אתחיל בהסבר קצר על ההליך שנקרא "הליך פשיטת הרגל". הליך פשיטת הרגל הינו הליך משפטי, המאפשר לאדם שנקלע לחובות, לשלם את חובותיו לכל נושיו (מלווים) בסכום חודשי קבוע ולפרק זמן קצוב (בדרך כלל 3 שנים), כאשר בסוף ההליך פוטר אותו בית המשפט מכל חובותיו (הפטר) שהצטברו עד למועד צו הכינוס (היום בו אושרה בקשתו ע"י בית המשפט המחוזי להיכנס להליך).


כמו כן, נושה אשר הלווה כסף לאדם ואותו אדם הודיע לו, או שנודע לו בדרך זו או אחרת, כי אינו יוכל להשיב את חובו, יכול הנושה לבקש מבית המשפט להכריז על אותו אדם כפושט רגל, בכפוף לסכום המוגדר בתקנות.


ההליך מתחיל, לרוב, כאשר החייב מבקש מבית המשפט להכריז עליו כפושט רגל ובבקשתו מציין את כל הנושים להם הוא חייב כסף


החייב נדרש להסביר לבית המשפט את הסיבות בגינם הוא נקלע לחובות ולהראות כי הוא תם לב, כלומר לא יצר חובות במזיד. החייב נדרש לצרף את כל האסמכתאות המעידות על קיום החוב, לרבות פירוט תיקים בהוצאה לפועל ואת הבקשה יש לאמת בתצהיר.


כאשר התקבלה בקשתו על ידי בית המשפט, מתחיל ההליך ב"צו כינוס" ומתמנה עו"ד מטעם כונס הנכסים הרשמי (הכנ"ר) ל"מנהל מיוחד" אשר אחראי לכינוס כלל הנכסים בבעלות החייב, זאת על מנת שיוכל לקבוע כיצד ניתן להיפרע מהחובות שצבר החייב. בנוסף, המנהל המיוחד הוא זה אשר מכריע, בכפוף לזכות ערעור, בתביעות החוב של הנושים (הצהרות הנושים על קיום חוב כלפיהם).


כאשר ניתן צו הכינוס, על החייב להודיע לכל נושיו כי הוא התחיל הליך פשיטת רגל וכי עליהם להגיש את תביעת החוב שלהם תוך שישה חודשים לכל היותר


לאחר שישה חודשים, כלומר בתום מועד צו הכינוס, מתקיים דיון נוסף בעניינו של החייב בו פורט המנהל המיוחד את כלל תביעות החוב שהוגשו כנגד החייב ואת כלל הנכסים של החייב, לרבות קרנות השתלמות ופיצויי פיטורין, אשר ניתן להיפרע על ידם מהחובות, ניתנת החלטה על ידי בית המשפט המכריזה על החייב כפושט רגל, נקבע סכום שעל החייב לשלם כל חודש לקופת הכינוס ומוציאים צווים למימוש נכסי החייב, בהתאם לחובותיו.


בסיום ההליך, כלומר לאחר ששילם החייב את הסכום החודשי שנקבע לו על ידי בית המשפט והנאמן מימש את הזכויות, המוחשיות והפיננסיות, של החייב, הניתנות למימוש, ניתן לחייב הפטר הפוטר אותו מכל חובותיו שהצטברו עד ליום מתן צו הכינוס.


בנוסף להודעת החייב לנושים בדואר, עליו לפרסם את עצם כניסתו להליך בעיתון יומי כמו "ישראל היום" או "ידיעות אחרונות" - הרשומות
מועד הפרסום בעיתון היומי הוא, כעיקרון, המועד הקובע לעניין ששת החודשים בהם נדרשים הנושים להגיש את תביעות החוב שלהם לבית המשפט, הווה אומר, נושה שלא הגיש את תביעת החוב שלו עד תום המועד עלול למצוא את עצמו במצב בו אינו יכול לדרוש את חובו, למעט מקרים חריגים ביותר.


הדרישה להגיש את תביעות החוב עד תום 6 החודשים ממועד צו הכינוס הינה דרישה פרוצדורלית קשיחה ואף מהותית מאוד מכיוון שקבלה או סירוב של תביעת חוב משפיעה ישירות על זכויות הנושים והן על זכויות החייב.


לפיכך, במידה ונתתם הלוואה לאדם כלשהוא, בדקו תמיד את עמוד הרשומות בעיתון או היכנסו לאתר האינטרנט של כונס הנכסים הרשמי כדי שלא תחמיצו את המועד להגשת תביעת החוב שלכם ולמעשה תאבדו את זכותכם לדרוש מהחייב את כספיכם.


מאת: עו"ד עוז צמח


ט.ל.ח