בתאריך 06.11.13 אישרה מליאת הכנסת בקריאה טרומית את הצעת חוק אמות המידה לזכאות לסיוע מאגפי השיקום והמשפחות במשרד הביטחון (תיקוני חקיקה), התשע"ג-2013. על פי הצעת החוק, חיילים בשירות קבע שנחבלו במהלך שירותם, וחיילים בשירות חובה ובשירות מילואים פעיל אשר חלו במחלה או שהוחמרה מחלתם בזמן שירותם, יוכרו רק אם תנאי השירות שגרמו לחבלה, למחלה, או להחמרתה, הם ייחודיים ומיוחדים לשירות הצבאי או הביטחוני ואין להם מקבילה בחיים האזרחיים הנפוצים. באשר לחיילים בשירות קבע, נקבע כי הם לא יוכרו אם חלו במחלה או שהוחמרה מחלתם בזמן שירותם ועליהם לפנות לביטוח הלאומי.


הצעת החוק באה למעשה לשנות את ההסדר החוקי הקיים כיום, לפיו חיילים בשירות חובה ובקבע, שוטרים, סוהרים, ואנשי שירות הביטחון, זכאים לתבוע את משרד הביטחון בגין פציעתם, או מחלתם, גם אם אלו לא נגרמו עקב תנאים ייחודיים לשירותו הביטחוני.


לאור השינויים הצפויים בחוק, ראיתי לנכון להביא בפניכם מדריך מפורט זה, על מנת שתוכלו למצות זכויותיכם מול משרד הביטחון, בטרם הדבר לא יתאפשר ותופנו לביטוח הלאומי.


מי זכאי להגיש תביעה להכרה בנכות?


ככלל, חיילים בשירות חובה ובשירות קבע, שוטרים, סוהרים, אנשי שב"כ ומוסד, שנפגעו במהלך שירותם הביטחוני, זכאים לפנות לאגף שיקום נכים, בבקשה לקבל הכרה בזכותם לפי חוק הנכים (תגמולים ושיקום).

 

חייל בשירות חובה, שנפצע במהלך 14 ימים ראשונים של חופשה מאושרת, זכאי אף הוא להגיש תביעה להכרה בנכות, ותביעתו תתקבל ככל ששיעור הנכות שיקבע על ידי ועדה רפואית יהיה גבוה מ – 20%.

 

יתר משרתי כוחות הביטחון אינם רשאים להגיש תביעה בגין פציעה בחופשה, אלא אם מדובר בפציעה שארעה בדרך למחנה או ממנו לבית.

 

למי מוגשת התביעה ובאיזה אופן?

 

את התביעה מגישים לקצין התגמולים באגף שיקום נכים בלבד, קצין תגמולים באגף השיקום מתמנה על ידי שר המשפטים על פי הקבוע בחוק הנכים ועיסוקו בתביעות ובקביעת זכאות על פי חוק הנכים וחוק משפחות חיילים שנספו במערכה.

 

התביעה מוגשת באמצעות טופס מיוחד, אליו מצרפים אישורים רפואיים הנוגעים לפגיעה, עותק תעודת זהות וספח, טופס ויתור סודיות רפואית, אישור יחידה אודות תנאי השירות, וכל אישור רלוונטי אחר ממנו ניתן ללמוד האם הפגיעה נגרמה או הוחמרה עקב השירות.

 

עד מתי ניתן להגיש את התביעה?

 

יש להגיש את התביעה תוך 3 שנים ממועד השחרור מהשירות שבו נפגע התובע, במקרים חריגים ניתן להגיש את התביעה גם במידה וחלפו למעלה מ – 3 שנים ממועד השחרור. תביעה שלא הוגשה במועד, עשויה להידחות מסיבה זו בלבד!

 

חיילים בשירות קבע, שוטרים וסוהרים, זכאים להגיש את התביעה תוך כדי השירות, להבדיל מחייל בשירות חובה, שזכאי להגיש את התביעה רק לאחר סיום השירות.


כיצד מתנהל הליך התביעה?

 

לאחר הגשת התביעה, יחל קצין התגמולים בבירור טענות התובע, בדגש על שני עניינים מרכזיים, האחד, האם התובע סובל מפגיעה כלשהי, כטענתו, והשני, האם הפגיעה נגרמה עקב תנאי שירותו.

