תעשיית ההימורים אונליין היא תעשייה משגשגת שמתנהלת במדינות רבות בעולם בצורה מסודרת וחוקית, ומוסדרת באמצעות רישיונות רגולטוריים שחברות ההימורים נדרשות להוציא ולעמוד בתנאיהם.


בישראל פעילות זו אסורה (למעט אם מנוהלת על ידי המדינה), אך בכל זאת מעורבים בתחום ישראלים רבים. אנשים אלו פועלים בדרך כלל באמצעות חברות ישראליות שמעניקות "שירותי עזר", כפיתוח תוכנה או שיווק, לחברות ההימורים שפועלות בחו"ל וחוסמות את אתריהן לישראלים.


יעילותה של חוות הדעת המשפטית


הדין הישראלי אינו אוסר על "פעילות תומכת" של חברות ישראליות כאמור לעיל, אך לאור רגישות הנושא והחשש מפני העמדה לדין פלילי נעזרים שחקנים רבים בתחום בחוות דעת משפטית. חוות הדעת מתארת את הפעילות שמבצעת החברה הישראלית ומאשרת שעל פניו מדובר בפעילות חוקית.

 

אך האם מדובר בהגנה אמיתית שבמקרה הצורך תסיר מבעלי מניות, מנהלים ועובדים של החברה הישראלית אחריות פלילית? ומה אם הרשויות (פרקליטות, משטרה או בתי המשפט עצמם) קבעו כי מדובר בפעילות שאינה חוקית בניגוד לאמור בחוות הדעת?

 

ובכן, קוראי מאמר זה העוסקים בתחום בהחלט יכולים לשחרר אנחת רווחה. ככל הנראה מדובר בהגנה יעילה שכדאי לוודא שתעמוד לכם בשעת הצורך. אמנם קיים הכלל המפורסם לפיו "אי-ידיעת הדין אינה פוטרת מאחריות פלילית", אולם חוק העונשין הישראלי (סעיף 34יט) פוטר מאחריות פלילית מי שביצע טעות שהיא "בלתי נמנעת באורח סביר", כנה ובתום לב.


הסתמכות כנה ובתום לב על חוות הדעת


האם היעזרות בחוות דעת משפטית שהתבררה כמוטעית, מספיקה כדי להוכיח שמדובר בטעות כזו? נראה שכן. שורה ארוכה של פסקי דין קובעת כי ניתן להשתמש בחוות דעת של עורך דין מומחה כאשר אדם מבקש לדעת האם הפעילות שאותה הוא עומד לבצע היא חוקית. התנאי לכך הוא שמדובר בהסתמכות כנה ובתום לב, כלומר מקבל חוות הדעת לא ידע שמדובר בחוות דעת שגויה או "עצם את עיניו" והתעלם מגורמים שהיו צריכים להביא אותו למסקנה שאי אפשר להסתמך עליה.

 

עריכת חוות הדעת על ידי עורך דין מנוסה בתחום


תנאי נוסף לכך שהסתמכות על חוות דעת תגן על המסתמך מאחריות פלילית הוא שעורך הדין שנתן את חוות הדעת יהיה מומחה בתחום הרלוונטי. המשמעות היא שחוות דעת משפטית שנתן עורך דין שאינו בעל ניסיון משמעותי בתחום ההימורים, לא תגן כלל על החברה והפועלים בשמה. זהו המצב גם אם מדובר בעורך דין בכיר ובעל שם בתחום אחר שביצע מחקר מעמיק על מנת שיוכל לתת את חוות הדעת.

 

לא כל חוות דעת תעניק הגנה אוטומטית


חשוב לציין שלא כל חוות דעת תעניק הגנה אוטומטית לפעילות החברה והפועלים בשמה שכן כפי שהוסבר לעיל, אם ברור למזמיני חוות הדעת (או שהיה צריך להיות ברור להם) שמדובר בפעילות אסורה, לא תתקבל טענתם כי מדובר בטעות סבירה, כנה וכדומה.


כך למשל, חוות דעת שלפיה מותר לחברה ישראלית לסייע לחברת הימורים זרה לשווק את פעילותה לאזרחים ישראליים, מן הסתם לא תהיה שווה את הנייר שהודפסה עליו.

 

היכן עובר הגבול? בדיוק היכן שיחליט עורך הדין שהכין את חוות הדעת, ותוך כדי כך גם ייעץ לחברה הישראלית כיצד לפעול כך שפעילותה אכן תיחשב כחוקית. ואכן, זוהי בדיוק הסיבה שבגללה דורשים בתי המשפט שעורכי דין שעוסקים במתן חוות דעת משפטיות יהיו מומחים בתחומם.

 

עורך הדין צחי זך עוסק בדיני אינטרנט ומשפט מסחרי ומלווה חברות בין היתר בתחום ההימורים אונליין, פורקס, מסחר אלקטרוני, פרסום דיגיטלי ופינטק.