אחד מ"גורמי המוות" הנפוצים ביותר של סטארטאפים הוא סכסוכים בין המייסדים לבין חברת הפיתוח או המפתח העצמאי שנשכרו כדי לפתח את האתר או האפליקציה של המיזם. ברוב המקרים לסטארטאפ הצעיר אין את המשאבים לממן תביעה משפטית נגד חברת פיתוח שלא סיפקה את מה שהבטיחה או אפילו להחליף אותה בחברה אחרת ולהתחיל מחדש.


חותמים עם הסכם פיתוח? כך תקטינו את הסיכונים למחלוקות עם חברת הפיתוח


אלו הם 13 הנושאים המרכזיים שכדאי להסדיר בהסכם הפיתוח שלכם עם חברת פיתוח (או מפתח עצמאי) כדי להקטין את הסיכון לבעיות בהמשך שיסכנו את המיזם בשלב כה התחלתי ורגיש:


1. ודאו שההסכם כולל אפיון מפורט של האפליקציה או האתר ומנגנון שיאפשר לתקן את האפיון במידת הצורך בלי עלויות נוספות (עד גבול מסוים).


2. הגדירו וקבעו מראש אבני דרך ברורות ואובייקטיביות (כדי להקטין את הסיכוי למחלוקת לגבי האם הן הושלמו), כשבסיום כל אחת מהן יוגשו לכם תוצרים כולל קוד המקור הרלוונטי.


3. חשוב להגדיר את נושאי התשלום ופריסתו לפי אבני הדרך או פי מועדים מוגדרים (או שילוב של אבני דרך ומועדים).


4. נסחו אילו סנקציות יוטלו במקרה של איחור בהשלמת אבני הדרך, כגון ריבית חריגה או פיצוי כספי מוסכם.


5. הכינו רשימת שירותים נלווים לפיתוח עצמו, כגון תמיכה טכנית, הוסטינג, שדרוגים וגרסאות נוספות, פיתוחים מיוחדים נוספים לפי דרישה שלכם וכדומה, וכמובן מה תהיה העלות (אם אינה נכללת בתמחור הכללי).


6. קבלת קוד המקור - קבעו כי זכותכם לקבל את קוד המקור על פי דרישה שלכם בכל זמן לאורך תקופת הפיתוח וכמובן עם סיומה.


7. הגדירו מבחני קבלה שאתם תערכו לאפליקציה או האתר ומנגנון ברור לביצוע תיקונים אם צריך וביטול ההסכם אם לא ניתן לתקן (כולל פיצוי).


8. ודאו בעלות מלאה שלכם בכל הזכויות באפליקציה או האתר ובכל תוצר אחר של העבודה לרבות בכל רעיון או פידבק של המפתחים.


9. אתם אמורים לקבל ללא עלות נוספת רישיון שימוש בתוכנות צד שלישי שהמפתח עושה בהן שימוש במהלך הפיתוח.


10. התחייבות של המפתח שלא לפתח אפליקציה או אתר דומים למתחרים, ולא להצטרף לסטארטאפ מתחרה לפחות לתקופה מסוימת כולל לאחר הפיתוח. כמובן שככל שמדובר בחברת פיתוח גדולה יותר תתקשו לחייב אותם שלא לעבוד עם מתחרים, אך תמיד שווה לנסות לקבוע תחום עיסוק "צר" כך שלפחות לא יעבדו עם מי שעושה בדיוק את אותו הדבר כמוכם.


11. זכות לסיים את ההסכם בכל עת ומכל סיבה בכפוף לתשלום עבור חלק העובדה שהושלם.


12. התחייבות לסודיות שתגן על המידע העסקי שלכם שאליו נחשפו המפתח ועובדיו במהלך תקופת הפיתוח.


13. התחייבות של חברת הפיתוח להחתים את עובדיה על התחייבויות דומות לאלו שחתמה מולכם ואחריות החברה במקרה של הפרה על ידי אחד מעובדיה.