טענת"הגנה עצמית"- באיזה תנאים היא תוביל לזיכוי מאשמה פלילית


טענת הגנה עצמית היא טענת הגנה מפני אישום פלילי, ובמקרים מסוימים תהווה סייג לאחריות פלילית ותוביל לזיכוי נאשם בעבירות המסווגות כעבירות אלימות. טענת ההגנה העצמית מעוגנת בסעיף 34 י' לחוק העונשין ובגדרה מצוין באיזה מצב תינתן האפשרות לעשות שימוש בה.


על אף כי סעיף החוק מצייר לנו קווים מנחים בהגדרתו את טענת ההגנה העצמית, הרי שמדובר בהגדרה אשר תראה לקורא אותה כמעין הגדרה כללית מדי ורחבה מדי. האופן שבו מנוסחת טענת ההגנה העצמית, מאפשרת לבית המשפט מרחב תמרון כאשר הוא נדרש להכריע בעניין שמובא בפניו. כלומר, מאחר ואין באפשרותו של המחוקק לצפות כל תרחיש עברייני ולקבוע באופן גורף מתי תחול טענת ההגנה העצמית, באמצעות יצירת הגדרה רחבה, הותיר המחוקק על בית המשפט את מלאכת היישום וההכרעה. בית המשפט יידרש לקבוע בכל מקרה לגופו מתי נאשם יהיה זכאי להשתמש בטענה.


לכן, כמו בכל דבר חקיקה, במיוחד בדין הפלילי, סעיף החוק המהווה את טענת ההגנה העצמית נתון לפרשנות של בתי המשפט. בתי המשפט נדרשים ליצוק תוכן לתוך דבר החקיקה וליישם אותו בכל מקרה ומקרה באופן שונה, בהתאם לנסיבות העניין.


ניתן לומר באופן מסוים כי המצב יוצר מידה מסוימת של חוסר ודאות משפטית. אך יחד עם זאת, במגוון רחב של פסקי דין, בית המשפט העליון נתן פרשנות לסעיף החוק ומתוכו הוציא וקבע מספר תנאים מצטברים שעל הטוען להגנה עצמית לעמוד בכל אחד מהם על מנת שיוכל לצאת זכאי בדין. בכך למעשה יצר לנו בית המשפט מבחן ברור יותר וצמצם במעט את חוסר הודאות.


אז מהם התנאים?


הראשון – על הנאשם להוכיח כי הוא הותקף שלא כדין.
השני – הנאשם צריך להוכיח כי לפני שנקט בפעולת ההגנה העצמית, הוא היה מצוי בסכנה מוחשית, כגון: פגיעה בחייו, בחירותו, בגופו, או ברכושו, שלו או של זולתו.
השלישי- מחייב את הנאשם להוכיח כי מעשה ההתגוננות היה "דרוש באופן מיידי" כדי להדוף את התקיפה.
התנאי הרביעי- הוא כי הטוען לטענת ההגנה – לא נכנס למצב ב"התנהגות פסולה" תוך שהוא צופה מראש את אפשרות התפתחות הדברים. במילים אחרות, הוא לא זה שהביא בהתנהגות פסולה ליצירת המצב בגינו נדרש להגן על עצמו.
החמישי – הוא תנאי הנחיצות. על פי תנאי זה סייג ההגנה העצמית יחול רק אם לא ניתן היה להדוף את התקיפה בדרך אחרת, שהיא פחות פוגענית כלפי התוקף.
התנאי השישי והאחרון- הוא תנאי המידתיות. במסגרת בחינת תנאי זה יש לבחון את היחס בין הנזק הצפוי מפעולת המגן לבין הנזק הצפוי מהתקיפה.

 

חשוב לזכור!


מדובר בתנאים מצטברים. כלומר, די בכך שאחד מהתנאים הללו לא יתקיים כדי להביא למסקנה כי אין לקבל את טענת ה"הגנה העצמית".


חשוב לציין


בכל מקרה שבו נחשדתם או נאשמתם בעבירת אלימות ובמסגרת זו אתם מעוניינים להעלות טענת הגנה עצמית, יש להיוועץ בעו"ד פלילי מנוסה שידע לבחון את המקרה לגופו ובהתאם לידע המקצועי ולניסיון יוכל להדריך אתכם ולבנות עבורכם קו הגנה בטוח ויציב. עורך הדין נסים לביא הוא בעל ניסיון רב בייצוג חשודים ונאשמים בעבירות אלימות בכל סוגיה. את הניסיון והידע המקצועי צבר עו"ד לביא לאחר התמחות בפרקליטות המדינה, בעת היותו סנגור באחד המשרדים המובילים בארץ וכן בעבודתו כסנגור פרטי.

 

 


עודכן ב: 07/04/2020