף למוצרים אשר ישווקו על ידה מעתה ואילך, יירשם כי המוצר "מתאים לשימוש מגיל 12 שנים ומעלה". כמו כן, הוסכם על הצדדים, כי היצרנית תחליף את העלונים על גבי המוצרים הקיימים במדפים, לעלונים חדשים עם גיל השימוש הנכון, לשם מניעת הטעיה עתידית.


לנוכח המודעות הצרכנית בנקיטת ההליך ומאחר ובמסגרת ההליך נמצאה אי התאמה בין שני הכיתובים והתוויות על גבי אותו המוצר, נאלצה היצרנית לשאת בגמול למבקשת ובשכר טרחת בא כוחה, וזאת על אף הודעת ההסתלקות שנבעה, בין היתר, בשל נתוני מכירות של המוצר.

 

באשר למודעות הצרכנית, ההנחה העומדת בבסיסו של חוק הגנת הצרכן, הינה כי בהינתן מידע מלא והוגן יוכל הצרכן לכלכל את צעדיו ולהתקשר בעסקה מיטיבה ורצויה. לשם כך נכללה בסעיף 2 לחוק זה חובת הגילוי הרחבה, נקבע בו האיסור על כל דבר "העלול להטעות צרכן". מטרתו של איסור זה, נועד להבטיח כי הצרכן יקבל מידע מלא ואמיתי על טיב העסקה ופרטיה, מאת היצרן או העוסק.