 

לצורך בירור עניינים אלו, נוהג משרד הביטחון לאסוף תיקים רפואיים, לבקש מהתובע תצהיר לגבי תנאי שירותו, להגיש עדויות התומכות בטענותיו, למלא שאלון, להגיע לחקירה, ולעיתים אף להגיש חוות דעת רפואיות.

 

הליך בירור התביעה, כשלעצמו, נמשך לרוב כשנה, עם זאת לעיתים, כאשר מדובר בתביעה מורכבת או בתביעה שחסרים בה פרטים רבים, יכול הטיפול להימשך שנים רבות.

 

לאחר סיום בירור טענות התובע, ובחינת הקשר הסיבתי שבין הפגיעה לשירות, תתקבל על ידי קצין התגמולים, אחת משתי החלטות, או כזו שמקבלת את התביעה במלואה או בחלקה, או כזו שדוחה את התביעה.


תביעתי נדחתה, מה עלי לעשות?


במידה ותביעתך נדחתה, תוכל להגיש ערעור לועדת הערעורים לפי חוק הנכים (בית משפט השלום) תוך 30 ימים ממועד קבלת ההחלטה.
בסמכות ועדת הערעורים לבטל את החלטת קצין התגמולים וכמובן בסמכותה לא לשנותה. במסגרת הערעור יש להגיש תצהירים וחוות דעת ולהוכיח כי קיים קשר סיבתי בין הפגיעה לשירות.


תביעתי התקבלה, מה כעת?


במידה ותביעתך התקבלה, תופנה לוועדה רפואית לקביעת שיעור נכותך. מדובר בוועדה שמכונסת על ידי משרד הביטחון ובסמכותה לקבוע את דרגת נכותו של נכה שהוכר לפי חוק הנכים. בוועדה הרפואית יושב רופא אחד לפחות.


את ההחלטה מקבלים בדרך כלל תוך כחודשיים ממועד הועדה.


במידה ולא תהיה שבע רצון מקביעת הועדה, תוכל לערער על החלטתה לוועדה רפואית עליונה שבסמכותה לאשר או לשנות את החלטת הועדה הרפואית. על החלטת ועדה עליונה ניתן לערער לבית המשפט המחוזי בשאלה משפטית בלבד.


נפגעתי בשירות, האם אקבל פיצוי כספי?


נכה שנקבעה לו נכות בשיעור שבין 10% ל – 20%, זכאי למענק חד פעמי שנע בין כ- 45,000 שקלים לכ - 170,000 שקלים.
נכה ששיעור נכות 20% ויותר, יוכר כנכה משרד הביטחון ויהיה זכאי לתגמול חודשי, טיפולים רפואיים וזכויות רבות ונוספות.


כיום, תגמול המשולם לנכה, בגין שיעור נכות נע בין 800 שקלים לבין 5,000 שקלים לחודש.


טיפים חשובים לסיום:


במידה ונפגעתם בשירות חשוב מאוד לאסוף ולשמור כל מסמך רפואי וכמו כן חשוב לנסות ולהשיג אישור מהיחידה או ממפקדים אודות הפגיעה והנסיבות שגרמו לה.


חשוב שהגרסה שאתם מוסרים לרופאים במפגש הראשון לאחר הפציעה, תהיה אותה הגרסה שמצוינת במסמכים הצבאיים ובדו"ח הפציעה.
חשוב לוודא כי הרופא המטפל רושם מצורה מדויקת ומפורטת את תיאור הפגיעה מפיכם ולא מחסיר פרטים חשובים.


חשוב לדעת כי במהלך בירור התביעה, החל מהגשתה ועד להחלטה סופית בה, זכאי התובע לקבל טיפול רפואי ממשרד הביטחון, הדבר נכון גם במקרה בו התביעה נדחית ומוגש ערעור לבית משפט.


במידה והחלטתם לשכור את שירותיו של עו"ד לטיפול בתביעתכם, מומלץ ביותר להיעזר בעו"ד שמתמחה בייצוג תובעים מול משרד הביטחון.

בהצלחה!