בתאריך 18.12.07 התקבל בכנסת תיקון מס' 24 לחוק הנכים (תגמולים ושיקום) שעניינו "בחירה בזכויות". כפי שיוצג להלן, תיקון 24 הביא עימו בשורה חיובית לנכים אך עדין נותרו בעיות מהותיות אשר על המחוקק ליתן את דעתו לגביהן. בטרם כניסתו של תיקון 24 לתוקף, מי שלקה בנכות בתקופת שירותו הצבאי נדרש לבחור בין קבלת קצבת נכות כללית לפי פרק ט' לחוק הביטוח הלאומי לבין קבלת תגמול ממשרד הביטחון לפי חוק הנכים (תגמולים ושיקום) התשי"ט - 1958 עד תום שישה חודשים מהיום בו נקבעה לנכה דרגת נכות צמיתה לפי פרק ט' הנ"ל. נכה שבחר לקבל קצבה לפי סעיף ט' לחוק הביטוח הלאומי וחלפו שישה חודשים מהיום בו נקבעה לו נכות צמיתה לא היה זכאי לתבוע על פי חוק הנכים.

מצב הדברים לעיל גרם לא פעם לכך שנכים אשר נפצעו במסגרת שירותם פנו לביטוח הלאומי, בין מחוסר ברירה בשל הימשכות ההליכים לפי חוק הנכים, בין בשל אי הבנת החוק ומהותה של בחירת הזכויות ובין בשל סיבות אחרות וחלפו שישה חודשים מהיום בו נקבעה להם נכות צמיתה. נכים אלו הופתעו לגלות כי חרף העובדה שקיים קשר ברור בין נכותם לבין שירותם, הם אינם זכאים עוד לפנות לקצין התגמולים ואף אין באפשרותם לחזור מהבחירה שעשו.

העובדה כי משרד הביטחון סגר את דלתותיו בפני נכים אשר בחרו בקבלת זכויות לפי חוק הביטוח הלאומי גרמה בראש ובראשונה לעוול רב ויצרה בקרב הנכים מרירות רבה שכן מבחינת הנכים משרד הביטחון הפנה להם את גבו.

לא זו בלבד, חסימת האפשרות של נכה פלוני להגיש תביעה לפי חוק הנכים מנעה מהנ"ל לקבל ממשרד הביטחון טיפולים רפואיים וזכויות שונות אשר חיוניות למסגרת הטיפולית והשיקומית לה נדרש הנכה ואשר אינן ניתנות כלל ו/או ניתנות בחלקן על ידי המוסד לביטוח לאומי ו/או על ידי קופות החולים.

השינוי העיקרי שהביא תיקון 24 לחוק הנכים, איפוא, הינו באפשרות שניתנה לאדם שנפגע בתקופת שירותו הצבאי ובחר לקבל תגמולים לפי חוק הביטוח בלאומי, לחזור בו מבחירתו בתום שלוש שנים מיום שהגיש את תביעתו לביטוח הלאומי וזאת בשונה מהמצב שהיה קיים בטרם כניסתו של התיקון לתוקף ולפיו הנכה היה יכול לחזור מבחירתו עד תום שישה חודשים מהיום בו נקבעה לנכה דרגת נכות צמיתה בביטוח הלאומי.


מחבר מאמר זה סבור כי על אף שתיקון 24 נושא עימו רוח של שינוי ובשורה חיובית לנכים אין בו די. על המחוקק להבין כי נושא "בחירת הזכויות" מערים קשיים רבים ובלתי הוגנים על הנכים. ההליכים המתנהלים מול קצין התגמולים נמשכים זמן רב ולעיתים אף שנים. במהלך התקופה בה מתנהל התיק מול קצין התגמולים אין מנוס בידי הנכים, בעיקר אלו בעלי פגיעה נפשית, לפנות למוסד לביטוח לאומי לשם קבלת עזרה ועל כן אין זה מתקבל על הדעת ל"איים" על נכה שמא לא יוכל לפנות למשרד הביטחון.

ברוח הדברים למעלה מכאן הנני מציע למחוקק לעשות צעד חשוב נוסף לקראת הנכים ולאפשר לכל נכה, באשר הוא, לשנות את בחירתו, ללא כל מגבלת זמן, ולשוב לחיק משרד הביטחון - אגף השיקום בהתאם להוראות חוק הנכים ותקנותיו.

מאמר זה כולל דברי הסבר כלליים על תיקון 24 לחוק הנכים ומשקף את דעתו של המחבר בלבד. אין במאמר זה בכדי להוות יעוץ משפטי ועל כל מקרה להבחן בהתאם לנסיבותיו.

עודכן ב: 25/07/2013