ככלל, עובדי משק בית כדוגמת עוזר/ת בית, מטפל/ת, חצרן, עובד/ת ניקיון בבית משותף, מטפל בחולה ובקשיש נחשבים כעובדים לכל דבר ועניין וחלים עליהם כל חוקי העבודה כגון זכאות לדמי חופשה שנתית, הבראה, מחלה, נסיעות, פיצויי פיטורים, הודעה מוקדמת, דמי ביטוח לאומי ודמי בריאות. להלן יובאו דברי הסבר כלליים לגבי זכויות עובדי משק הבית כאמור.

זכאות לחופשה שנתית - חוק חופשה שנתית קובע כי כל עובד במדינת ישראל לרבות עובד משק בית, זכאי לצבור במהלך תקופת עבודתו, קצרה ככל שתהיה, ימי חופשה. מספר ימי החופשה משתנה בין עובד לעובד שכן צבירת ימי חופשה תלויה בימי עבודה בפועל ובותק של העובד במקום עבודתו. עם סיום יחסי העבודה העובד זכאי לקבל מהמעביד פדיון חופשה שהעובד צבר בתקופת עבודתו אצל המעביד אך לא ניצלם.

הבראה - על פי הסכם קיבוצי כללי שהורחב בצו הרחבה על כלל המשק עובד יהיה זכאי לדמי הבראה, לאחר שהשלים את שנת עבודתו הראשונה במקום עבודתו. ככלל, דמי ההבראה ישולמו באחד מחודשי הקיץ אלא אם הוסכם אחרת בין הצדדים או שנהוג אחרת במקום העבודה. דמי ההבראה נגזרים לפי הוותק של העובד ואחוז משרתו של העובד. ככל שהעובד יהיה בעל ותק רב יותר במקום העבודה מספר ימי ההבראה להם הוא יהיה זכאי יהיה גבוהה יותר. כאשר מדובר בעובדי משק בית שמשרתם על בסיס שעתי או יומי, דמי ההבראה יחושבו בהתאם לאחוז המשרה.

מחלה - כל עובד במדינת ישראל צובר לזכאותו ימי מחלה במהלך תקופת עבודתו. צבירת ימי המחלה המרבית הינה 90 ימים. יום המחלה הראשון אינו מזכה את העובד בתשלום. יום המחלה השני והשלישי מזכים את העובד ב - 37.5% משכרו. יום רביעי למחלה ואילך מזכים את העובד ב- 75% משכרו. עם סיום יחסי העובד-מעביד לא קיימת זכאות לפדות את ימי המחלה שלא נוצלו ע"י העובד אלא במקרים בהם נקבע אחרת בין העובד למעביד. ככלל, שעה שמדובר בעובדים יומיים או שעתיים, אין הם זכאים לדמי מחלה עבור ימים שהם לא היו אמורים לעבוד בהם.

נסיעות - על פי הסכם קיבוצי כללי שהורחב בצו הרחבה על כלל המשק, כל עובד במדינת ישראל זכאי לדמי נסיעה בהתאם לתעריף תחבורה ציבורית ממקום מגוריו למקום עבודתו וחזרה עד לתקרה של 21.14 ₪ ליום.

פיצויי פיטורים - ככלל מי שעבד שנה אחת אצל מעביד ופוטר, זכאי לקבל ממעבידו שפיטרו פיצויי פיטורים. נכון הדבר גם לגבי עובדי משק בית.

הודעה מוקדמת - על פי חוק הודעה מוקדמת לפיטורים והתפטרות עובד שמתפטר ממקום עבודה חייב ליתן למעבידו הודעה מוקדמת ואילו מעביד אשר מפטר עובד חייב ליתן לעובד הודעה מוקדמת. מספר ימי ההודעה המוקדמת נקבע בהתאם לוותק של העובד במקום עבודתו ולפי היות העובד יומי שעתי או חודשי.

דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות- מעביד אשר מעסיק עובד משק בית חייב בתשלום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות בגין העובד בשיעור של 5.25% מהשכר של העובד. סך התשלום המוטל על העובד הינו בשיעור 2%.

חשוב לציין כי הזכויות והחובות שפורטו לעיל יצמחו ככל שמתקיימים יחסי עובד-מעביד בין הצדדים כאשר בחינת קיום יחסי עובד-מעביד לגופה נעשית תוך בחינת נסיבות כל מקרה ומקרה לאור היחסים ששררו בפועל בין העובד לבין המעביד.

מאמר זה כולל דברי הסבר כלליים בלבד ואין בו בכדי להוות יעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי מעו"ד ועל כל מקרה להבחן בהתאם לנסיבותיו